Ik heb nog wel een zolder over.
Is ongeveer 40m2 richtprijs:€216.000.
Mijn beste vriend heeft een appartement/studio gekocht van 31m2 voor €216.000
Ik heb nog wel een zolder over.
Is ongeveer 40m2 richtprijs:€216.000.
Mijn beste vriend heeft een appartement/studio gekocht van 31m2 voor €216.000
Ik snap niet helemaal hoe de woningmarkt hier werkt en de notie dat iedereen zegt dat huren heel duur is in vergelijking met kopen. En nu ik deze berekening zie snap ik ook niet waarom ik zou moeten willen kopen?
Deense prijzen regio hoofdstad omgerekend naar euro’s. Bedragen staan allemaal in de woning advertentie dus niet zelf gerekend.
Koopappartement in voorstadje, vrij nieuw, energielabel D
Woonruimte 86 m2 + terras van 17 m2, 3 slaapkamers
Vraagprijs 510.000
Waarvan je 25.500 euro cash moet aanbetalen (dat deel krijg je geen hypotheek voor, 5%)
Netto hypotheek per maand voor de rest is 1860 euro
Verzekering, afval, belasting, vve per maand 550 euro
Woonlasten 2400 euro exclusief gwl/internet en excl sparen voor onderhoud
En nu: huurappartement, paar straten verder, nieuwbouw (2018)
Woonruimte 84 m2 + balkon 8 m2, 2 hele grote slaapkamers + opslag 5m2 in kelder
Huur incl gwl/internet 1900 euro
Kopen is dan toch echt veel en veel duurder voor een vergelijkbare woning? Ook er vanuit gaande ook dat dit een woning voor een jong gezin is waar ze niet 30 jaar blijven wonen
Als je t zo tegen elkaar uit zet wel, maar bij kopen los je natuurlijk elke maand een deel af. Misschien dat dat voor mensen t grote verschil maakt? Het idee is dan natuurlijk dat je dat geld er ook ooit weer uit haalt, dus is kopen op de lange lange termijn waarschijnlijk voordeliger. Nu, op de short-term, zeker niet als ik het zo zie, nee.
Mijn moeder zei ook of ik niet liever een huis ergens wilde huren dan, als de prijzen allemaal zo absurd zijn. Helaas kost een fijn huurappartement/huis in mijn regio ook lachend 1500-1900 euro per maand, dus ik stop dat zelf dan veeeel liever in een hypotheek zodat ik tenminste iets aan het opbouwen ben.
On the other side moest ik ook even huilen net, kadastergegevens van een huis opgevraagd dat nu te koop staat voor 392000 en in 2012 nog 185000 euro kostte Al denk ik wel dat het natuurlijk een heel groot deel inflatie is (naast de krapte op de markt uiteraard), want ons geld is ook gewoon minder waard, supermarkt is duurder, we zijn met zn allen wel meer gaan verdienen dan in '70 toen deze huizen gebouwd werden en ze nog te koop stonden voor f60.000
Als het je ‘forever huis’ is, dan is kopen natuurlijk wel veel fijner. Kan je nog jaren beetje aan klussen en alles op z’n tijd en je lost inderdaad af.
Dit soort woningen zijn alleen niet forever meestal (appartementen), en ik zie ze meestal te koop staan als er 1/2 ledikantjes in de slaapkamers staan, haha. Dus max een jaar of 5-10 gewoond denk ik.
Dan incl gwl/internet en andere dingen ben je zo 900 euro per maand meer kwijt (excl onderhoud) bij de koopwoning én je hebt 25k aanbetaald (die je dan wel terugkrijgt bij verkoop maar als je er nog woont is dat 25k minder spaargeld op je rekening).
In dit geval betaal je bijv 5 jaar lang 1000 euro meer per maand voor het koopappartement versus het huurappartement, waarvan bijv 500 euro al belasting/verzekeringen zijn die je bij dat huurappartement niet hebt.
Ik ben benieuwd of je het in deze gevallen ‘eruit haalt’ om te kopen (woonlasten per maand 1000 euro hoger excl kosten voor onderhoud, je lost maar 5-10 jaar af). Want zo tegen elkaar af gezet lijkt het nou niet echt voordeliger (ook over 5 jaar gezien).
Edit: ik wil ook wel graag een koopwoning hoor om alle redenen waarom je een koopwoning wil, maar nu een appartement huren lijkt me in dit geval voordeliger dan een appartement kopen als je daar niet voor altijd wil gaan wonen.
