Huishoudtopic #1

Jaa snap ik heel goed! Inderdaad lekker makkelijk voor ze, maar ik merk wel dat ikzelf er minder mee zit. Ik vind het ook de moeite niet meer waard om de discussie aan te gaan, want het werkt gewoon niet. En doordat ik het even in 3 seconden opschrijf, ben ik zelf los van de ‘lading’ van het onthouden. Het blijft een beetje een lastig ding, want het stoort natuurlijk wel. Maar het opschrijven is me minder werk dan elke dag herinneren en dat het dan nog steeds niet is gebeurt.

1 like

Wij hebben nu schoonmaakhulp. Ik vind dingen veel sneller vies dan mijn vriend, dus ik was vaak degene die aan het schoonmaken was. Nou is het ook niet bepaald mijn hobby, dus hebben we schoonmakers. Dat is natuurlijk niet voor iedereen een optie, maar dit scheelt voor ons veel gedoe en ergernissen.

Voor wat betreft opruimen, mijn vriend wil op zich wel, maar heeft niet de discipline/wilskracht om het structureel te doen. Soms heeft hij een opruimbui en is hij alles konmari aan het opruimen, maar hij kan soms ook dagen lang alles lopen te verslonzen. Ik heb toch iets meer discipline en kan me ook echt aan troep ergeren, dus ik heb dan wel last van zijn slordigheid. Maar heb nu een redelijke modus gevonden:

• Spullen die van hem zijn en in het huis rondslingeren gooi ik steeds in een bak. Dan is het voor mij in ieder geval uit het oog. Als hij het niet kan vinden, dan moet hij gewoon in de bak kijken of het op de vaste plek terugzetten. Eens in de zoveel tijd ruimt hij de bak op. Als hij te vol raakt, dan zeg ik er wat van, maar dat hoeft eigenlijk nooit.
  • Hij laat overal appelstokjes slingeren in het huis; grote ergernis van mij. Die leg ik nu maar steeds op de touchpad van zijn laptop zodat hij er niet omheen kan. Een soort experiment. Kijken of hij het sneller uit zichzelf opruimt als hij last ondervindt van zijn eigen troep. :stuck_out_tongue:
  • De keuken opruimen is wel een dingetje. Hij kan de vuile vaat makkelijk dagen laten liggen, terwijl ik de keuken direct na het eten graag netjes en schoon maak. Soms als ik dan vraag wil je de keuken doen dan ruimt hij de vaatwasser in/uit en dan denkt hij dat het klaar is, terwijl het aanrecht dan bijvoorbeeld nog vol ligt met troep. Weet niet of hij het dan echt niet ziet of niet wil zien? Of hij raakt afgeleid en vergeet waar hij mee bezig was. Ik stel meestal voor om het samen te doen en geef dan iets gerichtere taken. Als jij nou de tafel afruimt en vaatwasser inruimt, dan maak ik het aanrecht schoon.
  • Hij vertikt het ook om lege wc-rollen op te ruimen. Ik moet altijd degene zijn die het opruimt. Ik dacht zal ik ze eens opsparen om en hem dan eens te bombarderen met die dingen :stuck_out_tongue: Maar nee die ruim ik dan maar op :stuck_out_tongue:
3 likes

Je hebt gelijk, ik zou ook wat van hem kunnen leren wat betreft het loslaten. Ik ben niet boos op hem maar meer op het genderrollenpatroon ofzo (hoe leg ik dit uit?). Dat vrouwen (over het algemeen) vaak bijna net zoveel werken maar nog steeds hoofdverantwoordelijke zijn in het huishouden. Ik zou ook wel eens lekker niks aan mijn hoofd willen hebben en leven zoals een man. Ik ben altijd bezig met wat er nog moet gebeuren.

