Misschien kan je zo’n compostbakje nemen? Die zijn soms best stylish. Ik struggle er zelf ook mee hoor, groenafval. Wordt zo snel vies.
Misschien een wormenbak?
Over die koelkasten : ik vind dat ook altijd zo verwarrend! Wat is nou de beste stand om je eten te bewaren?
Daarom moet je zo’n koelkast thermometer hebben eigenlijk.
Die heb ik haha, maar alsnog geen flauw idee hoeveel graden het moet zijn. Ik ga het googlen.
Edit: Oké tussen de 3 en 4 graden
Wat zijn jullie tips om het huishouden makkelijker te maken en beter bij te houden? Ik weet het maar niet bij te houden, waardoor er altijd een berg afwas staat; het altijd een troep is; er altijd kattenharen en stof liggen; mijn badkamer er altijd smerig uitziet, etcetera. En dat is echt niet chill. Ik zou eigenlijk mijn huis ook zo in willen richten/op willen ruimen dat het makkelijker schoon te houden is, maar ik weet niet goed hoe.
Ik heb onlangs een nieuwe kledingkast gekocht, wat het opruimen van de was al een stuk makkelijker maakt. Ook een nieuwe dweil heeft dweilen al makkelijker gemaakt (een stoomdweil blijkt om een of andere reden niet te werken op deze vloer). Ik ben nu aan het oriënteren op een robotstofzuiger, maar daar twijfelen we nog wel over. Het liefst zou ik een vaatwasser willen, dat zou veel frustratie schelen, maar we hebben een sociale huurwoning zonder afvoer en de (nieuwe) keuken mag niet aangetast worden.
Ik heb een vaatwasser en het aanrecht staat vaak alsnog vol want ja, die vaatwasser moet ook uitgeruimd worden en daar heb ik ook een hekel aan. Ik heb ook een robotstofzuiger en katten en dacht dat het een uitkomst zou zijn want “dan zet ik iedere dag de stofzuiger gewoon ff aan en is het altijd netjes”, maar die stofzuiger kan net niet overal komen (rondom de tafelpoot en in hoekjes en rondom de kattenbak enzo) en de grond moet alsnog opgeruimd zijn, want kattenspeeltjes zuigt ie anders gewoon op dus die moet ik dan eerst allemaal oprapen en ook daar ben ik te lui voor.
Al met al heb ik geen tips want ik zoek ook nog altijd DE tip, maar een vaatwasser en/of robotstofzuiger hebben er niet 100% bij geholpen zeg maar.
Ik vind de vaatwasser in- en uitruimen niet erg, weet ik uit ervaring (studentenhuis en ouders). En het scheelt gewoon HEEL VEEL tijd. Ben vandaag weer een uur bezig geweest met de afwas van max 3 dagen, ugh.
Maar dat wat je zegt over die robotstofzuiger is inderdaad een van de redenen dat we twijfelen + drempels/opstapjes in huis, kat die bang is, etcetera.
Onze katten vinden de stofzuiger wel spannend, ze gaan van een afstandje toe zitten kijken want het maakt best wel wat geluid, maar ze zijn er gelukkig niet heel erg bang voor. De gewone stofzuiger vinden ze enger! En er zijn ook robotstofzuigers die over drempels kunnen, onze kan bijv over het hoogpolige tapijt en drempeltje bij de keuken. Als je vanuit jezelf altijd al een lege vloer hebt (geen speelgoed of losse dingen ofzo) dan vind ik het op zich wel een aanrader hoor, het is ook niet zo dat ik heel vaak in de hoekjes kijk waar de stofzuiger niet komt bijv. Eens in de zoveel tijd (eens per maand ofzo) pak ik gewoon de normale stofzuiger en doe het echt grondig.
Wat is jullie aanrader voor een dweil?
Een stoomreiniger! Volgens mij hebben wij er een van Bosch, wel prijzig. Dat wel
Wij hebben juist heel veel op de grond staan: planten(houders), stapels boeken, krukjes, schilderijen (vreselijk, maar ben gezegend met een man met een mening ) en ook altijd kattenspeelgoed en sokken enzo, dus denk niet dat het dan aan ons besteed is. Dan houd ik het wel bij 3x per week zelf stofzuigen.
