Huizen/woningmarkttopic #2

Je kan het ook een keer proberen, je hoeft niet meteen verplichtingen aan te gaan

1 like

Ik vond het persoonlijk heel fijn en heeft ook meerwaarde gehad voor ons. Waarom is het aangeraden om er geen te nemen?

1 like

Omdat je gewoon minstens die 10% zou moeten overbieden (gaan we niet halen bij dit huis, maar ok)… Vrienden hebben zo recent een huis gekocht in die regio. Volgens mij is het extra oververhit daar.

Toen we net aan onze zoektocht begonnen, wilden we wel op voorhand een aankoopmakelaar inschakelen. Maar we twijfelden zo erg tussen allerlei regio’s (provincies!) dat we geen vaste aankoopmakelaar voor één plek durfden te kiezen…

Nog even over bieden met of zonder voorbehoud… onze financieel adviseur stuurt ons net een soort certificaat op waar officieel op staat wat onze maximale hypotheek zou zijn. Dat kunnen we dan meesturen met ons bod om aan te tonen dat we totaal geen probleem met het aanvragen/verkrijgen van hypotheek verwachten (mits je ruim onder t Max bedrag zit natuurlijk). Dit voelt wel als een fijne, veilige manier om zonder extra risico’s toch een soort zekerheid bij de verkopende partij te leggen tav je bod.

Hebben jullie hier ervaring mee? En dat het echt een voordeel is gebleken?

Zelf geen ervaring mee, maar ik hoor dat ook overal als tip. Het is toch een onafhankelijke partij die een beredeneerde inschatting geeft over jullie hypotheekmogelijkheden en daarmee een extra zekerheid voor de verkoper.

Persoonlijk zou ik zo’n overzicht overigens nooit meesturen omdat ik vind dat het de verkoper niks aangaat hoeveel ik kan lenen. Net zoals ik vind dat het een verkoper niks aangaat hoeveel spaargeld ik in een huis wil steken. Ik hoop altijd dat de vermelding van de branche waar ik en mijn vriend in werken (beide branches waarin goed geld kan worden verdiend) en de mededeling dat we een gedeelte van het huis met eigen geld financieren de verkoper voldoende zekerheid geeft.

3 likes

Hm ja ik snap wel wat je zegt, maar er zijn toch nog veel meer risico’s bij het aanvragen van een hypotheek dan alleen of je t exacte bedrag wel kan krijgen? Wat als ik of mijn vriend ineens onze baan verliezen in de komende 6 weken? Of ik geen overlijdensrisicoverzekering krijgen omdat ik een eetstoornis heb gehad in het verleden? Of mijn vriend onder een bus komt en ineens overlijdt? Dan zit ik er alsnog niet echt op te wachten 10% van mijn bod neer te leggenz

Je biedt in dat geval nog onder voorbehoud van financiering, omdat een onafhankelijke hypotheekadviseur je geen hypotheek kan geven en dus alleen een beredeneerde inschatting geeft. Een bank waar je je aanvraag doet kan daar altijd weer van afwijken (al zal die afwijking in de meeste gevallen niet heel groot zijn).

Maar voorbehoud gaat toch ook over wat er gebeurt met de taxatie? Dus jij biedt 500, het wordt getaxeerd op 475 en dan gaat de bank je geen 500 lenen.

2 likes

Ik dacht altijd dat zo een certificaat toch zekerheid geeft richting de verkopers dat je weet wat je kan bieden. Er zijn toch nog wat mensen die een bod doen zonder ooit met een adviseur aan tafel gezeten te hebben.

Verder vind ik het echt bizar dat er tegenwoordig zo vaak zonder voorbehoud van financiering geboden wordt en het zelfs in je nadeel kan werken als je daar niet aan mee wilt doen omdat je gewoon alleen het huis wilt mits de financiering rond komt. Tot daaraan toe dat je verkopers zekerheid geeft met een gedeelte zonder voorbehoud voor het vele overbieden, maar er kunnen zo veel redenen zijn waarom je de financiering niet rond krijgt (los van het maximaal te lenen bedrag).

Eigenlijk wat @quarterlife zegt. Vind het echt bizar dat het onaantrekkelijk is een huis te verkopen aan iemand die biedt met voorbehoud van financiering, terwijl vroeger het gewoon standaard was om zo te bieden en verkopers destijds zo hun huis zelf gekocht hebben.

3 likes

Ja precies, dit is ook waarom wij onder voorbehoud hebben geboden. Ook al zaten we 2 ton onder wat we maximaal konden lenen en wisten we dus dat we obv inkomen echt wel de hypotheek zouden krijgen. Wij hadden een voorbehoud financiering onder beperkt bedrag van de taxatiewaarde.

