Huizen/woningmarkttopic #2

Deze week gehoord dat we voor 2 nieuwbouwprojecten zijn uitgeloot. Natuurlijk erg teleurgesteld, maar ook geïrriteerd over de gang van zaken. Het proces is totaal niet transparant. Hoe kunnen ze een keuze maken op basis van zo weinig informatie. Echt balen!

Uiteindelijk niks. Beetje zonde van de energie om er nog wat aan te doen want het verandert niks. Hebben net pas onze aankoopmakelaar gesproken. Er is al fors boven wat wij wilden bieden geboden (note: we wilden ruim een ton overbieden). Dat bod is zonder voorbehouden, we kunnen daar onmogelijk tegenop. Morgen is er nog een bezichtigingsdag. We hadden eerder al gezegd met zoeken te stoppen, denk dat dat toch echt beter is

Oke gatver ik moet even spuien, dus bij voorbaat sorry voor deze dagboekpost. Ik wordt niet goed van alle mensen die het beter denken te weten voor ons in deze huizen zoektocht?! Mensen die 2/3/10 jaar geleden een huis hebben gekocht en denken dat er niks veranderd is?

Mijn zus steekt bijvoorbeeld net een heel betoog tegen me af dat het huis dat we bekijken wel ECHT HEEL DUUR is en dat klussen echt HEEL VEEL geld kost en of ik me dat wel allemaal :sparkles: rEaLiSeEr :sparkles:. En of ik niet moet wachten met een huis kopen want “waarom moet het per se nu” en “zij hebben immers een hypotheek van 2 ton minder”.

Ja gvrddme ik weet het?!!! Ik wil dit ook niet betalen voor een rijtjeshuis maar what the fuck is the bloody alternative?

Grr. Oke rebelclub out :face_with_symbols_over_mouth:

32 likes

Ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht en tegen ons werd dat ook steeds gezegd. Heel irritant, want je hebt gewoon geen keuze als je een huis wilt kopen. Tegen ons werd ook gezegd, wacht nog paar jaar… gelukkig niet gedaan want het is helaas nog erger geworden en intussen is ons huis alweer 50.000 meer waard (heb je verder niks aan). Dus ja je weet niet hoe het in de toekomst gaat zijn. Wanneer deze bubbel barst…

2 likes

Heel herkenbaar. Wij hebben recent een huis gekocht en kregen ook veel commentaar op het overbieden. Ik doe dat ook niet voor mijn lol?

4 likes

Ja zo herkenbaar. Wij hebben ook zo vaak zulke opmerking gehad. Of van die opmerkingen zoals “Ja nu moet je alleen een huis kopen als je overwaarde hebt, niet als je gaat instromen zonder overwaarde.” Nou is het bij ons goed gekomen en krijgen we zelfs bijna de sleutels al, maar werd ook zo moe van iedereen die een mening heeft over hoe “duur” een gemiddeld rijtjeshuis tegenwoordig is.

Echt welk alternatief heb ik? Blijven huren in de vrije sector voor 1500 euro per maand? Alsof ik niet liever datzelfde huis 3 jaar geleden gekocht had willen hebben voor een ton minder.

1 like

Wat irritant idd zulke reacties.
Wij horen ook verschillende meningen, maar gelukkig nog niet zo betweterig.
Sommigen zeggen: hmm misschien dat de huizen over een klein jaartje wel goedkoper worden.
Maar het merendeel zegt; ja je weet het nooit, maar het kan ook nog erger worden en dan heb je spijt dat je nu niet hebt doorgepakt. Over 10 jaar is dat geld waarschijnlijk niet zo belangrijk meer.

Flink overbieden is nu eenmaal hoe het gaat momenteel, wij hebben gewoon pech dat we precies nu een huis willen kopen. Maar het weerhoudt ons er niet van om er maar gewoon in mee te gaan.
Waarschijnlijk gaan we deze week weer een serieus bod uitbrengen, zo’n 30.000 overbieden. Echt spannend hoor. Moet er wel bij zeggen dat we wat hulp hebben van mijn ouders, daar hebben we heel veel geluk mee.:pray:

3 likes

Zo herkenbaar!

1 like

Thanks voor de herkenning dames! Voel ik me weer iets minder alleen in deze ellende, haha.

Vrijdag huis kijken en waarschijnlijk weer 10% overbieden op een klushuis :+1:t3::sweat_smile: (krijg het altijd een beetje benauwd als iemand hier ook naar een bezichtiging gaat @Shinshell haha maar de kans dat het hetzelfde huis is, is natuurlijk klein)

Dat is niet hetzelfde huis neem ik aan, want waar wij gaan kijken is geen klushuis :grin:
Heel veel succes alvast!

