Huishoudtopic #1

Ik heb een pannetje waar ik meestal alleen eieren in kook, maar soms ook iets anders. Van die eierschalen ontstaat gigantische witte aanslag in dat pannetje. Ik weet dat het niet echt vies is, maar het stoort me toch als ik iets anders dan eieren in die pan wil doen. Eens in de zoveel tijd laat ik de pan weken in azijn, maar heeft iemand misschien een tip om deze aanslag te voorkomen?

Als ik even een gouden tip mag geven, bespaar niet teveel op je koelkast als je daar de ruimte voor hebt. Ik heb zelf een vrij budget koelkast van Zanussi en mijn moeder een luxere van een beter merk, en ik merk zĆ³ā€™n gigantisch verschil in hoe lang eten vers blijft. Terwijl het bij mij allang niet meer goed is en weggegooid moet worden is hetzelfde eten bij mijn moeder in de koelkast alsof je het net hebt gekocht. Ik moet daardoor regelmatig eten weggooien omdat het maar kort echt goed blijft. Mijn volgende koelkast ga ik daarom echt niet besparen.

1 like

Staat je koelkast dan wel koud genoeg?

Misschien niet de tip waar je op wacht. Maar ik heb een mega budget mini pannetje gekocht bij de action (of Xenos :thinking: ) waar precies 2 eieren in kunnen. Duurt dus ook niet zo lang voor het water kookt want er hoeft niet veel water bij. Dat pannetje gebruik ik dus ook alleen om eieren te koken.
Met andere woorden. Maakt me niet zo veel uit of het pannetje wit uitslaat. Want ik gebruik hem nergens anders voor :blush: . En absoluut niet duurzaam. Maar qua kosten loont schoonmaken ook niet

1 like

Het zou beter kunnen idd, hij staat nu naast de oven, maar er is geen andere optie. Bij mijn moeder staat haar koelkast overigens ook naast haar oven, dus ik denk echt wel dat er een verschil in kwaliteit is (ook vergeleken met haar vorige koelkast).

Thanks voor je reactie! Dat zou een optie kunnen zijn. Heb alleen vorig jaar mijn keuken grondig opgeruimd en heel veel weggedaan, en tot nu toe is het gelukt om hem zo ā€˜leegā€™ te houden. Dat weerhoudt me er dan van om een nieuw pannetje te kopen, maar als niemand de gouden tip voor me heeft voor die aanslag, ga ik jouw tip toch overwegen!

En de temperatuur in de koelkast wel op zijn koudst gezet?

Misschien sowieso een idee om een keer zoā€™n bakthermometer ofzo in de koelkast te leggen en de temperatuur tussen die van jou en van je moeder te vergelijken?

1 like

Ik heb eigenlijk alleen zoā€™n aanslag als ik het pannetje laat opdrogen, zeg maar. Ik gooi eigenlijk altijd het water weg nadat ik de eieren eruit heb gehaald en dan laat ik het pannetje afkoelen op het fornuis. Soms spoel ik 'em na met warm water, maar meestal ben ik daar te lui voor. En na een paar uur heeft hij dan soms wel een beetje witte aanslag. Dat gaat er in de vaatwasser gewoon weer uit. En soms is het al voldoende om het pannetje even om te spoelen (voor als ik bijvoorbeeld weer een eitje ga koken).

Dacht eigenlijk altijd dat die witte aanslag gewoon van het koken van water kwam, niet van de eieren :flushed:

Misschien heb ik wel gewoon een heel rare pan hahaha, ik weet het niet, maar ik spoel het pannetje direct na gebruik af en alsnĆ³g krijg ik die aanslag :scream:

Ja hij staat sowieso al op zijn koudst (1 graden zou dat moeten zijn, maar denk niet dat dat het is). Heb helaas niet zoā€™n thermometer, maar weet zonder te meten al dat die van mijn moeder sowieso een stuk kouder is.

Heb je 'm dan op stand 1 staan? Ik had dat eerst namelijk ook omdat ik dacht dat dat 't koudst was (want 1 graden). Maar die draaiknop geeft niet de graden aan maar de stand. Stand 6 is dus kouder.

(misschien weet je dit al lang. Ik voelde me iig heel dom toen ik uitgelachen werd door mā€™n vriend haha)

2 likes

Als dit zo is ga ik me echt extreem dom voelen. :astonished: Kan natuurlijk ook niet meer het boekje vinden want wie leest er nou een gebruikshandleiding van een koelkast. :joy: Net de stand op 3 gezet, kijken wat voor verschil dat gaat maken.

Dank voor het meedenken!

Bij mijn koelkast hoor ik het meteen als ik de stand hoger zet, want dan slaat ie aan ofzo, gaat ie harder werken zeg maar. Ben benieuwd wat de uitkomst is!

Ik hoor geen verschil, maar zal kijken of ik iets merk aan het eten zelf. Houd je op de hoogte!

1 like

Veel gebruiksaanwijzingen zijn online terug te vinden. Bij ons is stand 1 de laagste stand ā€˜minst hardeā€™ / minst koude en stand 5 de ā€˜hardste standā€™ en dus koudste, die cijfers staan dus niet voor temperatuur.

Volgens mij heb ik hem altijd op 3 staan (van 5)

Volgens mij is dat bij elke koelkast wel zo, 1 is minst koud en 7 of zo meest koud. Ik heb hem meestal op 5. Zou mooi zijn toch als dat het is haha!

1 like

Ja dat wilde ik dus gaan opzoeken, maar ik weet niet welk model ik heb precies heb (of kun je dat ergens op je koelkast vinden?).

Vaak wel maar je kunt er ook wel vanuit gaan dat ze op de meeste koelkasten van dat merk dezelfde knoppen / het zelfde systeem gebruiken dus een random koelkast van dat merk zou ook inzicht kunnen geven.

Die min en max maken het voor mij juist verwarrender, want ik denk dat juist ā€˜min is laagste temperatuurā€™. :joy: Ik heb random een aantal gebruiksaanwijzingen gelezen en daar stond idd dat 1 de warmste temperatuur is. Hopelijk blijft mijn voedsel vanaf nu langer goed, al denk ik wel dat de kwaliteit van de koelkast er ook mee te maken kan hebben.