@Vloeistof Wij hebben sinds kort deze en die is top. Ik wilde eigenlijk die ene die ze op ons oude werk hadden, maar die was ruim 2x zo duur en deze werkt net zo goed en snel.
Ja wij hebben op werk zo’n andere van leifheit. Maar ik vind dat het zo nat dweilt, krijgt hem niet goed uitgewrongen in die emmer. Heb je dat met deze niet?
Dit is vast een open deur, maar het beste is gewoon om iedere dag iets te doen. Zo ga ik niet naar bed met vuile vaat op mijn aanrecht. Vaak spoel ik veel vaat al af tijdens het koken, dat scheelt ook weer.
Geen kamer uitgaan zonder spullen in je handen die mee moeten naar een andere kamer. Af en toe 's avonds snel stofzuigen op plekken met de meeste haren en kruimels (bij mij de keuken en de ruimte rondom mijn bank). Zie je dat een tafel vies is? Meteen even een doekje er overheen.
Het klinkt allemaal super basic, maar het zijn deze dingen die voorkomen dat het huishouden te overweldigend wordt.
Nee, vind ik niet!
Ja, klinkt inderdaad allemaal heel logisch en ik probeer me hier ook wel echt aan te houden, maar in de praktijk loopt het toch vaak anders. Ik merk vooral dat dingen er gewoon bij inschieten door gebrek aan tijd en energie. Dan kom ik thuis, heeft vriend gekookt en heb ik daarna nog andere dingen (sport of iets sociaals). Als ik dan eenmaal daar van thuis ben, heb ik geen puf meer om de ranzige keuken op te ruimen, dus stapelt het zich op. Al moet ik zeggen dat er qua eten ook een gebrek aan structuur is hier, wij hebben geen gezond eetritme waarbij elke dag een gezonde maaltijd wordt gekookt Is ook iets waar ik aan wil werken.
De keukentafel is onze ‘hotspot’ waar papieren, stekkers, kleding, pakketjes en werkdingen zich verzamelen. Het is dus nooit even een doekje erover, het is altijd eerst de tafel leeghalen. En dan kom ik weer bij het probleem wat ik in mijn eerste post aangaf: ik heb niet voor alles een goede opruimplek, dus blijven er altijd dingen op de tafel liggen.
Waar laten jullie bijvoorbeeld stekkers/stekkerdozen, documenten die je regelmatig nodig hebt en dus niet wegstopt in een map, je laptop, kleding die je na een dag dragen nog een keer aan zou willen, oud papier (staat nu in de hal bij gebrek aan ruimte) etcetera. Allemaal dingen die hier altijd rondslingeren, omdat ik maar geen goede vaste plek kan vinden/bedenken.
Qua stofzuigen is het ook lastig dat je gebonden bent aan tijden: voor werk of na 21.00 kan niet vanwege de buren, maar gelijk na werk lukt niet altijd ivm andere afspraken. Toen ik nog studeerde, had ik dit probleem veel minder, want toen was dinsdag gewoon mijn schoonmaakdag en kon ik elke ochtend even afwassen en stofzuigen.
Edit: Ik lees mijn post terug en zie dat ik wel erg in de ‘kan niet’ modus schiet, maar dan werkt natuurlijk niets. Ik zou inderdaad gewoon elke avond tijd moeten maken voor de afwas en een doekje over het aanrecht moeten halen, denk oprecht dat dat al zoveel zou schelen qua frustraties.
Ja die hebben we op werk en ik vind het systeem wel erg fijn maar ik sta wel lang te persen eer dat die niet zo nat meer is. Dat vind ik wel een nadeel
Heeft iemand ervaring met Helpling? Zo ja: hoe bevalt het en hoeveel uren neem je af?
Ah ja, als je al een druk en chaotisch leven hebt kan ik me voorstellen dat het allemaal niet zo makkelijk is om bij te houden.
Wat betreft de losse spullen op tafel: misschien een mand op tafel zetten waar je ze allemaal in kunt doen? Mand aan de kant en je tafel is vrij om schoon te maken.
Zelf heb ik alles wel echt een vaste plek gegeven. Als ik een stekkerdoos elke dag uit een la moet pakken kost me dat 10 seconden extra, maar mijn huis is wel netjes en opgeruimd. Dat geeft uiteindelijk ook weer rust.