Huishoudtopic #1

Ik heb een karcher stoomreiniger voor de vloer. En ook een voor de ramen, beide geweldige apparaten.

En sinds ik wegwerppoetsdoekjes + een goedkope swiffer gebruik is mijn haat voor schoonmaken verminderd.

Schoonmaakazijn is sinds kort favoriet voor kalk en aanslag etc. Ik wil nog een robotstofzuiger kopen :stuck_out_tongue:

1 like

@fissa stoomreiniger kan helaas niet met alle typen vloeren en wij krijgen pvc. Lijkt me verder wel ideaal!

En ja die swiffer met doekje vind ik ook altijd handig om even snel stof weg te halen.

2 likes

Een goede stofzuiger met verschillende standen/borstels. Heb zelf een Miele. Lekker old school; een zachte bezem en stoffer+blik om 's avonds gelijk even de keuken aan te vegen.

En niet zozeer een aankoop, maar ik heb op elke verdieping de schoonmaakspullen staan die we vaak gebruiken. Ideaal, want scheelt gesleep en dan kunnen we allebei tegelijk een verdieping schoonmaken. Ik ben duidelijk niet zo van de technische schoonmaaksnufjes :sweat_smile:

3 likes

Leifheit clean twist dweil, niet meer bukken en droge handen met dweilen. En dan ook nog de versie waarvan de bak op wieltjes staat. Beste aankoop van dit jaar

2 likes

Een robotstofzuiger :grimacing: you love it or hate it maar is hier een van de dingen die er voor zorgt dat ik niet overwhelmed word door hoeveel moeite een huishouden is

3 likes

Dyson💖

7 likes

Ja die hebben we al!

Goede tips verder. Zo’n dweil die je niet handmatig hoeft uit te wringen lijkt me ideaaal.

Geen ervaring met refurbished maar ik ben fan van AEG. Goedkoper dan Bosch maar wel deutsche grundlichkeit.

2 likes

Een draadloze steel stofzuiger idd, met kruimeldief voor de extra luie momenten. Een swiffer duster, veeel makkelijker en sneller afstoffen dan met een doekje. En een dweil met zo’n spray functie (ik heb er een van Leifheit) zodat ik geen sopje hoef te maken.

Geen ervaring mee, maar check wel goed het energielabel!

Net toevallig naar drogers gekeken meet een droger met label B verbruikt bijna 3x zoveel energie als een droger met label A+++. Kan per jaar veel euro’s schelen, waardoor een duurdere of nieuwere soms toch goedkoper is. Ik weet niet zeker of dit bij wasmachines ook zoveel scheelt trouwens.

1 like

Ik heb een grote lompe maar goede stofzuiger die voor eens in de 2 weken is. Een steelstofzuiger voor beneden en de trappen die dagelijks gebruikt wordt. Een Leifheit dweil voor het hele huis eens in de 2 weken en een Swiffer xl om de boven verdieping bij te houden en dan vooral badkamer omdat ik daar mijn haren borstel. Heb ook een Kärcher stoomreiniger maar die gebruik ik de laatste maanden eigenlijk niet meer. Enkel als ik echt een grote schoonmaak wil doen.

Mijn beste investering is een hulp/schoonmaakster.

Een dyson, sinds we die hebben is stofzuigen zowaar een van mijn favoriete schoonmaaktaken geworden. We hadden hiervoor een Dyson dupe, maar de echte is echt 100 keer beter.
En een dweil met sprayfunctie, zo handig dat hij gebruiksklaar in de kast staat. Nu dweil ik snel even de keuken als het nodig is, terwijl dat normaal een klusje was waar ik echt tegen op zag (emmer vullen met sop etc, vond het zo’n gedoe)

Een kruimeldief speciaal voor het aanrecht. Werd echt gek van steeds alle kruimels bij elkaar vegen met een doekje en dan proberen op je hand te leggen waarbij de helft op de grond kwam. Nu even snel de kruimeldief over het aanrecht, een doekje met allesreiniger spray erachteraan en klaar.

