Is er een manier om muffe kledij op te frissen zonder wassen? Ik dacht al aan buiten hangen en textielverfrisser (maar dat vind ik niet zo lekker ruiken). Misschien iets met baking soda, maar hoe dan? Of zou stomen met zo’n handstomertje eventueel werken? Ik wou al zo’n ding aanschaffen dus dan is dat wel extra handig. Nog andere ideeën?
Buiten hangen als het een beetje waait werkt prima, vooral met wol. Ik hang kleding ook weleens in de badkamer als ik ga douchen zodat er stoom bij komt.
Ik heb dit ding van leifheit:
Echt ideaal vind ik. Je sprayt dus eerst schoonmaakmiddel op de grond en dan dweil je erover heen. Je hoeft niet hard te drukken, alles wordt prima schoon.
Ik heb mijn dweil en emmer gelijk de deur uit gedaan, wat een geleur en het nam veel ruimte in.
Hierin gaat een paar druppels allesreiniger en water. Die vloerdoek kun je wassen, ik heb er ook nog een extra gekocht.
Buiten hangen werkt heel goed voor dunne kleding, maar als ik dikke wintertruien uit de vacuümzak haal is dat niet genoeg (misschien als ze 3 dagen kunnen luchten maar dat werkt meestal niet qua weer). Ben zelf ook nog op zoek naar de gouden tip daarvoor.
Ik heb ook hele erge condens op mijn ramen en vochtvangers geprobeerd. Haalde bij mij amper iets uit omdat er gewoon te veel vocht was. Terwijl ik wel goed lucht en ventileer, was buiten laat drogen en vaak een raam openzet wanneer ik kook. Mijn kat heeft vorige week een vochtvanger omgekieperd en sindsdien ben ik er helemaal van genezen. Wat een ellende om dat uit vloerbekleding te krijgen.
Dus nu droog ik gewoon iedere ochtend chagrijnig al mijn ramen.
Lidl heeft een goede dehumidifier van Silvercrest. Kost wel even 120 euro maar ik ben er erg tevreden mee. Ik had in de slaapkamer altijd het water langs de ramen naar beneden lopen terwijl er geen was hing, echt ellendig. Als je zo’n ding aan gaat schaffen: kijk goed naar of je een adsorptie of condens unit wil. Die pertier dingen werken voor geen meter, en condens apparaten werken niet onder de 16 graden, wat het bij ons overdag op de slaapkamer wel is.
Oh bedankt voor de tip! Ik heb dit vaker overwogen, maar de condens zit echt op ieder raam in mijn appartement. Woonkamer, slaapkamer, werkkamer, badkamer. Het is natuurlijk al fijn wanneer ik niet in een vochtige slaapkamer hoef te slapen, maar gevoelsmatig moet ik dan in iedere ruimte een dehumidifier plaatsen.
Wel goed om te weten dat die condensapparaten niet werken onder de 16 graden, want dat is het 's nachts overal in mijn huis.
Wat ik soms doe is een druppeltje wasmiddel in een sprayflacon met water mengen en dan dat op het kledingstuk sprayen en dan een dagje buiten laten hangen!
Weet niet of je een droger hebt, maar ik doe mijn truien na hun winterslaap meestal in de droger met zo’n droogtrommeldoekje van de Robijn (geeft geur af) op het opfrisprogramma. Dat is lage temperatuur en zelfs mijn wollen truien kunnen dat programma hebben. En daarna nog even voor het open raam laten hangen, of buiten als het weer het toelaat
Ik heb een spray van de action. 1x doen en kan bijna de hele winter door!
Edit: voor de auto!
Kijk dit vind ik helemaal top. Maakt ie de vloer wel genoeg nat? Heb hem nog niet gekocht omdat ik dacht dat het misschien niet goed nat werd
Je kan van tevoren het doek natmaken, dat doe ik altijd. En je kan zelf sprayen, dus wordt zo nat als je zelf wil!
Zoiets heb ik ook en het is echt ideaal! Staat altijd gebruiksklaar gereed en dat is heel handig met een peuter
Hebben jullie dan niet dat die doek na 1 ruimte vies is en je hem alsnog moet uitwringen?
Nee hoor ik kan mijn hele huis ermee doen! Hij neemt echt goed vuil op. Ik heb hem nog nooit uitgewrongen. Mocht ik echt een keer niet genoeg hebben aan 1 doek kan ik mijn andere doek nog erop doen.
Nee ik heb hem nog nooit uit hoeven wringen, die spray maakt de vloer nat genoeg om te kunnen schoonmaken maar niet zó nat dat je moet uitwringen. Ik gebruik wel elke keer een schone doek, heb er een stuk of 5 zodat ik makkelijk kan wisselen.
Oh en omdat ik nu veel vaker dweil dan voorheen is de vloer (en dus ook de dweil) veel minder vies!
Willen jullie een foto zien van de dweil als ik m’n hele huis ermee gedaan heb?
- Ja
- Nee
0 stemmers
En @inezweski hoe oud ben jij? Dan heb ik nog hoop dat ik deze mate van volwassenheid bereik
Ik heb 10 planten in mijn woonkamer maar alsnog natte ramen
Het is meestal het ergst in de herfst dus ik ga maar rustig wachten tot het winter is en tot die tijd krijgen mijn ramen iedere ochtend een poetsbeurt.
Brb even mijn planten waterboarden