Zoiets is mijn droom, een vrijstaand Deens huisje uit 1824 met tuin rondom waar je lekker aan kan freubelen en rommelen: 32121040 Gammel Klausdalsbrovej 490 - Lyst, istandsat og indflytningsklar Murermestervilla med muret garage - RealMæglerne
Ik denk dat je het er zo ook echt niet uithaalt hoor. Leuk dat je iedere maand aflost, maar wat is dat waard als je straks een lekkage in je dak hebt en al je dakpannen moeten vervangen? Zit je dan in je eigen woning zonder spaargeld om dat te betalen.
Mijn eerste gedachte was: goede deal! Op zich betaal je evenveel als je zoiets huurt
Wij gaan maandag een bod uitbrengen en hoop zo dat we het worden. Wil er niet over praten want straks worden we het weer eens niet en moet ik dat weer gaan zeggen, maar ben ook gespannen en wil dat kwijt We gaan voor het eerst bod met voorbehoud van financiering tot x ipv het bod. Toch fijn aan zo lang bezig zijn dat je lekker kunt sparen 🥲
Ja dat denk ik dus ook, al ziet deze woning er vrij goed onderhouden uit (is wel energielabel D). Maar wel 25k minder op je spaarrekening en 1000 euro hogere maandlasten dan een vergelijkbare huurwoning
Ik weet niet hoe de huizenmarkt in DK is maar hier pak je ook al snel een flinke prijsstijging mee. 10% per jaar is niet gek, dus dan zit je na een jaar al op +50K waardestijging als het huis 5 ton kost. Misschien speelt dat ook mee, dat dat het toch rendabel maakt voor een kortere periode (al is dat wel speculeren op een stijging natuurlijk)
De woningmarkt is momenteel totaal verziekt en staat compleet los van de werkelijke waarde van de woningen. Ik bedoel een HALF MILJOEN voor een rijtjeswoning van 100m2 is niet gezond meer. Ik zit er serieus over na te denken om naar Duitsland te emigreren maar heb mijn vriend helaas nog niet overtuigd.
Kijk dit dan: https://www.destentor.nl/wonen/vrijstaande-villa-met-zwembad-kopen-net-over-de-grens-vragen-ze-nog-geen-4-ton~aacb8d08/
Maar hier mist veel context. Ik ken alleen de nl huizenmarkt, maar Nederland stimuleert huizen kopen tot in het extreme. De bewuste keuze is niet om mee te doen met deze prijzen, de keuze is om ergens te willen wonen én de boot niet te willen missen. Daarnaast geldt zelfs in de grote steden nu nog dat je qua maandlasten lager uit bent als je koopt. Mijn vriend en ik wonen groter dan veel vrienden en betalen honderden euro’s minder. De huurbaas verhuurt immers niet tegen kostprijs. Daarnaast: De meerderheid van die 1500 euro is aflossing. In het algemeen ga je daar profijt van hebben en betekent dat dat je (zeker over de hele looptijd van je hypotheek heen) vermogen steeks harder uit elkaar gaat lopen dan als je zou huren en daarnaast zou sparen. Voor het plebs in Nederland is vermogensopbouw onlosmakelijk verbonden aan de woningmarkt. Je huis is niet alleen je woonplaats, maar ook je spaarpot.
Maar hier ben je dus qua maandlasten 1000 euro duurder uit als je koopt. Verder is het ook vrij oververhit hier idd en de kosten is de hypotheekrente aftrek/andere voordelen al vanaf.
Het is idd aflossing maar ik vraag me af als je 1000 euro per maand duurder uit bent dan huur (wel 1500 euro aflost per maand), dan onderaan de streep dan ‘goedkoper’ uit bent in een scenario waar je maximaal 5-10 jaar er woont.
Ik dacht dus ook dat kopen hier goedkoper zou zijn dan huren, maar dat is qua maandlasten dus niet het geval hier! Los van aflossing
@anon3765766 ja stijging speelt ook wel mee idd, al is dat speculatie ja (maargoed ook hoofdstad regio dus stijgen zal nog wel voortzetten)
Aha, dan zou ik het ook niet snappen. Al denk ik dat (zeker in een markt met stijgende prijzen) dat soort prijzen voornamelijk door doorstromers en rijke mensen betaald worden? Als zij overwaarde meenemen uit een vorig huis zijn ze onder aan de streep wel aanzienlijk goedkoper uit dan huurders. In een van de Utrechtse nieuwbouwwijken kosten huurhuizen 1004 per maand exclusief. Daar kopen kost momenteel 500.000. Dat zijn fors hogere maandlasten en kan zelfs niet uit met aflossing. Tenzij jij in 2013 een leuke benedenwoning hebt gekocht die meer dan verdubbeld is in waarde. Dan doe je een flinke stap vooruit met een hypotheeklast van hooguit 1100 euro, waarvan het meerendeel aflossing is. Edit: in het ergste geval stort de hele ellende in en zit je veilig, in het meest waarschijnlijke scenario verkoop je het over enkele jaren weer met winst.
