Huishoudtopic #1

Ja wij hebben een Roomba, die zijn wel duurder. Doen het wel heel goed. Een route instellen (bijv alleen de keuken) kan alleen met nieuwere = duurdere modellen van de Roomba.

Dit model kan wat jij wil, qua prijs er tussenin: iRobot Roomba i7158 - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

1 like

Wat heb je voor doucheputje?
Wij hadden dat probleem ook nadat we een nieuwe badkamer kregen. Bleek dat de stankafsluiter niet in het doucheputje zat…

1 like

Het kan zijn dat jullie riool in huis geen goede beluchting heeft. In nieuwe woningen is dit een aparte pijp door het dak naar buiten. In oudere woningen kan de beluchting ook via de regenpijp gaan.
Eventueel met een loodgieter uitzoeken hoe het zit.

1 like

Kan hij niet gerepareerd worden? :pensive:

@Lort @inezweski @anoniempje dankjewel voor de tips allemaal! Ik ga eens op onderzoek uit.

@Nova wij hebben dit doucheputje:
afbeelding en dit zit eronder, twee van die bakjes:
afbeelding

Dat hoeft geen reden te zijn om geen dweil functie te willen. De robot stofzuiger merkt dat hij op een kleed rijdt en dweilt daar dus niet.

Zit het binnenste van het doucheputje ook goed erin? Wij hadden toen we hier kwamen wonen het putje schoongemaakt en bleven daarna ook luchtjes ruiken. Navraag gedaan bij de oude bewoners en bleek dat je het binnenste ding van het putje echt nog even flink door moest duwen. Op het oog zat het er allemaal goed in en het deksel van het putje stak ook niet boven de douchebak uit ofzo, maar blijkbaar zat het toch niet goed.

Zit er zo’n soort dop onder dat rooster? Bij mijn vorige huis kon je die dop er (moeilijk, want hij trok zichzelf vacuum doordat hij in het water stak) uithalen en daaronder zat heel vaak echt een stinkende klitten van haren en smerigheid. Ben wel eens half over m’n nek gegaan als ik dat ding eraf haalde.

Bij ons moest het geurslot vervangen worden en toen we dat hadden gedaan hadden we het eerst niet goed erop gezet. Nu dat ding vervangen is en goed zit ruiken we helemaal niks meer! Dus even checken of je een geurslot hebt, dat evt vervangen en controleren of het er goed opzit.

@Suikerklontje de keren dat ik het putje heb schoongemaakt leek alles wel goed te zitten. Hij zit gewoon muurvast in de grond voor mijn idee. Maar zal het nog eens checken!

@Insouciance ik heb geen dop gezien onder het rooster. Het zijn twee bakjes, één waar alleen water inkomt door het rooster en als dat bakje vol loopt, loopt het door naar het andere bakje waar de afvoerbuis aan zit. Heb echt geen idee of dat een normale constructie is en of er wat mist of niet goed zit :frowning:.

@Feather een reukslot of stankafsluiter zoals @Nova benoemde heb ik niet gezien. Maar ik neem aan dat dat er dus wel in hoort te zitten? Weet niet of het er echt niet zit of dat ik het gewoon niet zie. Kan wel een foto maken maar dan moet ik het eerst weer even schoonmaken :sweat_smile:.

Edit: nou heb ‘m even snel schoongemaakt en een foto gemaakt van de binnenkant:

Samenvatting

1 like

Hoe drogen jullie je was in de winter? (Ik heb geen droger, dus aan die adviezen heb ik niks).

In de zomer staat mn raam open en droogt het snel en geurloos op, maar in de winter merk ik dat veel van m’n kleding gaat stinken op het wasrek, omdat het maar niet opdroogt:( Moet nu steeds bepaalde kledingstukken twee keer wassen, omdat die geur zo hardnekkig is

2 likes

Op droogrek gewoon ook, raam open ook zodat er steeds frisse lucht is. Het kost iets meer tijd, maar het staat hier niet in de weg.

Is je wasmachine wel schoon? Was gaat stinken als je wasmachine gereinigd moet worden.

3 likes

Nee dat heb je ook niet standaard, alleen als het leidingwerk op een bepaalde manier ligt en kan me eerlijk gezegd niet goed herinneren wat de loodgieter daar over had gezegd. Bij ons zou het in principe niet nodig moeten zijn maar het zit er dus wel in omdat het helpt. Dat zou je dus ook nog kunnen doen, een reukslot plaatsen!

1 like

Ik heb een rekje op zolder staan, daar zit ook onze cv ketel etc. dus daar is het het warmste in het huis. Het droogt in de winter wel langzamer, maar dit is wel het snelste.

2 likes

Ik hang het op het wasrek met het raam op een kier, als het echt koud en vochtig is dan zet ik de verwarming er bij aan. Als je was niet droog wordt dan is er ergens met je ventilatie niet goed lijkt me (of je wasmachine inderdaad maar dan zou je het in de zomer ook moeten merken). Ik doe sowieso nooit de ramen potdicht, is ook echt niet goed voor je huis!

4 likes

Heb even gezocht maar kan echt niks vinden voor het soort putje dat wij hebben. Staat ook geen merk of iets op en alle putjes die ik op google zie zijn anders dan de onze 🥲. Zou dus echt niet weten wat ik dan moet kopen, maar dankje voor je tip!

In de winter draai ik wat vaker kleinere wasjes, zodat ik bij het ophangen op het wasrek steeds een spijl leeg kan laten. Dan hangt het niet zo op elkaar en droogt het sneller.

3 likes

Ik woon in een studiootje en heb maar aan één kant twee ramen. Ventilatie is dus inderdaad niet top:’)

@Memento_mori Thanks! Denk dat ik inderdaad kleinere wasjes moet draaien.

2 likes

Oh sorry, wist ik niet, nee dan is een raam open geen optie!

1 like

Ja sorry kunnen jullie natuurlijk ook niet weten :sweat_smile: Hoop dat beter gaat als ik kleinere wasjes ga draaien! En dan een van m’n ramen er ook nog bij open doe haha