Ja die lading uit je hoofd halen is precies wat zo fijn is. En dat doe ik nu toch al, in mijn planner, alleen ga ik het in plaats daarvan doen op een plek die hij ook ziet. Al voel ik die frustratie ook enórm, dat het lijkt alsof mannen (even lekker generaliseren) het niet zien, terwijl je wéét dat dat een achterlijk sociaal construct is.

Ik vind dat mijn vriend vaker oppervlakkig schoon maakt, dus echt voor het zicht. Dan dat echt echt door en door schoon word. Daar kan ik echt wel van balen.

Hij zal nooit verzinnen de waterkoker te ontkalken oid.

1 like

Ja dat inderdaad! Ik wéét dat het niet werkt door het alleen te zeggen. Dan ben ik enorm geïrriteerd, want tot de laatste dag kan ik het blijven herinneren. Ik weet dat het lijkt alsof ik zijn probleem ermee oplos, en zo voelt het soms ook. Alleen door het even op te hangen/schrijven en een keer te wijzen naar dat bord, ben ik er zelf wel van ‘verlost’. Ik loop er niet meer mee en kan zeggen dat ie maar op het bord had moeten kijken. Maar zo helpen we elkaar wel met dingen. Hij doet daarnaast natuurlijk ook weer andere dingen voor mij, waardoor dit bord eigenlijk geen enkele moeite is i.t.t. wat hij voor mij doet (mij uit zichzelf altijd ophalen met de auto zodat ik niet met het ov hoef bijv). Dus dit voelt dat als een kleine moeite en ik help mezelf er ook nog mee haha

1 like

Ik herken je verhaal. Heel eerlijk heb ik het opgegeven. Als ik het niet haal of trek vraag ik zijn hulp. En af en toe maak ik een opmerking of hij niet even zijn spullen wil opruimen (irriteer me vooral aan dingen die hij gebruikt tijdens het koken).

De ruzies waar ik helemaal opgefokt ben en in staat ben hem te verlaten door mijn boosheid zijn het me niet meer waard.

Edit; Mijn hypothese is dat zijn moeder hem heeft verpest. Ze is zo lief en deed/doet alles voor haar kinderen. Waardoor hij gewoon geen rommel ziet/negeert. En niet de verantwoordelijkheid voelt om iets op te moeten ruimen. Edit; als in hij denkt dat alles vanzelf gaat. Dat de borden door elfjes in de vaatwasser worden gezet en dat ze daarna de keuken ook schoonmaken.

Zijn broer is nog 10x erger, dusja…

2 likes

hahaha @PizzaFunghi hier hetzelfde, zijn moeder heeft hem verpest. Dat geeft ze zelf ook gewoon toe. Maar ik blijf proberen hem een beetje te heropvoeden en deels lukt dat ook! En hij doet enorm veel dingen wél heel fijn en goed en heeft andersom op mij ook weleens kritiek met dingen. Hoort er ook gewoon een beetje bij, maar dat betekent niet dat je kunt blijven werken aan verbetering van die dingen natuurlijk.

1 like

Ja snap ik wel! Ik heb ook nog mijn momenten waar ik schreeuw het zijn de jaren 50 niet! Ik heb een fucking baan en ik wil niet een housewifey zijn, DOE IETS.

Maar ja, ook dat is een deel eigen verantwoordelijkheid: zij kunnen wel denken lekker makkelijk laat haar het doen, dat betekent natuurlijk niet dat je het dan ook moet doen. Dus in plaats van de verantwoordelijkheid voor de huissloof worden bij hem te leggen, zou ik ook goed kijken of je niet gewoon zelf onder dat juk uit kan komen.

