Huizen/woningmarkttopic #2

Mijn ouders huren een eengezinswoning. Daar ben ik in opgegroeid.
Mijn zus en ik zijn beiden al jaren het huis uit en mijn vader is slecht ter been.

Als kind hebben wij in een flat gewoond. Deze zijn gerenoveerd en hebben grotere balkons gekregen.

Mijn ouders hebben het idee gehad om weer terug naar de flat te gaan. Ruim, gelijkvloers mooi uitzicht.
Maar… dan gaat de huur zoveel omhoog dat kunnen ze met hun pensioen niet meer opbrengen.
Ze wonen nu al zo lang in het huis dat de huur alleen door inflatie gestegen is.
Maar als ze woningruil gaan doen en een gezin de ruime woning geven met tuin dan kost mijn ouders dat veel geld.

Dus blijven ze lekker zitten.

4 likes

Wooow wat een meevaller, gefeliciteerd!!:partying_face:

1 like

Dit inderdaad. Ik ken genoeg mensen die al 30 jaar in een sociale huurwoning (eengezinswoning) zitten. Ze betalen iets van 600 euro aan huur. Mochten ze nu naar een benedenwoning gaan, dan moeten ze 750 minimaal betalen. Tja dat doe je natuurlijk niet met het zicht op je pensioen. Dus blijven die mensen in een eengezinswoning totdat ze niet meer kunnen. Ik snap het, maar het is natuurlijk ontzettend krom. Een ouder echtpaar dat een huis bewoont met drie slaapkamers… daar kan een gezin met kinderen in

4 likes

Zo wat fijn! Hebben de eerste mensen het afgewezen dan?

Lekker genieten vandaag van het nieuws!

1 like

Dit hebben mijn schoonouders ook. Als je huurt en je gaat na 20 jaar later kleiner wonen, kost dat je ook nog geld, terwijl je als je dit nu van een koophuis naar een kleiner koophuis doet je er alleen maar rijker op wordt :moneybag: :moneybag:

1 like

Ik denk niet dat dat mijn mening is :sob: alhoewel ik onteigening wel een redelijk drastische maatregel vind. (Als we nou gewoon niet eerst alle boomers hadden ingeënt was dat ook een oplossing geweest… Just saying)

@Shaaar nou de gemiddelde boomer koopt een extra appartementje voor de verhuur en als pensioentje zodat wij onze mooie hoofdjes nier hoeven te breken over ingewikkelde dingetjes als hypotheekrenteaftrek 🥲

Ik zie de laatste tijd wel veel meer opinie stukken over hervormingen op de woningmarkt en ik hoop echt dat het nieuwe kabinet daar meteen mee gaat beginnen (aangezien de volgende verkiezingen hopelijk over 4 jaar zijn en ze dan minder bang zijn voor het boomer electoraat). Behalve als de PvdA zich ermee gaat bemoeien want ik vind het echt knap hoe die elke keer allemaal regelingen verzinnen die precies het tegenovergestelde doen wat de bedoeling was.

@Madam-Mikmak ja waarschijnlijk zitten er meer boomers in de situatie die jij omschrijft dan die ik hierboven schetste :sweat_smile: en dan kan je idd welwillend zijn maar als je maandlasten dan dusdanig omhoog gaan dat je het eigenlijk niet kan betalen, dan ga je die stap natuurlijk ook niet zetten.

Ik geef echt graag af op boomers en hun zak geld en pandjes en mondkapjes onder hun neus enzo maar de gemiddelde boomer zit er niet ZO florissant bij (alsnog florissanter dan onze generatie…)

Zou het generatie conflict wat de woningmarkt (oh ennnn corona 🥲) is iets nieuws zijn of was dat in het verleden ook al een generatie conflict?

Trouwens volgens het fd gaat na de beste maanden (mei juni) de hypotheekrente weer wat stijgen. Ben benieuwd wat er dan gebeurt.

1 like

Het zou mooi zijn als al die problemen in één keer worden aangepakt. Dus met die herverdeling ook meteen zorgen dat appartementen niet meer door kut-huisjesmelkers voor de hoofdprijs worden verhuurd. Dan is het voor boomers ineens veel aantrekkelijker om weer in bijvoorbeeld een flatje te gaan wonen waardoor de gezinswoningen vrijkomen voor daadwerkelijke gezinnen.

2 likes

Ja of woningruil met behoud van lage huur bij scheefwonen.
Ze betalen nu nog rond de €500 voor een woning met tuin, 4 slaapkamers en zolder.

1 like

Mijn ouders hetzelfde. Het zou het beste voor ze zijn als ze nu gelijkvloers kunnen gaan wonen, maar het wordt echt veel duurder, plus dat ze hun huurwoning terug moeten brengen naar de originele staat en er zit nogal wat hak en sloopwerk dan in en via de woningbouw laten doen kost duizenden euro’s. Nu hebben we al wel gezegd dat wij met liefde met de sloophamer komen, maar dan blijft het probleem van een duurdere huur natuurlijk wel gewoon bestaan.

