Huizen/woningmarkttopic #2

Nee volgens mij noemden ze het een studio met nog iets hips erachter. :sweat_smile:

Maar ja, het is wel zeker een woning voor singles. En zij heeft nu een ā€œbetaalbareā€ woning in Amsterdam, waar ze werkt en dus geen reistijd meer heeft.

Daar vlak naast verkopen ze ook woningen van 1 milli van 250m2. En dan vraag ik me af of ze echt niks kunnen bouwen wat ertussen valt?

2 likes

Oke ik voel me echt genaaid. We zijn vanochtend bij een huis wezen kijken en gaan een bod doen. Ons makelarenkantoor is deze week dicht vanwege vakantie en er is daardoor een achtervang geregeld met een ander kantoor, waar wij met vragen en voor advies terecht konden. Die makelaar zou ook met een eigen klant naar dit huis gaan kijken

Heeft hij ons dus gevraagd naar ons financieringsvoorbehoud en hoe we erin stonden. Wij aangegeven hoe en wat en dat we graag een bouwkundige keuring willen. Om vervolgens aan te geven dat hij onze eigen makelaar van vakantie gaan bellen, omdat hij zijn eigen klant gaat bijstaan in ā€œhet spelletjeā€. Want die willen ook bieden Like eh ja, maar had je dat niet moeten doen vĆ³Ć³rdat je de details bij de concurrentie wegvroeg in de hoedanigheid van vervangend aankoopmakelaar?

10 likes

40% is echt echt echt belachelijk. En ondertussen allemaal ā€˜influencersā€™ die in posts en podcast gaan uitleggen hoe geweldig het is als je ā€˜beleggingspandenā€™ koopt. Nee, in deze tijd is het niet geweldig. Alleen geweldig egoistisch.

Ik heb pas een appartement gekocht en hoorde later dat buren het hebben gehuurd ipv hebben gekocht. Ging dus eens kijken online hoeveel verhuurders voor zoā€™n soort appartement vragen. Echt belachelijk gewoon. Sommige vragen incl VVE zoā€™n ā‚¬300 meer dan dat wij betalen en wij betalen al veeel omdat we het dus op een toppunt hebben gekocht. Gok dat de eventuele hypotheek op die huizen veel lager is omdat het in veel betere tijden is gekocht.

Edit: @Shaaar wow, dit is echt niet okƩ! Kan je daar geen klacht ergens over indienen want dit is gewoon echt niet fair. Snap dat je je zo voelt.

1 like

Ja ik twijfel ook echt of we niet beter kunnen stoppen met de zoektochtā€¦ We wonen in een leuk huis, het is wel een huurwoning, maar het is wel op een toplocatie en huur is niet zo hoog. Maar aan de andere kant er is een tekort aan woningen dus misschien dat deze situatie nog wel jaren gaat duren en balen we dan heel erg dat we nu niet zijn ingestapt?! :frowning: (edit: als we Ć¼berhaupt een woning vinden in deze tijdenā€¦)

1 like

Ja echt bizar kut. Het daalde ook pas na het gesprek in dat hij dus best wel essentiƫle informatie voor zijn klant heeft opgedaan.

@kleinmeisje we gaan sowieso bij onze eigen makelaar aangeven dat dit ons dwars zit. Als het niet zoā€™n machtspelletje was geweest hadden we misschien overwogen er meer mee te doen. Maarja dat voelt als je eigen kansen in de stad vergooien. Want onze eigen makelaar zag er blijkbaar ook geen probleem in dat deze makelaar twee klanten bij hetzelfde huis zou begeleiden (waarvan er slechts Ć©Ć©n echt zijn klant is)

3 likes

Ja en je gaat het toch steeds inrichten, bedenken hoeveel tegels je allemaal uit de tuin gaat slopen, met welke kleur verf je de lelijke spreuken van de muur gaat bedekken. Je hebt wel die emotionele investering, je moet jezelf er wel zien wonen.

2 likes

Nou vlak ook de PvdA niet uit hoor! We schaffen overdrachtsbelasting af zodat starters meer kunnen bieden en huizen alleen maar duurder worden.
En dan verbaasd zijn dat dat ook daadwerkelijk gebeurtā€¦
Verder eens de vvd zit er alleen maar voor vermogende boomers die spugen op millennials. En geen word bestand in een pdf kunnen opslaan.

@tessel šŸ„² ja zij zijn eigenlijk inderdaad de echte slachtoffers in deze situatie.

Maar even (@kleinmeisje en iedereen) en dit is wel belangrijk: in heel veel (of allemaal maar dat weet ik niet) heb je een vergunning nodig om een huis/appartement/pandje te verhuren. En je kan je heel makkelijk via de website van de gemeente inschrijven en dan krijg je alle vergunningaanvragen in jouw buurt te zien.
Mocht je het idee hebben dat huizen verhuurd worden zonder vergunning is dat woonfraude en dat kan je melden via de gemeente en dan starten ze een onderzoek.
Je kan overigens ook bezwaar maken tegen vergunningaanvragen en/of jouw zienswijze indienen. En dat is heus niet alleen voor zure boomers want iedereen verdiend een prettige buurt.

