Huishoudtopic #1

Wat is een goed product om mijn houten aanrecht nieuw leven in te blazen? Vooral de stukken langs mijn gootsteen zijn vies en dof, de vernis (of heet dat) erop is ook redelijk afgesleten.

Ik zit me bij die filmpjes vooral af te vragen hoeveel geld die mensen hebben uitgegeven aan onnodige plastic containers om hun spullen van de ene naar de andere container te moeten overgieten. Ja het ziet er allemaal wat rustiger uit, maar al die containers moeten ook weer schoongemaakt en bijgehouden worden. No thanks.

Vind het overigens heerlijk om restock filmpjes te kijken, dus ik geniet wel van deze trend.

1 like

Alleen omdat het praktisch is. Ik koop altijd van die kleinere wasmiddel verpakkingen van de Lidl (of Ariel) en dat zit in een plastic omhulsel. Dus dat giet ik over in een super fancy blauwe plastic wasmiddel container ding van Curver.

En wat een tijd kost dat ook! Je hebt toch wel wat beters te doen

Mijn schoonvader heeft een eiken blad en schuurt eens in de zoveel tijd het blad op en behandelt het met dit:

2 likes

Schuren en oliën! Toevallig laatst gedaan met ons houten aanrecht. Ziet er weer als nieuw uit. Eigenlijk moet je houten aanrechten (die ongelakt zijn maar wel geolied) elke paar maanden licht schuren en opnieuw in de olie zetten.

1 like

@Popsicle en @Ovenschaal met wat kan ik het beste schuren?

Als het flink beschadigd is met een paar aardige plekken (hadden wij ook haha want al 3 jaar niks aan gedaan), kan je met wat groffer schuurpapier beginnen, iets van 90. Dan kan je steeds kleinere korrel nemen of gewoon in 1x naar 180.

Fijnste is wel met een machientje, zo’n schuur muis.

Edit, hier een kleine tutorial, heb ik ook gevolgd: Onderhoudsadvies massief hout - Interblad keukenbladen

Ik ben dus wel met grove korrel begonnen. En ik moest echt 10x ofzo drooggevallen plekken wat extra olie geven (omdat het zo lang geleden was).

1 like

Bedoel je het waspoeder van de Lidl? Ik heb ook wel eens vloeibaar wasmiddel en zit al de hele tijd te denken “huh dat zit toch in een fles hoezo is het dan handiger om het in een andere fles te gieten”, maar je bedoelt wss poeder haha. Ja dat zou ik idd ook ergens in overgieten dan!

2 likes

Ja waspoeder idd! Vloeibaar laat ik ook gewoon in de fles hoor, haha

2 likes

Iemand dit ooit nog in Nederland gevonden?

De groene biotex lost enzymen op, misschien is dat hetzelfde?

Weet iemand hoe je een vlek (geen idee wat het is) uit een stoffen bank krijgt? Zal dasty ontvetter werken of wordt het dan alleen maar erger?

Hier ben ik ook heel benieuwd naar haha, t zit al in m’n mandje :joy:

1 like

Wij hebben een grijs gemĂȘleerde bank en spuit er gerust dasty op. Werkt goed maar denk dat het echt wel uitmaakt wat voor stof de bank is

2 likes

Ik heb laatst een bank gekocht bij de kringloop en heb hem schoon en fris gekregen met deze:

Er zat een vettig randje op de bank aan de bovenkant bij de rugleuning en dat is er nu helemaal uit. Ik weet niet of het op grote vlekken ook goed werkt, dat heb ik nog niet getest, maar ik vermoed dat dat wel lukt. Ik zag goede reviews. HG is trouwens nog tot morgen 2+1 gratis bij AH.

2 likes

Al een lange tijd gebruik ik geen wasverzachter meer. Ik mis wel echt de lekkere geur van schone was. Heeft iemand tips voor lekker wasmiddel oid?

Ik zie zo’n stok veel voorbij komen op Tiktok. Lijkt me best handig om de badkamertegels schoon te maken. Hebben jullie zoiets in gebruik en hoe bevalt het? Bekijk Badkamer-/tegelwisser Blitz-Blank, 4-delig, met telescopische handgreep & dubbelzijdige spons op: https://www.bol.com/nl/p/badkamer-tegelwisser-blitz-blank-4-delig-met-telescopische-handgreep-dubbelzijdige-spons/9200000129788418?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Ik heb zoiets van Leifheit maar dat is niet echt een spons, meer een soort dweil met een wisser eraan. Ik vind het erg handig werken. Onze badkamer is op 3 muren tot bovenaan betegeld en daar kan ik met m’n smurfenlengte niet bij en met dit ding werkt het prima.
Even inzemen met de ene kant en meteen droogwissen met de andere kant.

3 likes

Ben benieuwd hoe het bevalt!

Bij wit wasmiddel vind ik vrijwel alles lekker ruiken, maar voor zwart is Robijn black velvet echt mijn favoriet. Als ik dan de was op zolder heb hangen kan ik het beneden in de gang al ruiken. Voor kleur ben ik ook nog op zoek!

1 like