Huishoudtopic #1

Je hebt ook van die vloerreinigers waar dan zo’n uitneembaar deel in zit, daarmee kan je dan dat soort oppervlaktes schoonmaken! Zoiets als dit dus. Mijn exschoonmoeder had zo’n ding en ik wil er nu nog altijd zelf ook een, was echt ideaal om dingen eens goed schoon mee te maken.

1 like

Ik heb deze maar ook dat uitneembare deel is takkezwaar!

Misschien kun je er biologische kattenbak-korrels in doen. Van die houtvezel dingen. Die absorberen vocht sowieso erg goed.

2 likes

Weet iemand een goede vervanger voor Biotex Vlekkenverwijderaar spray? Dat is geweldig spul, en heb ik aan veel mensen geadviseerd, die er ook heel blij mee waren. En nu lijkt het uit de handel te zijn genomen? :frowning_face:

Ik vind zelf ossegalzeep goed werken, maar moet eerlijk zeggen dat ik die ook al in geen tijden heb gezien in winkels… verder hoor ik vaak goede dingen over vanish poeder, maar zelf nog nooit geprobeerd

Of wil je echt een spray? Dan heb ik helaas geen tips…

@TanteBetje ossengalzeep kun je bij de Kruidvat kopen.

Shout Vlekkenspray is fijn als je per sé een spray wil hebben. Voor de rest zweer ik bij ossengalzeep.

1 like

Dank @Pandabeer en @Lula, ik ben zelf niet zo tevreden over ossengal. Ik vind het een gedoe om aan te brengen, en werkt niet op iedere vlek. Deze spray deed dat wel. Ik zie wel bij de Kruidvat een Dr Beckmand (van die driehoekflesjes met specifieke vlekproducten) een spray met ossengal. Die ga ik eens proberen. Een spray is wat ik zoek. Vanish poeder kan reactie geven op teer materiaal, daarom was deze biotex zo ideaal. Kon zelfs oudere vetvlekken uit mooie zijde halen.

Edit, dank @FrauHelga, ik ga ook eens naar Shout kijken.

1 like

De spray van dr Beckmann met ossengal vind ik ook erg fijn, maar in verhouding is hij minder zuinig, vandaar dat ik een stuk ossengalzeep gebruik. Dr Beckmann-artikelen zijn voor onze kledingstukken gelukkig altijd veilig geweest. Hopelijk is het een goede vervanger voor je!

1 like

Ik heb hem zelf niet; maar ik heb zitten kijken naar de stoomreiniger van Kärcher (EasyFix). Het ziet eruit als een soort stofzuiger en hij heeft allerlei verschillende opzetstukken waarmee je ook tegels/ramen etc. schoon kunt maken.

Iemand die ervaring heeft met zo’n stoomreiniger voor het schoonmaken van vloerbedekking? (Niet zo’n ding wat je kan huren, maar die waar jullie het hierboven over hebben)

Ik woon sinds een tijdje samen. Op zich gaat het prima op het huishouden na. Mijn vriend ziet totaal niet wat er moet gebeuren en ik moet hem constant achter zijn broek aan zitten.
We hebben een tijd geleden een takenlijst gemaakt waar hij zich redelijk aan houd maar alsnog moet ik hem vaak herinneren of dingen vragen. Hij doet het dan overigens wel).
Ik word hier dus echt gek van!! Heb gewoon geen zin meer om altijd de ‘mental load’ op me te nemen.
Hij zal ook nooit uit zichzelf iets extras oppakken zoals de ramen zemen.
Heb al een aantal keer gesprekken met hem gehad, dat hij vanaf nu maar mag bedenken wat er gedaan moet worden. Hij belooft verbetering maar na een paar dagen moet ik hem weer overal aan herinneren.
Vriendinnen zeggen ‘het is een man dus je kan het hem niet kwalijk nemen’.
Nou mijn fucking reet!! Ik zou willen dat ik thuis lekker ontspannen op de bank kan liggen en verder nergens aan hoef te denken.
Sorry voor mijn boze bericht, ben het gewoon zat!
Herkennen jullie dit? Hoe pakken jullie dit aan? Tips zijn welkom

1 like

Mijn vriend en ik hebben nu de afspraak dat we elk (grotendeels) eigen zooi opruimen. Ik kreeg bijv. de schuld als zijn sleutels kwijt waren, want die zal ik wel opgeruimd hebben. Nu laat ik alles liggen wat van hem is. Wat niet in de wasmand ligt, wordt niet gewassen. Qua huishouden doe ik nog steeds het grootste gedeelte, maar hij moet wel z’n eigen spul bij de was doen, op het aanrecht zetten dat soort dingen. Maarja het blijft hier net zo goed een dingetje. Net of ze t gewoon niet zien. Hij zei bijvoorbeeld gister: oh die plantjes hier staan best leuk zo! Het stond al een week zo.

