Huishoudtopic #1

Dit heb ik ook bij meerdere shirtjes. Echt mysterieus! Ken meerdere mensen die dat ook hebben. De een zegt dat het komt door riemen/Gulpen. Ander zegt door het aanrecht. Snap er echt niks meer van.

1 like

Ik heb ook al zoveel gaatjes in shirtjes. Zal ook aan de kwaliteit van sommige shirtjes liggen, maar soms bij de eerste keer dragen al gaatjes! :rage:
Inmiddels ben ik er wel bijna zeker van dat dit door het schuren van het shirt tussen broek en aanrecht komt. Tijdens het koken etc, sta ik ook echt te leunen tegen het aanrecht.
Nu probeer ik mijzelf aan te leren mijn shirt eerst in mijn broek te doen voordat ik ga koken.

Mijn man draagt veel overhemden voor zijn werk en nu had hij laatst een overhemd met vuile kraag, en die kreeg ik maar niet schoon. Zelfs ossengal, normaal mijn heilige graal voor hardnekkige vlekken, hielp niet.
Als laatste optie heb ik groene zeep geprobeerd, uit zo’n potje, met van die ouderwetse jelly textuur. Die tip las ik ergens op internet.
Hele kraag ingesmeerd (onverdund), een dag laten trekken, en toen zonder uit te spoelen bij de andere overhemden in de was gedaan. En toen was de kraag weer schoon! Ik ben er zo blij mee dat ik de tip hier graag even wilde delen voor wie ook shirts, overhemden etc met vieze kragen heeft. :smiley:

18 likes

Dit ga ik ook proberen! Zou dit ook werken bij zweetplekken op overhemden? De warme zomer heeft er hier ingehakt :sweat_smile:

3 likes

Hmmm, heb ik niet geprobeerd want die heeft mijn man eigenlijk nooit. Wel een grijze kraag na 1 of 2 keer dragen, en ik denk dat dat zweet / vet van de huid / dooie huidcellen etc zijn.

Proberen kan geen kwaad in ieder geval, groene zeep is vetoplossend maar verder mild. Ik denk niet dat het de stof aantast.
Voorheen gebruikte ik driehoek groene zeep vooral in de badkamer maar ik zal het nu vaker gebruiken als ik lastige vlekken heb in kleding.

1 like

Zou je na het proberen willen laten weten of het is gelukt? Dan ga ik ook even groene zeep halen :sweat_smile:

2 likes

Waar kan je dit kopen? Heb het niet nodig maar mijn innerlijke huisvrouw wil dit hebben.

2 likes

Ik haal het altijd bij AH maar Jumbo en drogisten hebben het ook. Je moet het potje / emmertje hebben. :blush:
Het is fijn spul om bijvoorbeeld de badkamer mee schoon te maken, je lost het op in warm water en schrobt daar de badkamer etc mee. Een lekker ouderwetse lucht, vind ik.

1 like

Mijn huis wordt ontzettend snel stoffig. Als ik oppervlaktes afneem met een doekje of stoffer ligt er de volgende dag al direct weer een flinke laag, ook als ik er niet ben.

Kan ik hier iets tegen doen, zou de luchtvochtigheid verhogen helpen? Ik ga liever niet elke dag met de stofzuiger in de weer. Ik heb ook nogal veel prullaria dus ook kastjes afstoffen kost veel tijd. Of moet ik er aan geloven en gewoon meer gaan schoonmaken? :cry:

Misschien ff zo’n swiffer aan een stok kopen, die zwier je in vijf minuten door je huis en dan is het ergste weg

Naar aanleiding van de posts over de verdeling van huishoudelijke taken heeft de Volkskrant dit weekend een interessant artikel en quiz zodat je kunt bekijken hoe het in je eigen huishouden verdeeld is: https://www.volkskrant.nl/huishoudbattle

Als de link het niet doet/alleen abonnees kan je in incognitomodus meestal wel een paar artikelen bekijken!

5 likes

Het heeft volgens mij te maken met de materialen die gebruikt zijn om het huis te bouwen en wat/wie er boven je zit. In mijn oude huis hadden we berging op zolder (de verdieping boven mij), daar dwarrelde ook altijd stof van naar beneden. Bovendien was het ook een oud huis, dus ik dacht altijd dat ik gewoon pech had, maar die luchtvochtigheid vind ik wel slim! Ben benieuwd of het werkt!

Ik heb het samen met mijn vriend ingevuld. 43 on 57. Ik was de 57.

Vind ik heel netjes.

1 like

Leuke vragenlijst, net samen ingevuld. Kwam op 53 en 47 waarvan ik de 53 was. (Ruim ingevuld voor hem moet ik zeggen hahaha) maar de mentale last van verdeelt in 75 en 25, eindelijk viel voor hem het kwartje dat ook al doet hij veel dingen, dat ik er alsnog mentaal mee belast ben! Hopelijk blijft hij dit onthouden hahaha

1 like

Leuk dat jullie het ook even gedaan hebben! Ik had het erover met iemand die opmerkte dat het lijkt alsof er een streven naar 50/50 uit de quiz naar voren komt. Ik heb dat zelf niet zo ervaren en streef dat zelf ook niet na (had vergelijkbare resultaten), maar in mentale last eigenlijk wel. Hoe denken jullie daar over?

Bij ons 67 vs 33, mentale last 75 vs 25. Maar we hebben geen vaatwasser en mijn vriend doet de afwas (wat ik haat) en hij pendelt naar werk, dus de deal is dan dat hij treint en ik kook. 50/50 streven wij dus ook niet na, maar ik vind het verschil wel groot, ik moet toch maar vaker dingen laten liggen en minder planning maken :slight_smile: goede reminder!

Wij streven wel richting 50 50. Puur omdat we even veel werken en evenveel reistijd hebben (rijden samen).
Dus ik vind dat we het netjes doen.

Echter nadenken erover doe ik wel iets meer.

Ik denk dat het ook wel een beetje arbitraire vragen zijn en dat het ‘gewicht’ van de antwoorden ook verschilt per koppel inderdaad; het is geen wetenschappelijk onderzoek.

Ook naar aanleiding van jouw voorbeeld met verjaardagen en cadeautjes, ik vind sommige dingen noodzakelijk/belangrijk die mijn partner onnodig vind maar die komen wel bij mijn taken en mentale last.

Haha bij ons doet mijn vriend 58%. En mentaal doe ik 60, hij 40
Lekker verdeeld:)

Hij 53% en ik dus 47%. Best netjes :sunglasses: Oh mentale last voor mij is wel 60%.