Jep!
Zijn deze
Jep!
Zijn deze
Ik heb het voornemen om alle kleding die ik heb (na een uitmestsessie zojuist) te wassen voordat ik het in mijn nieuwe kast deponeer. Ik heb een grote en zuinige wasmachine en gebruik overigens geen droger.
Is er iemand die ook ooit zo iets heeft gedaan? En hoe pakken jullie normaal gesproken de was aan? Ik ben hier heel slecht in om het allemaal bij te houden en mijn vriend gooit altijd alles op de stoel in de slaapkamer onder het mom van ākan ik nog een keer aanā. Daardoor ligt vaak alles door elkaar niet leuk.
ik heb weleens kleding die muf ruikt als het te lang in de kast ligt of in een opbergdoos. Ze zijn niet vies, want ik doe ze altijd schoon terug in mijn kast. Als ik straks weer mijn winterkleding uit de dozen trek zullen ze muf ruiken. ik vind het zonde om het weer te gaan wassen. iemand tips?
Paar uurtjes buiten hangen!
@JanHagel
Dit inderdaad, en als dat niet helpt dan toch op het kortste programma even wassen op 35 graden.
Ik vind de was leuk om te doen trouwens.
Drogen doe ik buiten als het mooi weer is, want ik heb geen droger, en het opvouwen van de was doe ik altijd met Netflix dus dat is wel een favoriete bezigheid. Alleen strijken vind ik nog steeds niet leuk.
Bij ons helpt het het beste om gewoon de boel bij te houden. De was gaat wel allemaal in 1 wasbox in de badkamer (behalve erg vervuilde sportkleding of kluskleding, die wil ik niet bij de gewone was) en ik draai aparte wassen voor wit, bont, donker, jeans, kluskleding en handdoeken. Handdoeken (en theedoeken, vaatdoeken en washandjes) was ik iets heter dan gewone was.
Mijn huishoudnachtmerrie is waarheid geworden zou 't liefst mijn huis afbranden
Heel de week zaten er al veel vliegen in huis. Steeds als mijn vriend er 10 gedood had zaten er de volgende dag weer 10. Dus ik vreesde al dat er ergens maden moesten zitten.
En ja gisterenavond zag mijn vriend er 2. Vreselijk!! Maar we hebben niet eens vlees in huis op het moment? En ook nergens anders iets van organisch afval
Vanmorgen gelijk hele huis onder handen genomen en uiteindelijk vond mijn vriend ze onder het tapijt. Denk een stuk of 20. Tapijt op het balkon gezet en alle maden uitgeroeid.
Dat tapijt is me alleen enorm dierbaar dus ik heb het net toch binnen gehaald en ben de strijd aangegaan. Heb eerst anti vliegen spray erover gespoten. Vervolgens geschrobd met chloordoekjes. Daarna met tapijtreiniger. Toen azijn erover gesprayd en tot slot lavendel luchtverfrisser erover. Heb de onderkant gehad, zo nog de bovenkantā¦
Hoop zo dat we er nu vanaf zijn Ik schaam mij ook, alsof mijn huis heel vies is.Terwijl juist vorig weekend hebben we nog enorm uitgebreid schoongemaakt. En dus niks geen vlees momenteel in huis, laat staan rottend. En we hebben een kleine vuilnisbak dus die wordt heel regelmatig geleegd. Kutbeesten
Ik zou geen chloordoekjes gebruiken op de bovenkant, dan heb je grote kans dat je je tapijt vernield. Hoe je het verder wel kan reinigen weet ik nietā¦
En je niet schamen hoor, op het forum heb ik al heel veel mensen over maden gehoord. Kun soms niks aan doen!
Nee daar zat ik ook al over te denken. Er zit niet veel chloor in en op de achterkant zie je er niks van, maar wil denk toch het risico niet nemen. Ze zaten er ook onder dus omdat ik de onderkant wel al gedaan heb hoop ik dat het op de bovenkant iets minder noodzakelijk is.
Bedankt voor je geruststelling!
Ah nee je moet je echt niet vies voelen, het zijn gore kust beesten die ineens uit het niets ontstaan. Kun je het tapijt niet laten reinigen? Kost misschien wel wat, maar misschien voelt het dan minder vies omdat je zeker weet dat het schoon is.
