Huishoudtopic #1

Ja, ik zou graag alles ook een vaste plek geven, dat scheelt ook. Heb al het plan om een kast die we hebben komende week anders in te gaan delen om hopelijk meer ruimte te maken.

Die mand is echt een simpel, maar doeltreffend idee!

@anon95960165 Ja, pijnlijk punt. Ik heb mijn spullen gekonmari’d voor ik hier kwam wonen, maar leef samen met iemand met heel veel zooi die niet geeft om opruimen. Het zijn ook vooral zijn vele spullen die overal en nergens liggen. Jouw methode klinkt voor mij als heaven!

2 likes

Van Ikea zijn de kvarnik dozen bij ons echt een uitkomst geweest om losse spullen op te ruimen. Als je er een paar in verschillende maten op een plank, grond of eventueel een tafeltje zet dan creëer je een wat rustiger aanblik.
Wij hebben ze per soort ingedeeld; telefoonstekkers- en benodigdheden, kassabonnetjes en garantiebewijzen, kantoorbenodigdheden, belangrijke papieren, tijdschriften.
Omdat ze met linnenachtig spul bekleed zijn ziet het er ook echt verzorgd uit en niet alsof je een standaard kartonnen doos hebt staan.

2 likes

Niet zo goed. Als je incidenteel iemand afneemt, krijg je iemand toegewezen, die begint. Ik had tot 2 keer toe niet zulke erge slimmerds. Maar het moest, want ik was ziek, en mijn eigen hulp indertijd had net haar kind verloren, dus was even helemaal gestopt.

Als je iemand voor permanent wil, dan kan ik je werkster.nl aanraden. Heb daar een hele fijn hulp gevonden. Je maakt een keer een account aan, en een premium account is 10 euro per maand. Binnen een maand heb je vaak wel iemand gevonden.

1 like

Ik zoek inderdaad iemand voor permanent. Op werkster zal ik eens kijken, dat kende ik niet.

1 like

Wat Marie zegt @En_17_Anderen. De laptops liggen in de tv kast, stekkerdozen in een la en kleding op een hangertje in de kast. Dus toch een vaste plek voor alles ook al gebruik je het de volgende dag weer.

En als we naar bed gaan, lopen we max 5 minuten door de kamer of keuken om dingen op te ruimen. Ik vind het zelf heel vervelend om ‘s ochtends op te staan en allerlei zooi rond te zien slingeren als ik naar mijn werk moet.

6 likes

Om maar gelijk goed te beginnen:
Heb vanmiddag dus een uur staan afwassen en daarna een uur opgeruimd (huis is nog steeds een zooi, hoor), vervolgens een gezonde maaltijd gekookt voor vandaag én morgen. En normaal zou ik nu de afwas laten staan, want moe, maar ik ga zo toch maar de afwas doen en de keuken opruimen. Voor stofzuigen is het te laat, maar dat zet ik voor morgenavond op mijn to do list. Is al een stap vooruit.

Zijn er toevallig meerdere forummers die hier tegenaanlopen en die het fijn vinden om elkaar te motiveren in een nieuw topic? Net zoiets als het ‘strak in je zwempak’-topic maar dan voor het bijhouden van je huishouden.

7 likes

Foutje van mij, het is werksters.nl (met een s)

1 like

Wat mij betreft kan het gewoon hier. In dit topic wordt toch niet overdreven veel gepost.

Ik zag laatst een nieuwe plugin voor het forum waarmee je een soort to do lijstjes kunt maken die iedereen voor zich kan afstrepen. Uiteindelijk heb je dan één of meerdere winnaars als alles is afgestreept haha. Zal er eens naar kijken.

7 likes

Klinkt goed!

Ik ga eens googlen naar voorbeelden/tips over hoe je handig kan opruimen. Ik heb bijvoorbeeld ook een keuken waarbij je sommige kastjes niet open kan doen zonder dat er iets uitvalt. En wij hebben behoorlijk wat kastjes. Ik moet er gewoon een handigheid in gaan zoeken om alles efficiënt en logisch op te ruimen. Denk dat dat al veel kan schelen in schoonmaaktijd.

Oh, maar wij hebben eigenlijk geen spullen die we niet gebruiken! :slight_smile: We hebben het gewoon niet logisch ingedeeld. Het zijn ook vooral de kastjes met eten waar gewoon potjes kruiden of pakken rijstwafels naar beneden komen donderen :joy:

Ik heb voor in de keukenkastjes een paar mandjes gekocht (bij ikea of action), nu is mijn rommel toch een beetje gestructureerd.
Zelfde voor de andere dingen die je opnoemde, een paar mooie rieten manden, wijnkistjes en dozen.

