Oh heftig, ik zou niet weten of ik dan ermee verder zou gaan… Nee bij mij was het alleen mijn gezicht, voelde toen alsof ik koorts/ziek er van werd. Wel erg jammer want had het graag op een bepaald plekje in mij gezicht willen smeren. Ik mag het trouwens 2x per dag smeren, maar doe het maar 1x omdat het zoveel tijd kost…
Ik heb dit ook gebruikt op m’n gezicht maar echt niet te harden. Alsof m’n gezicht in de fik stond en dat ging ook totaal niet weg (ook niet na een aantal weken). Ik gebruik nu sporadisch hormoonzalf op m’n gezicht als het nodig is.
Mijn huisarts videobelde me net, hij vond roa onzin en ik krijg nu crème en tabletten voor 6 weken en mag verder alleen arganolie gebruiken. Wel jammer dat ik net voor 200 euro skincare heb gekocht
Kun je geen doorverwijzing vragen voor een dermatoloog? Ik heb laatst een foto gezien van je huid als ik het me goed herinner, en mijn huid was minder heftig en mocht van de dermatoloog aan de roa. Niet gedaan uiteindelijk.
Hij vroeg wil je meteen een doorverwijzing of mij nog iets laten proberen en toen zei ik nouja jij bent de dokter… en toen kwam hij hiermee. Ik sta er wel voor open en ga er van uit dat de dermatoloog een logische volgende stap is als dit niks doet! Ik vind roa ook wel echt heel eng
Ja ik herken het wel. Ik vond het bij mij toen niet erg genoeg om aan de roa te gaan. Vond het vrij heftig spul. Ach probeer dit en als dat niet werkt krijg je die doorverwijzing. Ik ga voor je duimen dat dat niet nodig is!
Dankjewel!!
Ja ik zou dit ook eerst proberen en dan verder kijken. Misschien dat het bij jou goed helpt. Ik ben ook doorverwezen naar de dermatoloog en ik heb eerst andere dingen geprobeerd voordat hij mij roa gaf omdat het inderdaad heftig is. Succes en hopelijk helpt het!
Ik mag binnenkort eindelijk beginnen met biologicals voor mijn eczeem. Ik ben zo blij dat ik wel kan janken van geluk. Het voortraject loopt al jaren en de afgelopen maanden leek het erop dat ik in de nabije toekomst niet zou mogen beginnen, maar dat is nu dus wel zo
Wat fijn! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Houd je ons op de hoogte?
Het staat mij heel erg tegen dat ik eerst (meerdere) systemische therapieën moet proberen om überhaupt in aanmerking te komen voor biologicals. Dat terwijl die systemische therapieën echt nare bijwerkingen hebben en biologicals veel minder. Heeft uiteraard ook met de prijs van de behandeling te maken natuurlijk.
Krijg je dupilumab? Bij mij werkte het best wel snel en goed! Gebruik het nu 2 jaar oid
@Adamas yes ik zal jullie op de hoogte houden. Ja vond het ook heel zuur dat je inderdaad van alles geprobeerd moet hebben. Ik heb bijna 3 jaar cyclosporine geslikt en dat had allemaal vervelende bijwerkingen. Aan het einde was de werking bijna weg omdat ik het al te lang had geslikt.
@Pax geen dupilumab maar tralokinamab! De werking is als het goed is vergelijkbaar. Ik ben héél benieuwd, kan niet wachten. Ik las dat sommige mensen last krijgen van oogontstekingen door dupilumab. Had jij dat ook?
Ik hoop dat deze vraag hier mag😅
Ik heb sinds mijn 20e last van acne én een droge huid (naast mijn zware kringen). Van alles geprobeerd, maar proberen kost niet alleen geld, mislukte pogingen doen je huid geen goed.
Welke huidverzorgingsproducten gebruiken mensen hier met vergelijkbare problemen?
Ik vind blogs waarbij er soms wel 10 verschillende producten per dag worden gebruikt…
Ja ik heb oogontstekingen gehad en dermatitis perioralis (soort rosacea). Daarom ga ik begin 2022 overstappen op tralokinumab! Dat remt iets specifieker dus hopelijk minder bijwerkingen. Maar alsnog heb ik door dupi echt m’n leven terug, veel beter dan ciclosporine/prednison etc
Maar 3 jaar ciclosporine echt heftig zeg.
Wat heftig 3 jaar ciclosporine. Ik heb het een maand of 3 geprobeerd, maar ik vond de bijwerkingen te heftig en ook best ‘eng’. Dus ik ben weer terug naar het smeren. Ik hoop dat het wat voor je gaat doen! Van wat ik heb gelezen, zijn er ontzettend goede resultaten. Ik hoop dat het op de lange termijn de standaard behandeling wordt ipv systemische therapie
Heeft iemand hier ervaring met langdurig gebruik van Elidel (Pimecrolimus) of Protopic (Tacrolimus) in het gezicht? Ik heb beide cremes voor periorale dermatitis gekregen (antibiotica werkt helaas niet). Ik lees alleen online verhalen van mensen die na langdurig gebruik slechter af waren dan daarvoor, dus echt langdurige withdrawal symptomen hebben. Ik weet dat dit meer bij corticosteroïden hoort en dat elidel/protopic geen hormoonzalf zijn, maar toch ben ik door die verhalen huiverig om dit te gebruiken.
@Eyimfihlo Wat gebruik je momenteel tegen acne? Ben je al bij de huisarts/dermatoloog geweest? Qua huidverzorging zou je eens in het beautytopic of het The Ordinary topic kunnen vragen voor tips! Ik gebruik zelf azelaic acid (Skinoren) tegen acne en ben fan van de NMF van The Ordinary als moisturizer.
Een paar posts hierboven gaat het om protopic (wel voor verschillende huidproblemen). Ik kan het zelf niet in mijn gezicht gebruiken door de branderigheid die het veroorzaakt. Gaat bij mij absoluut niet samen met rosacea. Maar ik gebruik het zelf dus voor vitiligo vlekjes dus kan je verder niet helpen.
Wel interessant overigens dat medicijnen/zalfjes voor zoveel verschillende huidproblemen wordt gebruikt
Naar de huisarts gaan
Ja ik zag het inderdaad! Ben dus vooral benieuwd of mensen last hadden van withdrawal symptomen, ik heb namelijk al zovaak dingen erger gemaakt door cremes/medicatie uit te proberen.
Inderdaad bijzonder dat het voor verschillende huidproblemen wordt gebruikt. Bij mij brandt het niet maar ik heb het tot nu toe heel spaarzaam op hele kleine plekjes gesmeerd. Ik heb ook rosacea en zag dat het daarvoor ook weleens wordt gebruikt, maar zou het nooit op m’n hele gezicht durven smeren.
& @Luzarl Ik ben naar de huisarts geweest, maar daar heb ik nu alleen 3x hele aggressieve crèmes gekregen maar wist niet dat er een beautytopic was, bedankt voor de tip!