2 likes

@Pioen @Feather @Marquez @jigglypuff @inezweski @Brooklyn @Panda @pastelzwart

Een sluiting aan de onderkant helpt voor mij te weinig. Dat heb ik nu ook, maar dan nog blijft de deken naar beneden de hoes in zakken. Misschien heb ik net wat te glad katoen, waardoor het sneller wegglijdt. Bij de punten beetpakken en dan schudden helpt ook niet genoeg, ik blijf dan aan de bovenkant minimaal 5 cm lege stof houden als ik de deken weer neerleg. De burritomethode heb ik eerder ook gebruikt, misschien moet ik dat weer proberen want ik kan me niet meer herinneren of dat scheelde (en dan ligt het ten minste bij het opmaken misschien nog goed). Veiligheidsspelden klinkt handig, alleen moet je dan elke keer gaatjes prikken in je hoes en ik trek de punt van de deken altijd onder mezelf, dus ik denk dat ik dan op zo’n harde veiligheidsspeld lig? Klittenband in de hoezen naaien klinkt nog wel als een idee! Op het plaatje is blauw het klittenband denk ik, daar kan ik nog wel eens over nadenken. Ik heb zelf een naaimachine dus misschien is dat wel ideaal. Een touwtje in de hoeken is ook nog een idee, die kan ik er zelf natuurlijk ook in/aan naaien. En vroeger had ik inderdaad een overtrek met aan de bovenkanten openingen, zodat je je deken weer goed kan trekken. Niet zo mooi, maar was inderdaad wel handig.

Thanks voor het meedenken allemaal! Ik heb weer ideeën opgedaan :raised_hands:

4 likes

Ik heb een wasmachine van Zanussi, was destijds volgens mij €280,- maar hij gaat al 9 jaar mee (en 3 verhuizingen) dus een goedkoop merk betekent niet per se dat het niet lang mee gaat. Verder doet hij het echt prima en ik was minimaal 2 keer per week.

2 likes

Wij hebben ook een stoomreiniger en pvc, maar heb er alsnog veel plezier van. Zitten verschillende opzetstukken bij dus doe er ook regelmatig de wc, badkamer etc mee. En de speelmat vd kinderen af en toe een keer goed met dat ding reinigen, ideaal. Vloer doe ik er ook wel eens mee dweilen als ik dan toch bezig ben, maar dan niet met stoom er door natuurlijk.

En inderdaad op iedere verdieping de spullen die je daar gebruikt. Wij hebben zo’n ingebouwd stofzuiger systeem, maar die slang redt het niet lekker tot in onze nieuwe aanbouw. Dus boven hebben we doe slang liggen en beneden gewone stofzuiger. Ideaal, nooit meer met de stofzuiger slepen haha.

Ik wil ook een robotstofzuiger en het liefste 1 met dweilfunctie. Moet nu echt 2-3x per week dweilen ivm jongste (Echt confronteren een kruipend kind qua vuil) en daar heb ik zo weinig zin in. Dus lijkt me ideaal dat ding er dagelijks doorheen, 2x per week even zelf goed stofzuigen en 1x per week zelf dweilen.

Oh nog een kalktip wellicht voor de mensen met stoomreiniger, wij hadden op de douchewand en deur vd douche echt heel veel kalk toen we hier kwamen wonen. Kreeg het erg slecht weg, wel iets minder maar echt beter niet. Uiteindelijk heel de wand natgemaakt met de stoomreiniger, schoonmaakazijn erop met een zachte doek, 5-10min intrekken, afspoelen, nadrogen en 80% was weg. Moet het nog een keer herhalen om alles weg te krijgen, maar zo’n verschil.

Before

Hier had ik het dus al een keer met azijn en hg spul geprobeerd maar zonder warmte,

after

Nog steeds niet top, maar zoveel beter, je kunt weet door de deur heen kijken. De zwarte tegels hadden ook een witte waas vd kalk, dat is ook weg,

18 likes

Die foto is echt satisfying. En voor dit soort dingen is het wel fijn, een stoomreiniger. Ga er wel even over nadenken. Wist niet dat je er ook mee kunt dweilen zonder stoom!

2 likes

Als de dweil nat is werkt het natuurlijk net als een andere dweil :wink: als ik met stoom doe dweilen (bv in de badkamer en ons kantoor heeft ook tegels) doe ik hem tussendolr ook onder de kraan schoonspoelen, dus dat blijf je wel houden natuurlijk. Dus zou hem puur om het dweilen niet per se aanschaffen als je overal pvc hebt, dan is voor het gemak zo’n emmer met uitwringer makkelijker, maar het kan wel. Wij doen ook gewoon dweilen, omdat ik niet voor alleen dweilen dat ding ga pakken, dus meer als ik hem toch heb gepakt en ermee bezig ben.

1 like

Jemako doeken om de ramen te wassen! Het is een set van 2 doeken, de een gebruik je nat om de ramen te wassen en met de ander droog je na. Werkt echt super goed en geen strepen!

5 likes

2 vragen

Hoe maken jullie de badkamer goed schoon? Ik doe het altijd met chloor, maar wil iets milieu vriendelijkers, maar het is wel belangrijk dat het bacteriën doodt…

Ik ben echt een heeeel luie huisvrouw en dweil 1x per jaar, terwijl ik eigenlijk elke maand wil dweilen. Maar vind het zo’n gezeik met zo’n emmer en water. Iemand gouden tip?

1 like