Huizen/woningmarkttopic #2

Echt bizarre prijzen. Zeker voor starters. In U staan in het centrum ook wel appartementen voor die prijs, maar ik kan me niet voorstellen dat je dat met volledige hypotheek koopt.

Ja die huurprijs valt me ook wel mee, maar het is wel echt een uitzondering. Zijn maar vier woningen en in mijn wijk kosten huurappartementen hetzelfde.

Ik ben nog steeds shocked dat mijn collega van 28 jaar een huis van 760.000 euro heeft gekocht. Ze is sinds 2 jaar afgestudeerd, haar salaris is zelfde als die van mij, haar vriend is nog in opleiding tot arts. Ze hebben hun huidige appartementje wel met een ton overwaarde kunnen verkopen maar dan nog??

Ben er gisteren trouwens achter gekomen dat er in Denemarken een constructie bestaat genaamd ‘pauzelening’. Dan kan je bijv een huis kopen wat nu nog niet echt uitkomt qua financiĂ«n maar de eerste 10 jaar is aflossingsvrij (dus alleen rente maandelijkse lasten). Dus je kan het ‘met oog op toekomstig salaris’ kopen.

2 likes

Misschien heeft ze het met die constructie gekocht? Weet niet hoe het daar zit, maar als zij 2 jaar geleden is afgestudeerd is er een grote kans dat ze nog (flink) omhoog gaat in salaris? En een baan als arts wordt volgens mij ook wel gezien als een stabiele baan met een ruim salaris. Al blijft het echt ontzettend veel geld, vooral voor een 28 jarige.

1 like

Ugh dit is toch vragen om problemen. We doen allemaal alsof huizen alleen maar meer waard worden en altijd maar een goede investering zijn. En alsof je salaris in de toekomst altijd hoger wordt. Gun jezelf wat ademruimte in de toekomst :grimacing:

That said, vandaag lekker de hoofdprijs bieden voor een simpel huisje (erg leuke locatie). Wish me luck :crossed_fingers:t2:

14 likes

Ja, het zal met die constructie zijn inderdaad.

Zoals @tessel ook zegt vind ik dat echt zo risicovol, wie weet wat er gebeurt in die 10 jaar. En stel je moet het verkopen in die 10 jaar heb je nog geen cent afgelost.

Het is ook echt een huis van 190 m2 met 5 slaapkamers en op een grond van 800 m2. En ook alvast een aansluiting voor je toekomstige tesla auto :sweat_smile: en het is nu ook wel nodig dat ze een tweede auto kopen ivm afstand OV. Duidelijk met oog op toekomst allemaal.

Nouja ik ben wel blij dat ik dat allemaal niet zo perse hoef, doe mij maar een kleiner huisje maar wat meer maandelijkse ademruimte en dicht bij OV/voorzieningen/fietsafstand. Zou echt wakker liggen van een schuld van 6-7 ton op inkomens die dat nog helemaal niet kunnen dragen

@tessel succes! Hopelijk is dit hem!!

2 likes

Vind het trouwens wel opvallend dat dit in Denemarken kan. Weet dat in ScandinaviĂ« en DK de huizenprijzen belachelijk zijn, dus dit zal wel zo’n oplossing zijn om de starters meer te laten lenen zodat het niet allemaal inkakt. Maar heb altijd wel een hoge pet op van het beleid in die landen en dit klinkt alsof ze niets geleerd hebben van de jaren tussen 2000 en 2008 :sweat_smile:

1 like

Wij gaan van de week bij een heel leuk huis (denken we) kijken. Toch wel spannend, er is al een tijd niks voorbij gekomen wat ons echt aansprak, maar dit wel. Hopelijk is het wat :crossed_fingers: en dan eens na gaan denken over een goed bod. Zal wel weer op inschrijving zijn

4 likes

Je kan hier wel maximaal 95% van aankoopbedrag lenen. Het liefst 80% (en zo niet, 80% is dan gewone hypotheek en 15% is een gewone lening).

Ze adverteren die pauze ook gewoon als ‘wil je geld overhouden voor andere dingen, zoals reizen of een verbouwing of veel diners met familie, kies dan voor de pauzelening’ :sweat_smile:

1 like

Misschien heeft die collega of haar vriend ook nog wel vermogende ouders die een steentje bijdragen? (Ik zou echt doodgaan van een hypotheek van dat bedrag, zelfs als ik het zou kunnen betalen!!!)

2 likes

AAAAHHHHHH vanavond te horen gekregen dat m’n vriend en ik zijn ingeloot voor een nieuwbouwhuis :grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:!!! Ben echt zoooo blij. Morgen komt er een makelaar voor een prijsbepaling van m’n huidige appartement. Ben benieuwd wat eruit komt.

Heeft iemand handige links / websites / blogs etc voor nieuwbouwhuizen? Iemand hier ervaring mee of goede tips om ergens op te letten :grin:?

49 likes

TL;DR maar misschien vind iemand anders dit stuk wel interessant en kan je dan in 2 zinnen even zeggen wat mijn mening hierover is?

2 likes

Ah wat leuk, gefeliciteerd! Ik vond vooral de interieurdingen leuk haha, de blog remadewithlove vond ik wel tof en verder veel op insta kijken. Ik weet niet wat voor huis je hebt, naar wij hebben bij ons huis (standaard eengezinswoning van 120m2) qua meerwerk uitgegeven aan een uitbouw (want meteen meer ruimte, vloerverwarming doorgelegd en achteraf is het 3x zo duur), loze leidingen, de badkamer iets vergroot en overal de bovenlichten laten vervallen en houten kozijnen gekozen. Dingen als een dakkapel en de zolder opdelen in extra kamers was veel te duur bij de bouw dus dat doen we zelf/hebben we zelf gedaan.
En houd echt rekening met de vele kosten die je in 1 keer maakt. Wij hebben bovenop de prijs van ons huis nog 70K uitgegeven aan de afwerking (meerwerk, keuken, badkamer, vloeren, stucen, tuin). En op het eind ging het geld wel hard er uit met dubbele woonlasten icm alles dat je voor een nieuw huis koopt.