@anon31745129 @Goldenmilk
Dank voor jullie berichtjes! Ik denk idd over professionele reiniging. Alleen ik wil het tapijt ook niet het hele weekend buiten laten staan, want ben bang dat het zal beschadigen. Vandaar nu zelf eerst schoongemaakt en binnen gehaald. Heb niks meer gezien wat er niet hoort gelukkig. Hopelijk blijft dat morgen iig ook nog zo. Dan kan ik maandag informeren bij bedrijven. Ik weet ook niet 100% zeker of dit de bron is (heeft een vlieg dan eitjes gelegd in een kruimel onder het tapijt? Er ligt daar doorgaans natuurlijk geen vlees oid). Vind het ook weer zonde om te laten reinigen om het een week later opnieuw te moeten doen. De chloordoekjes zijn trouwens eigenlijk glorix doekjes, betwijfel of daar echt chloor in zit. In elk geval minder dan 5% bleekmiddel. Je kunt ze ook met bleekwater bestrijden, maar durfde ik dus niet aan. Jullie hebben wel gelijk! Het kleed is mij dierbaar dus kan er beter zorgvuldig en voorzichtig mee om gaan
houden jullie zich aan een bepaald schoonmaak schema? Als in 1x per week dit en dit, maandelijks dat,ā¦
Na een discussie over het wel/niet nemen van een poetshulp met mijn vriend is het compromis nu een schema maken waar we ons aan gaan houden.
Maar weet niet goed hoe ik het zou indelen? Wil het niet te hysterisch maar wil wel een schoon huis.
spuit 11 maar wil je je rooster misschien delen?
Ja wil ik wel, maar weet niet of je er wat aan hebt, want het is vrij basic en ik heb de taken onder mijn vriend en mij verdeeld, maar je kunt natuurlijk wel wat bij elkaar toevoegen.
Vriend:
Maandag: WC schoonmaken incl. fonteintje en vloer dweilen
Dinsdag: Bed verschonen en boven alles stoffen
Woensdag: Boven stofzuigen en dweilen
Donderdag: Zolder (werkkamer vriend) stoffen/opruimen en dweilen woonkamer
Vrijdag: Af en toe grote klus, zoals schuur opruimen, kasten keuken uitzoeken (dit kun je ook naar het weekend verschuiven)
Mijn rooster:
Maandag: Koelkast opruimen en schoonmaken & Buitenkant keukenkastjes schoonmaken
Dinsdag: Badkamer schoonmaken (dit hoeft niet elke week vet uitgebreid, ik doe 1 keer per maand alle tegels)
Woensdag: WC schoonmaken + wasdag
Donderdag: afstoffen woonkamer + stofzuigen
Vrijdag: Trappen stofzuigen, deuren schoonmaken
Weekenden gebruik ik voor als er een grote klus gedaan moet worden, zoals hele keuken een keer goed.
Dagelijks voor ons allebei:
Afwas, fornuis schoonmaken, tafels schoonmaken en WC als het nodig is
Ik hoop dat je er wat aan hebt! De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat we ons niet meer strak aan dit schema houden, maar doordat we dat eerst wel hebben gedaan, doen we nu automatisch meer in huis. En eigenlijk is het nu nooit meer echt een dikke bende of vies, heel fijn!
Bedankt om zo uitgebreid te antwoorden! Ik ben nu in excel zelf iets aan het maken en het jouwe helpt zeker als inspiratie.
Ik hoop echt dat we er ons zeker in het begin aan kunnen houden, zo komt het iig meer in ons systeem en komt het hopelijk wel goed!
Wij hebben geen schema, ik hou eigenlijk een beetje aan wat ik vanuit huis gewend ben; elke dag zorgen dat de troepjes zijn opgeruimd (lege tafel bijv), keuken opruimen (vaat in de vaatwasser, na het koken gasfornuis schoon maken)
Eens per week van boven naar beneden stoffen en zuigen en om de week dweilen. Wc doe ik om de dag, doekje over de bril en eens per week grondig schoonmaken.
Heeft een van jullie tips om een Philips airfryer schoon te maken / schoon te houden? Wat een drama zegā¦
Heb trouwens zelf dit schema:
Maandag: bed verschonen
Dinsdag: wc en badkamer reinigen. (Alles boenen en insprayen etc)
Woensdag: keuken schoonmaken (kastjes afnemen, grondig de tegels boenen etc)
Donderdag: alles stofzuigen en afstoffen
Vrijdag: nog eens wc afnemen
En in het weekend niets. Woon in een soort studio dus best simpel schemaatje. En elke dag eettafel afnemen, afwassen en kookplaat schoonmaken.
Ze hebben nu bij de action van die speciale vangbakjes voor fruitvliegjes, in de vorm van een appeltje enzo. Beetje limonade erin en klaar
Ik heb sinds kort vier van zulk soort wasmanden in ons washok staan en daarin scheiden we direct onze was wanneer we het in de was gooien. Super handig, we hebben er een voor wittewas, gekleurde was, donkerewas en beddengoed. Daarnaast nog eentje met handdoeken ed. Zodra de zak vol is is het precies genoeg voor een was en zetten we het gelijk aan, ideaal!
Wij overwegen een Eufy. Veel tijdgebrek en veel hondenharen hier. Is zoān ding krachtig genoeg of lijkt het meer op een kruimeldief?
Ben het zo beu om dagelijks 's avonds te stofzuigenā¦
Eufy is mijn beste vriend en enige erfgenaam. Hij heet nu Snuffels.
Wij hebben 3 katten en hij haalt alles weg. Af en toe even zuigen op moeilijke plekjes enzo maar verder doet hij alles.