Overigens hoor ik van vrienden juist weer dat een taxateur echt wel op of rond het bod taxeert (in veel steden) ook onder druk van makelaars. Óók als je een ton hebt overboden. Formeel mag de taxateur niet weten wat jij hebt geboden, maar informeel gebeurt dat dus wel.

3 likes

Bij ons gaf de makelaar bij ons bod iets aan van onze hypotheekadviseur heeft hun financiën gecheckt en ze kunnen het betalen zeg maar haha. Dus niet expliciete brief maar daardoor wel aangeven het kan. Onze hypotheekadviseur zei overigens eerst joh doe maar zonder voorbehoud of alleen twee weken, maar durfde dat in corona tijden niet meer. Uiteindelijk was het wel binnen die twee weken rond, maar hadden we wel gewoon voorbehoud van zes weken aangehouden.

2 likes

Onze makelaar raadde aan om dat niet mee te sturen met het bod omdat je daarmee ook je onderhandelingspositie vrijgeeft.

Ik zag btw nog iets over overlijdensrisicoverzekering en eetstoornis, misschien had je het al gehoord maar een ovr is niet standaard meer verplicht voor een hypotheek. Wij zaten in dezelfde situatie en hebben dus gekozen voor een hypotheekverstrekker waar een ovr niet per see nodig was omdat ik niet zeker wist of ik die (snel genoeg) kreeg. Zou in ieder geval tijdig beginnen met een verzekering aanvragen, heeft bij mij uiteindelijk bijna 5 maanden gekost :sob: (betaal nu 80 cent meer dan mijn vriend, dus waarom dit zo lang heeft geduurd?!)

2 likes

Huh? Hoe is onder een bus komen een addertje. Dat is toch een risico dat iedereen op elk moment kan overkomen, en waar je je voor moet indekken? Ja het móet niet, maar dan loop je een risico en dat risico vind ik zelf onacceptabel. En daarbij komt dat ik het ook een walgelijke ontwikkeling vind dat je als koper gedwongen wordt om dit risico te nemen om maar een huis te kunnen bemachtigen.
Ik begrijp je redenatie wel, maar ben het er gewoon niet helemaal mee eens haha.

1 like

Wij hebben dit ooit als tip gekregen, maar navraag bij aankoopmakelaar was dat het niks uitmaakt. Is denk ik heel afhankelijk van waar je koopt. Als dat in een regio is waar je moet opboksen tegen mensen zonder voorbehoud is een voorbehoud nog altijd een voorbehoud en dus een risico op dat de koop ontbonden wordt als de financiering niet rond komt.

2 likes

Ja dit begrijp ik ook. Zou ik zelf ook doen, idd! Maar ik schop ook een beetje tegen deze beweging hah

1 like

Dan ben je echt gewoon aan het miepen als verkoper. Iets waar verkopers de laatste tijd sowieso een handje van hebben, maar wat naar kopers toe echt super onterecht is. Het grootste risico ligt altijd nog bij de koper, als verkoper moet je hooguit (1) de nr. 2 en 3 bieder bellen als de verkoop niet doorgaat of je huis opnieuw te koop aanbieden, (2) soms een hoge boete van de koper innen en (3) in het meest ongelukkige geval bij opnieuw verkopen een gedeelte van je overwaarde mislopen 's de markt zou instorten.

Ben het hier niet helemaal mee eens. Lees djt niet als medelijden naar verkopers. Je bent lucky als je nu een huis bezit. Maar ook de verkoper heeft in deze verziekte markt waar het noodzakelijk is om eerst een nieuw huis te kopen en daarna pas te verkopen, vaak een huis gekocht waar fors op overboden is én dus baat bij een vlot rondkomende financiering. Opnieuw verkopen en een gedeelte van je overwaarde missen is echt niet een risico dat ik zou accepteren als er een optie bestaat met minder risico.

2 likes

Maar veel mensen vergeten dat een verkoop zonder voorbehoud net zo goed kan spaaklopen, dat je dan alsnog met die vertraging zit en dat het innen van de boete nog niet zo gemakkelijk is als de kopers dat geld niet op de plank hebben liggen.

1 like

Ik denk niet dat mensen dat vergeten. Ik denk dat ze de kans gewoon kleiner achten en voor de minst risicovolle situatie kiezen. Dat vind ik superlogisch als je het over zulke grote aankopen hebt. Het systeem is gewoon verrot dat het noodzakelijk is om zo te handelen.

1 like

Nou we hebben weer een bod gedaan hoor…
Hopen dat we morgen al wat horen!

9 likes