Huishoudtopic #1

Dankjewel @FrauHelga @Mexi @nello :heart:

Ik heb het niet in huis maar ga het morgen direct kopen.

2 likes

Misschien moet dit eerder in het unsuccesful adulting topic, maar ik heb eigenlijk op 30-jarige leeftijd nog geen flauw idee wat er wordt bedoeld met bonte was.
Ik denk dat dit het juiste moment is voor een Google search.

Verder doe ik alle kleren (wit/zwart/kleur) in 1 was op 30 graden en er is nog nooit iets verkleurd.
Handdoeken/beddengoed/ondergoed doe ik bij elkaar op 60 graden.

Edit: oke bonte was is dus gewoon alles wat niet zwart of wit is :stuck_out_tongue:

2 likes

Sinds ik een kind heb (dat voor allerlei vlekken zorgt :sweat_smile: ) kan ik niet meer zonder. Het is zulk fijn spul en het is zuinig in gebruik. Ik heb er al veel kledingstukken mee kunnen redden!

oke sorry zoveelste antwoord
ik doe:

• donkere kledingwas 30 graden vaak
  • lichte kledingwas 30 graden
    (doe dit allebei niet supernetjes, vooral als ik een nieuw kledingstuk erbij heb zitten eigenlijk)
  • lakens en badmat 60 graden + droger
  • handdoeken random met donkere kleding mee en af en toe in een hele hete was om ze echt goed schoon te maken. Daar dan ook vaatdoekjes en badjas in. Dit ook allemaal in de droger.

Ik vind het achteraf echt chill dat ik ooit voor allemaal lichtgekleurde lakens en badmatten heb gekozen en alle handdoeken en badjas donkergrijs, waardoor die kleuren goed blijven. Aanrader dus, kleuren kopen die handig bij elkaar passen qua wassen. (huisvrouw checks out)

1 like

Unsuccesfull huisvrouw hier. Ben allang blij als er niets gekrompen of kapot uit de was komt.

11 likes

Ik zou het op 30 doen. Ik was zelf alles op minimaal 60 graden ivm medicatiegebruik, maar merk wel dat dat ondergoed hier snel lelijk van wordt.

Misschien ligt het ook aan het merk. Ik draag eigenlijk alleen maar kanten strings van Victoria’s Secret en sommige heb ik al 5 jaar en zijn nog steeds mooi, terwijl ik ze gewoon in de machine doe op een normaal programma. Ze gaan hier niet in de droger (want die heb ik niet haha).

Nog even voor de mensen die hun ondergoed op 30/40 graden wassen. Hebben jullie dan geen problemen down under? Want de bacteriën gaan dan niet dood in de was.

Yeas thats the spirit!

2 likes

Ik heb dit jarenlang gedaan en nooit ergens last van gehad. Inmiddels gooi ik ze in mijn hete was wasmand en merk geen verschil, behalve dat mijn onderbroek iets valer lijken.

Ik las ook ergens dat je onderbroeken periodiek moet vervangen, als in weggooien, maar ik heb sommige echt al jaren.

2 likes

Nee, alleen tijdens mijn laatste zwangerschap had ik ineens constant schimmelinfectie. Waste toen regelmatig mn ondergoed op 60gr maar maakte ook weinig verschil, het kwam echt door de hormonen.

Ik was mijn (en mijn mans) ondergoed en alle vaatdoeken enzo eigenlijk altijd gewoon op 40…
Op het wasmiddel staat dat het ook schoon wordt op koude temperaturen en ik kan echt geen hele trommel vullen met onderbroeken en heb ook geen zin om telkens weken te sparen.

Wij zijn allebei schoon en onze kleren stinken niet. We hebben ook geen “problemen down under” maar twijfel nu wel of ik misschien iets verkeerd doe

2 likes

Hier hetzelfde. Dacht dat op 60 graden wassen eigenlijk achterhaald was. Is toch beter voor het milieu om op lagere temperatuur te wassen? Geen problemen down under ook.

1 like

Geen last van down under (draag alleen katoenen strings)

Voor het onderhoud van je wasmachines is heet wassen nog wel steeds goed! Op vetluis zit niemand echt te wachten denk ik. Dan stinkt je was na het wassen nog steeds. Heel vies is dat.

1 like

De bacteriën gaan ook niet dood van je douchewater van 38 graden. Er leven altijd bacteriën op je huid, die horen daar, het is helemaal niet nodig dat alles om je heen steriel is, je moet alleen voorkomen dat je nieuwe bacteriën introduceert op plekken waar ze niet horen (daarom was je niet je gezicht met de vaatdoek waar je net kipsap mee hebt opgeveegd). Wassen met water (van elke temperatuur), wasmiddel en nadien drogen doodt een groot deel van de bacteriën, 100% zal het niet zijn, maar dat is dus ook niet nodig, want alleen al door alles op te vouwen en in de kast te schuiven met je handen komen er weer bacteriën die bij jou horen op.

Ik was alles op 40 graden, wit/kleur/zwart apart en alles behalve broeken/shirts/truien gaat in de droger. Af en toe komt het zo uit dat ik veel handdoeken en beddengoed en vaatdoekjes samen heb, dan was ik die wel eens op 60 of 95 graden, maar eigenlijk meer voor de machine dan dat ik het echt noodzakelijk vindt voor het textiel.

18 likes

Ok dit klinkt vies, maar ondergoed moet je eigenlijk wel op 60 graden wassen. Want de poepbacterie wordt helaas niet gedood op 40 graden of lager (het gaat dus om de slechte bacterie). Eigenlijk raden ze zelfs 90 graden aan, maar dat gaat mij te ver. Als je je ondergoed mooi wil houden,kun je beter wel iig 1x in de maand op 60 graden wassen. Maar zoals ik hierboven las, raden ze idd aan je ondergoed regelmatig te vervangen haha. Naja zolang niemand ziek is geworden, zal het allemaal wel meevallen. Vind 60 graden zelf wel prettiger.

1 like

Ik was handdoeken, lakens en ondergoed op 60. Schoonmaak en vaatdoeken op 90 en alle ‘gewone’ kleding op 30.

Overigens een tip voor iedereen die moeite heeft met schoonmaken van glas en spiegels. Ik heb een tijd geleden deze doeken gekocht en ze werken zo goed. Alles wordt streeploos schoon. Ik heb ook een kärcher, maar voor spiegels en glazen deuren, vind ik deze doeken veel sneller en makkelijker werken.

Heel veel merken hebben deze doeken tegenwoordig overigens, denk dat het merk dus niet veel uitmaakt, gaat om de stof.

1 like

Waarom zou je in vredesnaam je sokken apart wassen? Heb je dan een hele wasmachine vol met sokken?

10 likes

Ik zou het alleen kunnen begrijpen als het de stink sokken waren van het voetbalteam en ze een andere kleur hebben dan de rest van de was. Dat deed m’n tante altijd voor het team van haar zoon :stuck_out_tongue:

3 likes