1 like

Denk je dat als de hypotheekrente gaat stijgen, de huizen goedkoper worden? Of bedoel je dat niet? Gezien er natuurlijk nog een flink huizentekort is. Ik heb hier geen verstand van hoor, maar vroeg me af waar jij aan zat te denken :slight_smile:

Ik heb geleerd in een podcast dat er drie peilers zijn: baanzekerheid, rente en eventuele woningtekorten/overschot. Als twee van deze peilers aangedaan worden, dalen de huizenprijzen. Dus economische crisis, weinig baanzekerheid/veel ontslagen zou an sich niet zorgen voor lagere prijzen. Een oplossing voor het tekort ook niet, zolang de rente laag blijft en er baanzekerheid blijft.

Maarja, in hoeverre dit klopt is de vraag

3 likes

Ik denk dat de prijzen misschien niet echt gaan dalen maar dat er hopelijk minder gekte is dat huizen voor de markt verkocht worden en 10% of meer moet worden overboden.

Mede doordat er in het eerste kwartaal van dit jaar geen overdrachtsbelasting betaald hoefde te worden onder de 35 jaar en tegelijkertijd waren er schijnbaar best veel mensen die dachten “nu kan ik nog een hypotheek krijgen en wie weet volgend jaar” en de dreiging van stijgende rente is de woningmarkt echt ontploft.

Daarbij in Utrecht is in de laatste 3 maanden van 2020 40% (VIER NUL… hoe bizar) en in het eerste kwartaal van 2021 30% van alle huizen verkocht is aan beleggers… wat denk ik ook een van de voornaamste redenen is voor het woningtekort.

2 likes

afbeelding

18 likes

Nee @Bergamot je snapt het niet beleggers zijn niet de schuldigen, gewoon een effect van het beleid.

🥲

2 likes

Weer een nieuwe ervaring. Was net een huis bekijken en er is geen afspraak over het bod. Dus het is gewoon de eerste gek met iets leuks en de komende twee dagen zijn er nog meer bezichtigingen.

Pfff ik raak echt zwaar gedemotiveerd van de zoektocht. Bij een leuk huis gekeken waar we een bod op uit willen brengen. Als we vandaag een “goed” bod zouden doen kunnen we inschrijving voorkomen. Maar onze aankoopmakelaar gaf aan dat ons bod en voorwaarden niet goed genoeg zou zijn om dat te vermijden en überhaupt waarschijnlijk niet. Huis van 525. Wij dachten aan iets van 560 bieden. Maar wel onder voorbehoud, met dit bedrag durven we het risico niet aan. Ze dacht dat het voor 600 weg zou gaan en meerderheid zonder voorbehoud ging doen. Pff krankzinnig :dizzy_face: Ben er helemaal klaar mee

3 likes

Een vriendin heeft na heel lang twijfelen een nieuwbouw tiny house apprtement (25 m2) in Amsterdam gekocht voor 240k en ik dacht dat ze gestoord was. Maar nu denk ik, ja gelukkig heb je dat wel gedaan. :open_mouth:

1 like

Noemen ze dat echt een tiny house appartement? Het is een gewone studio toch

7 likes

Ligt een beetje aan de indeling. Ik heb ooit in een appartement van 28 m2 gewoond. Aparte slaapkamer, dus geen studio. Na mij hebben er alleen maar stelletjes gewoond, ik zou gek worden :sweat_smile:

@Neroli achteraf een goede deal, maar je weet het niet.

Overigens zijn we qua bod als 3e geëindigd, jammer maar helaas. Heb ook geen zin om er zoveel voor te betalen. Misschien stoppen we wel weer. Ben er helemaal klaar mee. Eigenlijk hoop ik dat het allemaal instort en het fucking laag getaxeerd wordt en dat die hoogste bieder de financiering niet rond krijgt.

6 likes

Je hoeft er geeneens stokoud voor te zijn. Vijf jaar geleden heb ik, tegen mijn zin, een huis gekocht waar ik niet eens zo graag wilde wonen (maar mijn vrije sector huurwoning werd letterlijk onbetaalbaar). Simpele jaren '70 woning, 192.000 betaald, wat ik met heel, heel veel moeite en spaargeld van jaren kon lenen. Zojuist de taxatie van de makelaar binnen: geadviseerde vraagprijs 425, verwachtte opbrengst 450-465. Dat is toch gewoon alsof je meedoet aan een loterij? In vijf jaar! Hoe bizar. Natuurlijk heb ik niks aan die overwaarde want alles kost nu mega veel, en dat geldt voor al die 55-75 jarige ook, maar ik woon wel redelijk betaalbaar en heb blijkbaar een bizar goede investering gedaan op achteraf precies een goed moment. En nu voel ik me net Ronald uit dat artikel, dus alvast sorry naar iedereen die nu op het punt is waar ik 5 jaar terug was, en die een heel andere woningmarkt voor zich heeft… :flushed:

4 likes