Huizentopic

Dit vond ik ook een erg pijnlijk moment :stuck_out_tongue:
Als je erna nog gaan klussen dan gaat er ook echt nog meer geld inzitten :stuck_out_tongue:

1 like

De rest van m’n geld is ook al op aan keuken, badkamer en meerbouwopties. Ik ga denk straks op m’n betonnenvloer zitten :rofl:

Ben zelf adviseur en een collega had dit samen met z’n zusje gedaan (kosten besparen én eens afkijken hoe dat nou werkt) en hij zei dat ze het zonder hem echt niet had gekund. Heel veel ervaringsvragen/kennisvragen etc. beantwoorden. Lees aub wel goed de voorwaarden van die betreffende verstrekker door, in het begin zaten er allemaal zo’n onbekende partijen bij:ben kritisch en leg die bijv. eens naast die van een verstrekker als een bank of grote/bekende verzekeraar. Of die moeten er intussen bij zitten :nerd_face:
Als ik ooit weer ga kopen ga ik ‘t ook online doen hahaha

hahah :stuck_out_tongue:

Ik ben vandaag gaan kijken voor een traprenovatie en voor rolgordijnen en een nieuwe tafel. Maar dat is toch best wel veel op een dag. Maar ik heb wel alles wat ik wilde hebben en in de vorm zoals ik het wilde. Heb veel vooraf uitgezocht.

De kennis en ervaringstoets hebben we allemaal al voldoende behaald.
Die vond ik hier en daar inderdaad wel pittig, maar omdat we ons er al heel goed in verdiept hadden ging dat eigenlijk prima.
Vandaag videogesprek gehad met de verstrekker over het aanleveren van de documenten en de bkr toetsing gehad. Ze heeft getoetst of we kunnen betalen wat we willen, dat ging ruim positief. Dus als we nu doorgeven welke hypotheek we willen afsluiten wordt het verder rond gemaakt geloof ik.
Daar hebben we nog een paar dagen bedenktijd voor gevraagd en gaan we nu dinsdag de knoop over doorhakken. Daar krijg je natuurlijk normaal advies over en hebben we nu niet gehad, dus moeten we echt nog even verder uitspitten. Ik denk dat we er wel uit zijn, maar toch nog een keer dubbelchecken.

Als je vragen hebt, mag je mij altijd een PB sturen. Heel spannend een eerste x een huis kopen, wel superchill als je eenmal bent verhuisd!

1 like

Weer 2 maanden vertraging…

Als je allebei ondernemer bent zal het een inkomensverklaring worden. Duurt iets langer om op te stellen, maar niks is onmogelijk haha.
Succes, spannende tijd nu!

2 likes

Thanks!! Inderdaad spannend en drukke tijd nu haha :blush:

Ik verkijk me vaak zo erg op wat alles kost. We moeten alles strakjes nog doen (keuken erin, vloeren, muren, schutting, tuin etc.) en nog echt alles kopen. Voor ons is het allebei de eerste (eigen) woning. Op een aantal borden en pannen hebben we echt helemaal niets. Ben zo bang voor wat het allemaal gaat kosten strakjes.

Sommige dingen kan je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar inderdaad, sommige dingen zijn duur en je hebt dan best veel nodig :see_no_evil:

1 like

Wij hebben een appartement, maar misschien niet helemaal goede vergelijking, huur. Wij hebben sommige dingen uitgesteld met kopen. Maar we hadden alletwee al wel wat dingen, zoals stofzuiger, wasmachine, goed bed enz. Maar de bank en eetkamertafel hadden we uit mijn huis echt supercheap en hebben we na verloop van tijd vervangen voor iets wat helemaal onze smaak is.

En, qua eerlijke vergelijking, in het huurhuis zaten al een badkamer en keuken. Scheelt ook een bak geld.

1 like

De hypotheek zojuist betaald. Mag ik even janken haha?

Edit: de aankoopkosten haha.

5 likes

Dat ligt er denk ik aan hoe duur je alles maakt. Ik zou met name willen investeren in de keuken en vloer.

Voor ons appartement trekken we al 20.000 uit voor alleen de keuken, maar we hebben ook de ruimte voor een kookeiland. Gelukkig hebben we nog even de tijd om te sparen :sweat_smile:

Wij geven aan het huis (75m2) zelf (dus geen inrichting) 20.000 euro uit aan muurafwerking (stucwerk), extra elektrapunten, vervangen van enkele details (kranen bijvoorbeeld), de keuken en een vloer. Maar het is heel afhankelijk van wat je mooi vindt. 30.000 is een prima bedrag, maar je moet dan wel nadenken wat je belangrijk vindt (wil je bijvoorbeeld een houten vloer of mag dat ook laminaat zijn) en wat minder belangrijk is.

Qua inrichting raad ik he aan om te beginnen met het echt nodige en onmisbare en de rest stap voor stap bij te kopen. In ons huidige huis is alles tegelijkertijd gekocht en ik merk daaraan dat het toch niet helemaal naar smaak geworden is omdat we op het idee van wat we nodig hebben gekocht hebben.

1 like

Wij hebben morgen de sleuteloverdracht van ons nieuwe huis, is het gebruikelijk iets voor de verkopende partij te halen (bloemetje/flesje wijn oid)? Wij hebben goed contact gehad onderling.

Leuk toch! Hebben wij destijds ook gedaan en ze vonden het heel leuk.

2 likes

Over de elektriciteitspunten: wat is genoeg? Aan hoeveel stopcontacten moet ik denken in mijn woonkamer, keuken en slaapkamers? Ik vind dat lastig in te schatten.

Nieuwbouw? Je weet het nooit zeker haha! Wij hebben echt alles 1000x gecheckt en zagen laatst dat we in de woonkamer maar 1 lichtpunt hebhen.

Ik weet ook zeker dat de eerste keer dat ik ga stofzuigen een stopcontact ergens mis en in een bepaalde hoek niet kan komen :woman_shrugging:t3: Keuken hebben we er wel veel!

En ook nog tip om paar loze leidingen te plaatsen, je weet nooit waar je ooit nog een kabel naar de andere kant van het huis voor nodig hebt.

Ja nieuwbouw inderdaad! Wij krijgen een woonkeuken, dus we moeten er eentje uitkiezen die mooi past bij de meubels in de woonkamer. Wordt mijn eerste huisje, dus weet niet zo goed waar ik op moet letten.

De keuken en badkamer zitten er niet in. Dus dat moeten we nog zelf betalen.

1 lichtpunt is dus te weinig? Ik wil alleen maar in het eetgedeelte een lamp aan het plafond. Voor de rest liever niet denk ik.

pff allemaal dilemma’s.