Heb je niet toevallig een familielid of vriend die gestructureerd/opgeruimd is en een paar uurtjes wil helpen? Ik ben (als rommelkont) gezegend met een gestructureerd lief en hoewel ik dat vaak frustrerend vind, zorgt het wel voor een net(ter) huis.

1 like

Ik vind mandjes in keukenkastjes eigenlijk niet zo handig werken, omdat je dan in die mandjes tetris moet spelen met je pakken pasta en potjes pindakaas. Of heb jij daar geen last van?

Ligt eraan wat je erin doet, voor kruiden vind ik het ideaal bijv.
Ook heb ik veel in doorzichtige plastic bakken zitten, en die staan in de opslag. Bijv bakvormen die ik maar af en toe gebruik.

Ik heb diezelfde plastic bakken maar dan kleiner in mijn kast in woonkamer, in 1 zitten mn kantoorspullen (nietmachin3, plakband etc), een andere wat klusspullen (rolmaat, schroevendraaiers). Daardoor is mijn kast veel overzichtelijker.

Die losse papieren heb ik in zo’n kartonnen insteekmap gedaan, die pak ik dan in zijn geheel en berg ik ook zo weer op.

1 like

Ik gebruik ze voor de kleinere rommeltjes (niet voor potten en grote pakken). Zitten bv zakjes bakpoeder of kruidenpotjes in (de kruiden die ik niet zo vaak gebruik en dus niet op het aanrecht staan).

1 like

Over handige indelingen gesproken. Hoe zouden jullie zo een keuken indelen? Mijn huidige keuken is een ramp qua indeling. Ben wel nog van plan een witte keukenkast daar in de hoek in elkaar te zetten voor borden, glazen en mokken enzo.

Zie echt niet in hoe ik alleen lades kan gebruiken om alles mooi en handig in te richten wat betreft pannen, kruiden, bakspullen, eten etc. De “kast” links is een koelkast met vriezer, een blok is een vaatwasser, en een blok een vak onder de gootsteen, rest zijn dus lades.

1 like

Oja, mijn bakproducten heb ik inderdaad ook in van die bakjes staan. Maar wij hebben bijvoorbeeld een hele plank waar de medicijnen en kruidenpotjes staan en die is nu gewoon overvol :grimacing: Moet het gewoon eens een keer goed herindelen.

@Harrrie Oh lades, heeeeerlijk! Mis ik echt in deze keuken. Je hebt dan juist zo goed zicht op wat je allemaal nog in huis hebt.
Onder de oven zou ik je pannen doen. En voor kruiden heb je misschien van die dingen die je in een la kunt zetten (bijv van Ikea?) Of juist in dat bovenste kastje zetten?

3 likes

Je hebt ook vaatwassers die je gewoon zelf moet vullen met water en dan leeg laat lopen in je wasbak

2 likes

Een extra vitrinekast o.i.d. is wel mooi en handig erbij! Ik zou dan naast de vriezer (grote) spullen bewaren die je niet vaak gebruikt, onder de gootsteen schoonmaakmiddelen en doeken enzo. Evt. doeken ook in het kastje naast de vriezer. Links naast de oven eten en voorraad. Onder de oven pannen, misschien rechts ook. En de laatste lade met kleine spulletjes wat geen eten is. Dus bakjes, zakjes, bakpapier, etc. Het hoge kastje inderdaad kruiden en olie enzo.

3 likes

Dat hoge kastje zou ik gebruiken voor glazen. De lades eronder: anti slip matje gebruiken
lade 1: je borden en bakjes (voor bijv yoghurt)
lade 2: je pannen en deksels
lade 3: bakspullen
lade 4: plastic opbergbakjes
(ik weet niet precies hoeveel lades je hebt)

En ik zou hetgeen wat je het meeste gebruikt, bijv je borden in de bovenste la doen aangezien je die het meeste pakt.

2 likes

Ik zou vooral kijken welke spullen je waar graag gebruikt.
Bij de wasbak spullen als schoonmaakdoekjes Ed. Pannnen vlakbij het fornuis. Bovenste kastje zou ik glazen doen. En de voorraad zoals spaghetti enzo in een lade. Lade onder de oven zou ik bakspullen doen/ bakpapier/ ovenschalen eventueel

1 like