Het is in 1 keer heel veel keuzes ver vooruit maken, maar ik vind het zelf heel fijn wonen.

1 like

Jouw mening is denk ik dat je rijke boomers niet zomaar uit hun huis mag zetten en dat twee zestigplussers en vier slechte heupen gewoon recht hebben op hun woning van ruim 300m2, 8 slaapkamers en drie verdiepingen ook al zijn ze al 15 jaar niet meer in 5/8 slaapkamers geweest?

7 likes

Gefeliciteerd! Iemand gaf ook de tip om goed na te denken over bijvoorbeeld aantal stopcontacten en de plek, en andere aansluitingen.

1 like

Vind het een vrij laffe take. Blijft natuurlijk de Corrie. Mooie fantasie. Ik geloof best dat met herverdeling fors meer mensen in Nederlandse huizen passen, maar wat ga je dan doen? Aanwijzen wie kleiner moeten gaan wonen? De gemiddelde boomer spuugt op de jongere generaties als het om welke vorm van welvaartsverdeling dan ook gaat. Die gaan echt niet vrijwillig ruimte maken in hun luxe jaren 30 woning ooit gekocht voor drie appels en een peer.

10 likes

Gefeliciteerd! Op op insta op hashtag nieuwbouw en vindt er veel inspiratie en mogelijkheden.

Wij hebben ook bovenlichten laten vervallen, luxere deuren, veel extra lichtpunten (ook aan de wand, erg mooi met een wandlamp!) En er is zoveel om op te letten.

Denk idd dat je wel moet rekenen op 70-50k bovenop de VON prijs, zoiets hadden wij ook wel. En zulke gekke keuzes hebben wij niet eens gemaakt haha.

1 like

Gefeliciteerd! Wij hebben vorig jaar een nieuwbouwhuis gekocht (ze zijn nu nog aan het bouwen), en er is dus een hele nieuwbouw instagram-scene, haha. Ik heb een apart nieuwbouwhuis account aangemaakt en ik volg zo’n 400 andere nieuwbouw accounts, als je mijn account wilt DM me maar :slight_smile:

Verder qua tips, dat is zo lastig. Laat je vooral niet gek maken! De projecten zijn heel erg van: koop een keuken, koop een badkamer, maar in principe hoeft dat allemaal volgens mij nog niet zo. Wij hebben bijvoorbeeld direct een badkamer gekocht bij de aannemer, en na 6 maanden kregen we te horen dat de tegels niet meer leverbaar waren. Omdat het destijds allemaal met strakke deadlines moest, was ik bang dat we nu te laat waren. Maar de badkamerman gaf aan dat we nog wel even de tijd hadden, dus toen dacht ik wel van: ehhh oke, miss toch met te veel haast de eerste keer de badkamer uitgezocht.

Qua meerwerk hebben wij een uitbouw van 2,4m, laten we de bovenlichten weghalen en hebben we iets luxer deurbeslag. We gaan uiteindelijk zelf (niet via de bouw) nog een douchewand plaatsen, een nieuw badmeubel (dat was via de bouw absurd duur) en zelf dakramen (laten) plaatsen (we kunnen zelf 2 dakramen laten plaatsen, zelfde merk, zelfde grootte, voor de prijs van 1 dakraam via de bouw).

Oke lang verhaal. Ik ben dus echt heel enthousiast haha.

Edit: zie nu dat de instagram-tip vaker is gegeven!

3 likes

Gelijk goed in kaart brengen hoeveel geld je kunt sparen, wat meerwerk kost en wat dat kost om later alsnog te doen.

Houd er ook rekening mee dat aannemers het enorm druk hebben en aardig wat geld kunnen vragen voor een verbouwing. Als jullie een uitbouw kunnen betalen, raad ik je dat zeker aan om het direct te doen. Achteraf is een uitbouw ontzettend duur. Ook vanwege de vloerverwarming. Als het mogelijk is om het huis met een vrbril te bekijken, zeker doen! Wij hebben daardoor besloten om alsnog de badkamer te vergroten. Zo blij mee nu.

Zijn jullie handig? Want dan zouden jullie veel dingen ook zelf kunnen doen, zoals een zolderindeling bijvoorbeeld. Als je dat niet bent, dan is het misschien handig om dat direct te laten doen. Wij zijn niet handig en een extra kamer is niet nodig op dit moment, dus we sparen nu voor een zolderindeling (die laten we doen door een aannemer). Achteraf had ik het wel direct door de bouw laten doen.

Kijk ook of jullie gebruik kunnen maken van collectiviteitskorting met waterontharders, schuttingen etc. Vaak is een facebookgroep dan handig.

2 likes

Wat fijn zeg, gefeliciteerd!! Was er veel animo?

Mijn vriend en ik horen morgen of we zijn ingeloot voor een nieuwbouwwoning
 Het is op een gunstig gelegen plek in een bekende stad, dus we schatten onze kansen bijzonder laag in en verwachten niet dat we erbij zitten. Maar toch is het nog een klein beetje spannend.

1 like

Ik werd net gebeld dat we alsnog zijn ingeloot voor onze nummer Ă©Ă©n in het nieuwbouwproject! :tada:

72 likes