(Ik klink nu misschien een beetje hard, ik snap de frustratie echt! En vond het ook stom en zielig voor je dat je ervan baalt en de druk ervan voelt! Ik schrijf dit nu rustig op, terwijl ik in mijn eigen situatie soms mijn vriend met zn rommel en al uit het raam wil gooien :wink: )

Net schoot me nog te binnen: als het huis een zooi is en er komen vrienden van mij/familie en ik wil dat het huis netjes is, maar vriendlief heeft ondanks vragen zijn zooi niet opgeruimd, dan pleur ik alles, of het nou zijn telefoon, laptop, vies ondergoed, halve tosti’s etc, allemaal in een extra wasmand en dan zoekt hij het maar uit. Na twee keer rigoureus ook zijn telefoon lichte shirts en ketchup borden in die wasmand gegooid te hebben, neemt ie de opruimvraag serieus(er).

7 likes

Ik heb de laatste tijd vaak kleine gaatjes in mijn shirt. Door het wassen denk ik. Ook altijd aan de voorkant onderaan. Wat doe ik fout? Is het gewoon pech? Koop ik de verkeerde shirts?

Inmiddels kan ik al 10 shirts weggooien hierdoor…

Komt dat niet door je gulp of riem?

1 like

Hier was ooit een heel item bij Radar over! Dus meer mensen zitten met dit mysterie. Het is waarschijnlijk een combinatie van slechte kwaliteit + de stof die over de rand/gulp van je broek schuurt.

1 like

Mijn moeder had dit altijd omdat ze tegen het aanrecht aan stond. Niet de hele dag hoor :sweat_smile: maar zij dacht wel dat de gaatjes daardoor ontstonden.
Maar mogelijk sta jij nooit tegen het aanrecht aan, gezien je gebruikersnaam :hear_no_evil:

3 likes

Haha, niet genoeg daarvoor :joy:

Ik denk dat het bij mij komt door een riem of knopen. Ik ga het testen!

Mijn moeder dacht altijd dat de cavia’s gaatjes knaagden in haar shirts haha

1 like

Ik heb het ook inderdaad. Waar ik vroeger shirts lang aan kon kan dat nu niet meer. Word er ook gek van, soms al na 2x dragen …

Ik had dat ook, tot ik verhuisde en een nieuwe wasmachine kocht. Nooit meer last van gehad. Maar inderdaad, superzonde van je t-shirts…

Door het bovenstaande filmpje denk ik dat het bij mij ligt aan een broek of riem. Het is allemaal op dezelfde plek.

Een wasmachine kan dat niet doen. Nu nog uitzoeken wat de boosdoener is

Ik had net hetzelfde aan de hand! Sinds wij een wasknijper systeem gebruiken, gaat alles zo vlotjes en hebben we geen discussies meer. Ik raad het iedereen aan! Als je op Pinterest ‘clothing pins chores board’ zoekt, zie je wat inspiratie. Ik heb gewoon een clipbord van de action gehaald, wat opgesmukt en de taken op wasknijpers geschreven. Dan verdeel je het bordje in dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse vakjes en dan telkens een ‘to do’ en ‘klaar’ categorietje. Gewoon wasknijper verplaatsen wanneer het klusje gedaan is. Het hangt aan een kast in de keuken, vlak naast de frigo dus hij ziet het meteen, maar is een beetje verstopt voor bezoek. Zo kan hij taken kiezen en ziet hij wat er nog gedaan moet worden.

3 likes

Had vandaag geen zin om alles alleen af te moeten ruimen, omdat ik voor mijn doen ook best lang met het eten bezig was geweest. Eerst wilde hij niet mee opruimen omdat hij wilde uitbuiken, snap ik, maar ik weet ook dat het uitbuiken 2 uur duurt.

Dus ben rustig beginnende heb tussendoor elke keer gevraagd of hij iets kleins kon doen.

Schatje wil je dit even afdrogen. Ging hij daarna weer zitten. Schatje wil je het ook even terug in de kast stoppen. En weer zitten. Schatje wil je dit even weggooien buiten, schatje wil je de placemats even opruimen. Het was met een beetje tegenzin maar hij deed het wel.

Denk dat we gewoon heel duidelijk moeten zijn als we iets van ze willen. Beetje kinderachtig, maar het hielp wel.