Het lijkt mij dat in Denemarken er iig voordelen zijn om te huren ipv kopen. En dat de hypotheek aflossen een voordeel is van kopen maar dat lagere maandlasten en flexibiliteit een voordeel is van huren (wat het vroeger ook in NL is).
In jouw stad zijn ook veel betere regels omtrent huizen kopen en zelfbewoningsplicht (iig voor buitenlanders) dus misschien dat dat ook een reden is waarom het zo op het eerste gezicht beter geregeld lijkt?
Mwah valt mee hoor.
Wij hebben 300.00 betaald voor ons 118m2 huis.
Met flinke tuin en schuur.
Hij heeft echt alleen een appartement en een dakterrasje. Geen berging niks
Dit is wel wat starters ook betalen! Dit is een groot appartement in een voorstad of een wat kleiner appartement wat meer in de stad zelf.
@Bergamot ja blijkbaar zitten er toch voordelen aan.
Telkens als ik het met Denen erover heb wat ik aan huur betaal zeggen ze ohhh wat duur (via via heb je hier wel lagere huurprijzen) maar dan zeg ik voor een koopappartement vergelijkbaar betaal je 1000 eu meer per maand.
Dus hier leeft het sentiment ook wel dat kopen goed en goedkoper is, maar in hoofdstadregio is dat iig zeker niet zo!
Je kan in DK wel hele boerderijen voor 1-2 ton kopen trouwens maar dat is dan wel direct erg platteland.
Edit @Shaaar een volledig nieuwbouw huis voor 1000 euro excl in Utrecht klinkt wel goed eigenlijk! Dat valt me echt mee, vooral in vergelijking wat je betaalt als starter voor vergelijkbaar koophuis. Had ik niet verwacht dat die huurprijs relatief laag zou zijn.
Ja klopt. Maar met een salaris nog voor sommigen te doen. Vandaar dat ik dat dacht. Mijn tweede gedachte was holy shit maar 30 m2
Wij gaan deze week een bod doen op ons droomhuis, zo spannend! We hebben morgen gesprek met onze aankoopmakelaar over welk bod het wordt, sowieso geen voorbehoud van financiering en geen bouwkundige keuring… Alles om onze kans te vergroten, want we mogen maar 1 (eind)bod doen. Nu had ik ook een persoonlijke kaart erbij geschreven, maar nu blijkt dat de verkopers in scheiding liggen. Mijn kaart is nogal ‘happy family, wij zijn zo gelukkig, dit is ons droomhuis voor ons gezin enz…’ Ben bang dat dit beetje verkeerd gaat vallen gezien hun situatie. Wat zouden jullie doen?
Ik zou het gewoon zakelijk houden en naast het bod geen kaart doen of zoiets. Als ik dat zo lees is het voor die mensen al een lastige situatie en wil je gewoon akkoord gaan met het beste bod. Maar dat zou ik zijn, zelfs al zou ik mijn huis zonder scheiding verkopen, het komt een beetje ‘slijmerig’ over.
En succes met bieden, spannend op deze manier. Hopelijk is jullie bod het beste.
Ik zou persoonlijk überhaupt geen kaartje oid doen (wij kregen dat wel tijdens onze verkoop en het enige wat ik kon denken was ‘jaja bied maar gewoon veel geld’ maar ik heb dan ook verder niet echt een binding met huizen oid). Als je het graag wil doen zou ik het vooral gooien op enthousiasme over het huis/de buurt en ze niet al te veel zout in de eventuele wonden strooien over familie en gezin.
Ik zou het wel doen: in dit geval is het echt baadt het niet dan schaadt het niet. Misschien vinden ze het wel mooi dat er weer een blije familie in het huis komt wonen. Ben het dus oneens met de reacties boven mij. Of ze vinden het super leuk en dan is het mooi meegenomen of ze vinden het irritant: either way als je het hoogste bod hebt kiezen ze je toch wel