Huishoudtopic #1

Ik heb wel ongeveer eenzelfde aantal wassen als dat jij hebt, ook op kleur en aantal graden geselecteerd. Dat is wel zo gegroeid door de kinderen, eerder was het ook alleen maar wit, bont, zwart en handdoeken.
Ik heb wel veel verschillende wasmanden, een vakkenkast van ikea met van die gekleurde bakken erin. Inhoud van de bak staat gelijk aan een volle trommel dus dat is ook makkelijk te timen welke was er aan de beurt is.

1 like

Het is dat je er naar vraagt dus ik antwoord gewoon wat ik vind: ik vind dit wel raar en extreem veel verschillende wassen, haha.

Ik doe:
Kleren (gekleurd)
Kleren (wit)
Handdoeken/ondergoed/beddengoed (60)

En af en toe een kookwas voor onderhoud van de machine.

10 likes

Ik vind dit wel veel ja, maar ik ben dan ook erg makkelijk met de was. Wij doen:

Kleding 30 of 40 graden (eigenlijk al onze kleding samen)
Handdoeken etc. en daar doe ik ondergoed en sokken bij, op 60 graden
Beddengoed 60 graden

En dat was het haha. Binnenkort hebben we er een baby bij. Doe de babywas nu nog apart maar geen idee of ik dat blijf doen.

1 like

Ik heb dit:

• ondergoed/sokken/handdoeken 60 graden (eens per maand was ik de handdoeken apart op een kookwas)
  • beddengoed 60 graden
  • alles met een rits op 30 of 40 graden
  • donkere was 30 of 40 graden
  • lichte was 30 of 40 graden
1 like

Voordeel van alleen donkere kleding dragen, pleur alles bij elkaar op 40 graden. :sunglasses: Handdoeken en ondergoed enz doe ik ook bij elkaar op 60, heb echt geen zin in meerdere wasjes, vind dit wel genoeg haha.

9 likes

Ik sorteer ook wel vrij veel. We hebben best wel wat kleding dus nooit lege machines(heb ook maar een trommel van 7kg, tegenwoordig bestaan er grotere geloof ik).

Ik heb 1 wasmand en haal daar alles uit en neem dan een gesorteerde stapel mee om te wassen. De rest gaat terug in de wasmand voor een volgende sorteersessie.

Ik was apart:

• sokken
  • ondergoed
  • witte was
  • gekleurde was (gelijkaardige tinten, vb groen en blauw of rood en roze)
  • donker en zwart
  • handdoeken
  • babyspul (wel door elkaar allemaal zodra het eens gewassen is, was met ander wasmiddel nog, voorlopig elke dag zeker zo een wasje hij heeft nog niet zoveel spulletjes dus moet wel dagelijks wassen)
  • beddegoed (zit de machine vol, moet al in 2x want past anders niet)
  • echt vuile kleding of werkkleding en sportkleding vaak ook apart

Best veel zo opgelijst :slight_smile:

3 likes

Wij doen

• bovenkleding en stoffen broeken op 30
  • broeken en ondergoed op 40
  • beddengoed op 60
  • handdoeken en doekjes op 60
  • af en toe een witte kledingwas 30
  • af en toe bhs op handwasstand 20
1 like

Nu het hier toch over wassen gaat. Ik heb net een hele lading nieuw ondergoed gekocht, want veel van wat ik had viel van ellende uit elkaar. Maar hoe houd je dat nou langer mooi? Ik draag met name katoenen strings/onderboeken met kant en dat kant gaat er best snel lelijk uitzien. Hebben anderen dit ook? Bij BH’s heb ik daar helemaal geen last van, waarschijnlijk omdat daar geen elastaan in zit.

Ik was het nu op 40 graden. Zou het helpen als ik mijn ondergoed in waszakjes zou wassen? Of koop ik gewoon het verkeerde ondergoed?

In een waszakje scheelt veel bij kanten spul. En niet in de droger.

4 likes

Ik was kanten broekjes etc meestal mee met m’n beha handwasje. Eerst vond ik dat altijd gedoe, maar nu gebruik ik Soak en dan hoef je niet uit te spoelen. Blijft sowieso mooier dan in de wasmachine

Edit: doe ik wel alleen met mooiere broekjes die ik maar af en toe aan heb. Dagelijks ondergoed gaat op 60 graden meestal

1 like

Wat @Suikerklontje zegt: wassen in een waszak en geen wasverzachter gebruiken, mocht je dat doen. In kant zit vaak ook elastaan en dat kan daar niet goed tegen.

1 like

Ja ik was sokken ook apart. En verder doe ik ook veel kleuren apart hoor @Whitecactus spaar wel op maar draai ook wel kleine wassen. Vind het zelf ook wel overzichtelijk werken eigenlijk. Of een korte programma’s.

1 like

Heeft iemand ervaring met de Scrub Daddy sponsjes? Die worden ineens ook helemaal gehyped. Ik zie ze online wel staan voor €2,99 maar dan komen er nog €4,95 verzendkosten bij dus dat vind ik toch wat veel.
Of zijn ze wel echt de moeite waard?

@Meka @Puzzelmeiske @Suikerklontje Ah dan ga ik toch maar zo’n waszakje gebruiken. Droger of wasverzachter deed ik al niet.

Op hoeveel graden zouden jullie dit wassen?

1 like

Weet iemand hoe ik deze vetvlek er het beste uit krijg? Het is vet van de schuifpui. De inbetweens kwamen er tussen. :slightly_frowning_face:

afbeelding afbeelding

Ik zou ossengalzeep (vloeibaar of een blok, van Dr Beckmann) proberen, en als dat niet helpt gele Dasty.

2 likes

Ossengalzeep!

1 like

Ik heb 6 wasmanden, nooit meer sorteren voor het wassen, echt heel fijn. Daar had ik altijd zo’n hekel aan.

3 likes

Mooi unaniem met de vorige reacties: ossengalzeep! Heb precies zo’n vlek daarmee uit een kledingstuk gekregen

3 likes

Ik was alles gewoon op 30gr, tenzij we ziek zijn geweest ofzo. 1x in de zoveel tijd doe ik een hete was omdat dat goed is voor de machine en daar gooi ik dan naast handendoeken ook al mn ondergoed bij in een aantal waszakjes.

3 likes