Ohja en ik heb een whiteboard gekocht en daar zet ik in koeienletters op als ie een rekening moet betalen of iets anders. Anders blijf ik met mn kop daarbij terwijl hij het meteen vergeet als ik het vraag. Blijf niet steeds zn wandelende agenda. Heb t maar losgelaten met de stress van te laat betalen.

Dat van dat whiteboard vind ik echt een goed idee wel. Want ik hou nu dingetjes die geregeld moeten worden bij in mijn planner, en daar help ik hem dan af en toe aan herinneren, maar het is veel handiger als hij het ook kan zien. Ik ga op zoek naar een mooi krijtbord o.i.d., thanks voor de tip!

1 like

Hahaha ik HEB een mooi krijtbord. Dat staat nu ergens in een hoek op de grond met een tekening erop, maar nu heb ik er eindelijk een goed doel voor! Nu nog een goede, zichtbare plek voor vinden!

1 like

Ooooh fijn! Hoop dat het werkt! Ik wil eigenlijk ook nog wel iets mooiers dan een whiteboard uiteindelijk. Ding was 3 euro haha, maar zolang die zijn taak volbrengt ben ik nog wel even tevreden ermee haha

Ik denk ook dat ze het echt niet zien en dat het geen onwil is. Vraag me alleen wel eens af of het gewoon een kwestie is van een ‘andere hersenstructuur’ waardoor ze geen overzicht hebben/het niet zien. Of dat het cultuur/maatschappelijk is… ik denk het tweede en dat pik ik dus niet!
Dat van dat whiteboard vind ik dus de kern van het probleem. Wij moeten er aan denken en het voor ze opschrijven. Lekker makkelijk voor hun! Ik vind dat mannen dit gewoon zelf moeten bedenken. Mijn hoofd zit al vol genoeg. Maarja als ik het niet zeg/opschrijf gebeurt het niet en erger ik me nog meer.

Is een schoonmaker geen optie? Geeft bij ons zoveel rust!

1 like

Dat is echt de droom!!!

Hahah herkenbaar :). Je leest inderdaad boos, maar het lijkt ook alsof je denkt dat je vriend het expres doet. Ik weet natuurlijk niet of dat echt zo is, maar ik ga er maar vanuit dat je een leuke vriend gekozen hebt die jou niet bewust boos maakt. Misschien helpt het om een gesprek te hebben over waarom het voor jou belangrijk is dat het huis is opgeruimd (anders moeilijk ontspannen, voel ik me niet thuis, gevoel dat de relatie onevenwichtig is oid). Ook is het cliché van samenwonen ook waar: het is een beetje geven en nemen. Dus het zou gek zijn als hij helemaal naar jouw pijpen moet dansen (dus het huis opgeruimd zoals jij wil en wanneer jij het wil). zijn er dingen die je doet (bv ramen zemen) die niet bijdragen aan het goede gevoel (zie boven waarom je op wil ruimen)? Leer dan ook een beetje van hem en ontspan een beetje. Mocht het allemaal heel belangrijk zijn voor je en je vriend niet willen helpen (dus dat mijn stukje hiervoor niet klopt), dan zou ik bespreken dat er een schoonmaakster ingehuurd moet worden.

Kleine tips voor als je er toch uitkomt en samen een plannetje wil maken:

• wij hebben een gedeelde notitie via iCloud, daar staan alle gemeenschappelijke taken in
  • bij ons die ik de badkamer en was, mijn vriend de keuken (geen vaatwasser dus ook de afwas) dat werkt voor ons, maar vrienden van me doen bv alles voor zichzelf (eigen was en afwas).
  • ik zeg dingen maar 1 keer tegen mijn vriend, als hij dan te laat is met betalen bv, betaalt hij de boete.

Ik hoop dat je eruit komt! Samenwonen is niet altijd makkelijk in het begin, en een beetje territorium afbaken en power-struggles waren bij ons ook de eerste drie maanden nogal irritant, maar na 4/5 maanden hebben we een balans gevonden. Hang in there!

2 likes