1 like

Haha kom ik weer met mijn dagelijkse zeikpost :rofl: Volgens onze aankoopmakelaar heeft het geen zin om boven de vraagprijs onder voorbehoud te doen, dat is te veel risico voor de verkoper. Ja leuk, maar wij hebben niet zoveel eigen geld om 50.000 te overbieden en als het dan op de vraagprijs wordt getaxeerd het verschil zelf in te leggen? Om te janken gewoon🥲

2 likes

?? wij hebben meerdere keren zo een bod gedaan (en overboden/zonder voorbehoud overboden)

Het is dan aan de verkopers om te beoordelen of dat een realistisch bod is. Wij doen nu voorbehoud van financiering = bod - deel spaargeld. Dan kan je een goed bod doen met redelijke voorwaarden.

Misschien kun je een account aanmaken op walterliving. Daar kun je zien voor hoeveel huizen in de buurt zijn verkocht en daar baseert de taxateur zijn taxatie natuurlijk ook op. Dus dan kun je ook betere inschatting maken van het overbieden! Meestal vallen de taxaties wel gunstig uit hoor! Bij ons ook 65K boven de vraagprijs.

3 likes

Ja ik heb een account. De verwachting is ongeveer 560 ipv 520 als het “als nieuw is” Dus dat ziet er gunstig uit. Maar huizen in de buurt zijn dan half jaar geleden voor rond de 490 verkocht. Dus stel wij bieden 570, met voorbehoud tot 520 en het valt toch ineens lager uit. Dan zitten wij in de problemen :fearful: Ik weet niet of ik dat risico aan durf.

@tessel Ja dat deden wij ook voordat we een aankoopmakelaar hadden… Ik schrok er ook van, maar blijkbaar is dat risico voor een verkoopmakelaar zo dusdanig groot dat ze daar niet snel voor kiezen.

1 like

Wij hebben drie verschillende makelaars gehad (van hetzelfde kantoor) die dat wel deden. Als ze verwachten dat het daarop getaxeerd wordt is het toch geen probleem?

1 like

Ik zou dat risico ook alleen nemen als je het spaargeld hebt om dat verschil tussen mogelijke taxatie en je bod op te vangen.

Onze makelaar zei dat ook telkens “je moet niet volledig onder voorbehoud van financiering bieden. Als je gedeeltelijk zonrrr voorbehoud doet weten de verkopers dat je het huis ook koopt als de taxatie niet gunstig uitvalt” maar wij hebben zelf dat advies wel met een korreltje zout genomen en gekeken welk gedeelte van ons spaargeld we konden missen voor als de taxatie niet gunstig uit valt en we zelf geld zouden moeten bijleggen op de hypotheek. Dus wat we boden zonder voorbehoud kwam bij lange na niet in de buurt van wat ons aangeraden werd (a la 30-40k zonder voorbehoud). Maar het werkte alsnog wel als zekerheid richting de verkopers.

2 likes

Bedankt voor jullie antwoorden! Beter dus in ons geval om hier niet in mee te gaan :blush:

Volgens mij vallen taxaties juist in de huidige markt niet snel veel hoger uit dan de vraagprijs, omdat huizen heel scherp worden ingeschaald door verkoopmakelaars? Dat vertelde onze hypotheekadviseur ons tenminste. Wij hebben inderdaad zelf ook geboden onder voorbehoud van financiering, maar wel aangegeven voor hoeveel we ongeveer hypotheek nodig zouden hebben, wat onder de vraagprijs lag.

Dat verschilt per huis (en makelaar)! Wij hebben ook wel huizen gekeken die juist laag ingeschaald waren. Het huis dat we uiteindelijk hebben gekocht had als je het vergeleek met andere huizen in de buurt een realistische vraagprijs. Wij hebben alleen flink overboden (wel met voorbehoud, maar niet volledig) en de taxatie zat er tussen in. Je moet daar gewoon goed rekening mee houden met overbieden, dat je taxatie waarde lager kan liggen dan je bod :slight_smile:

We gaan volgende week een huis bezichtigen dat ons best wel lijkt aan te spreken. Als in: het lijkt veel beter bij ons te passen dan wat we tot nu toe bekeken hebben.

We waren eigenlijk niet van plan om een aankoopmakelaar in te schakelen. Dat was ons aangeraden. Maar nu overweegt mijn vriend het toch, om snel te kunnen handelen als het huis idd bevalt. En om mee te denken over een goed en passend bod.

Denken jullie dat het nuttig is om speciaal voor een best-wel-goed-huis een aankoopmakelaar in te schakelen? Of niet per se? We blijven namelijk ook niet in dezelfde regio zoeken…