Ik realiseerde me dat eigenlijk nooit maar dat kan je dus gewoon doen dus bij deze.
Klagen over boomers die pandjes opkopen is 1 ding maar daadwerkelijk actie ondernemen is nog veel beter!

5 likes

Inderdaad ook heel raar van jullie eigen makelaar, ik heb altijd begrepen dat je niet twee klanten bij hetzelfde huis mag bijstaan. Echt nasty trouwens dat die andere makelaar zo heeft lopen vissen naar jullie situatie, daar zou je nog best wat mee kunnen doen aangezien dat los staat van jullie eigen makelaar.

Wat gaan jullie nu doen?

1 like

in sommige steden zijn ze hier wel mee bezig. ā€˜ā€˜Van Groot naar Beterā€™ā€™-acties, waar vaak wel een klein bedrag op komt ivm bijv. modernere voorzieningen maar ik geloof dat het max. 50euro pm is.

Goeie actie!

Moeten de oudjes wel willen, want 10 jaar geleden wilden ze wel. Maar ondertussen roesten ze vast in het huis :joy:

ja en je hebt toch vaak nog wel die gedachte van ā€˜ā€˜ja maar voor dit bedrag huur ik een veel groter huisā€™ā€™. Die seniorenwoningen zijn vaak toch wat sneuer dan een eensgezinswoning. ben persoonlijk wel benieuwd naar het aantal huishoudens dat meedoet aan deze regeling en of dat percentage een beetje oke of om te janken is

1 like

Thanks voor je uitgebreide antwoord!
Onze situatie komt deels wel overeen. Wij gaan in een hoekhuis met garage wonen, 113m2.
Voor nu zijn de plannen om 3 meter uit te bouwen beneden, 1 meter uitbouwen boven, badkamer vergroten. Bovenlichten laten vervallen. Wij twijfelen nog over de zolder, wel of geen dakkapellen direct laten plaatsen en de zolder direct laten indelenā€¦ Kosten zijn ongeveer 18.000 euro voor de achterkant (3 m breed) en voorkant (1.80m breed). En indeling zolder rond ā‚¬4000. Vloerverwarming nog door laten leggenā€¦ gaat inderdaad veel kosten.

Vandaag wel goed nieuws gekregen dat ik 120.000-170.000 euro overwaarde heb op mā€™n appartement. 1.5 jaar geleden gekocht :sweat_smile: te bizar voor woorden. Mā€™n vriend nog 50.000 overwaarde, dus daar zijn we heel blij mee. Heb er echt zoveel zin in

2 likes

Hele goede tips, thanks! Ik ga je een berichtje sturen :)!

Dat is een goede, collectiviteitskorting. Gaat op het lijstje :grin:!

1 like

Bij ons was een dakkapel na de bouw laten plaatsen echt veel goedkoper, 7.000 voor 1.5m dakkapel bij bouw en nu 8.000 oid voor 4.5m incl horten en electrisch luik

2 likes

Ik denk dat we even goed gaan uitzoeken hoeveel het eea kost. Denk dat het ons veel geld gaat schelen.

1 like

Stopcontacten everywhere! Zoveel als je denkt nodig te hebben en dan keer 2! Nooit meer een stekkerdoos in je leven hoeven zien!
En alvast bedenken of je smart home-dingen wil, want dan heb je misschien ook stopcontacten voor je automatische gordijnen nodig, een loze leiding voor je slimme thermostaat of home hub op de muur, loze leidingen voor speakers aan het plafond, misschien geen lichtknoppen overal maar alleen sensoren, dat soort dingen.

8 likes

Die dakkapellen bij de bouw zijn echt duur, dat kan sowieso goedkoper en in ons geval ook veel groter. Bij ons bij de bouw waren de dakkapellen veel kleiner (3 meter bij de bouw, terwijl ruim 5 meter mogelijk was, tot 30cm van de buitenmuur) en 3 meter bij bouw was duurder dan 5 meter achteraf. Zolder was bij ons alleen 1 heel onhandige indeling mogelijk en was ook heel duur.

Die uitbouw beneden ga je geen spijt van krijgen, vinden wij zelf de beste beslissing van het huis. Omdat wij ook op de hoek wonen hadden we een extra brede tuin dus qua tuinoppervlak bleef er genoeg over.

1 like

Ja uitbouw zo ik ook zeker doen. Bij ons in het project is er een woning die dat niet heeft en t is zoā€™n ander huis. Eeuwig zonde.

Ik lees al een tijdje mee, heel herkenbaar jullie verhalen.
Wij hebben bij een huis (helemaal af) in de provincie van boven de 5 ton met 8% moeten overbieden, heel goed bod volgens verkopende makelaar maar iemand had zonder voorbehoud van financiering geboden dus dikke pech voor onsā€¦
Dus zolang mensen zonder voorbehoud bieden zullen we echt exorbitant moeten overbieden voor vergelijkbare huizen. Want zonder voorbehoud van financiering bieden willen we eigenlijk niet doen.

1 like