Hondentopic

Ja zag ook nog een bericht van de week van mensen die op doorreis naar Spanje waren met hun Stafford kruising en toen is die in beslag genomen in Frankrijk. Echt heftig! Zou ook nooit een dergelijk risico nemen, ik weet niet wat ze in Duitsland doen als je hond niet compleet genoeg is ingeënt.

“Vechthonden” zonder stamboom zijn ook verboden in Frankrijk. Ze doen zo een agressietest die heel heftig zijn en grote kans dat ze afgemaakt worden.

1 like

Echt nog nooit op gecontroleerd eigenlijk

Oh wat een nachtmerrie, vreselijk. Maar ook een beetje dom van die mensen want er zijn inderdaad duidelijke regels voor Frankrijk en Spanje… dus wel een risico genomen, dan nu nog hopen dat de hond weer terug mag!

Ik heb de rabiës penning ook altijd aan zijn halsband en in het buitenland altijd zijn paspoort bij me. Ben veel te bang dat ik één of andere strenge boswachter tegenkom. Het is een Hollandse herder die ze in het buitenland bijna nooit kennen, dus wil het risico niet nemen dat ik niet kan aantonen wat voor ras het is en dat hij is ingeënt.

@Coco Ja super dom van ze, ze waren op doorreis en vonden zelf dat dat moest kunnen. Maar ja dom of niet, naar is het wel.

Ik ken dat helemaal niet zo’n penning joh!

Oh krijg je gewoon bij de dierenarts, anders even vragen! Staat het jaartal ook op.

Jaa zeker naar! Ben benieuwd of ze de hond terug krijgen. Echt zielig voor het beestje ook.

Ik vroeg me af of er hier iemand is met twee honden? Momenteel heb ik een hondje van nu ongeveer 1,5 jaar oud. En ik ben er steeds meer over na aan het denken om een tweede zelfde soort hondje erbij te nemen. Dan wel ergens volgend jaar, als deze hond echt helemaal stabiel is. Ik wil ook nog hem laten castreren, trimmen zelf leren etc.

Voordelen die ik ervan zie: speelkameraadje voor mijn hond (hij vindt andere honden zooo leuk), dubbel zo veel knuffels, plezier en liefde voor mij natuurlijk, ik heb nu vaak moeite mijn hond alleen te laten (al kan hij het tegenwoordig prima). Ik weet bijna zeker dat ik het dan minder erg vind, wat wel fijn zou zijn. Ik denk wel dat ze veel aan elkaar zullen hebben en dat lijkt me echt heel fijn.
Nadelen: de extra kosten (al vallen deze relatief gezien nog mee want kleine hondjes dus qua voer en ook dierenartskosten stukken minder en genoeg spaargeld), het opvoeden in mijn eentje… Mijn huidige hondje heb ik gekregen toen ik met mijn ex was en een huis met tuin had, dus dat was wel fijn. Al deed mijn ex eigenlijk niets qua opvoeding of kosten :grimacing:, maar toch fijn die backup. Lastiger mee te nemen, al scheelt het dus wel dat het dan kleintjes zullen zijn. En ik vraag me af of ik ooit nog een vriend ga vinden die dit leuk vindt (geintje). Extra werk qua verzorging en oppas vinden. Al vinden mijn huidige oppassers dit denk ik allemaal geen probleem, moet ik wel nog even dubbelchecken.

Nou lang bericht maar ik ben heel benieuwd of hier iemand is die iets over de voor- en nadelen kan zeggen! Ervaringen etc :blush:

Ik heb er een tweede bij sinds vorig jaar, en vooral in het begin veel gepost in dit topic over alle perikelen.

Het enige wat ik je kan zeggen is dat je nooit weet hoe het uitpakt eigenlijk. Voordat Harry er definitief bij kwam heb ik in de 5 jaar dat ik Tedje had wel eerder periodes 2 honden gehad (opvangers) en dat ging altijd overwegend goed, logerende honden waren ook altijd prima. Maar deze schavuit erbij heeft wel echt veel in m’n leven verandert.
Nou is Harry een “lastige” hond met een grotere rugzak dan vantevoren duidelijk was, maar ik zou nu bijvoorbeeld niet meer fulltime buiten de deur kunnen werken en kinderen krijgen hebben we maar uitgesteld. Har is anderhalf maar nog lang niet stabiel.

Praktisch en financieel is 2 uiteraard meer werk en moeite dan 1, daar heb je zo te zien al over nagedacht. Bedenk wel dat dierenartskosten nooit te voorspellen zijn en vaste kosten als speciaal voer en medicatie ook kunnen tegenvallen, mocht je tweede hond onverhoopt iets blijken te hebben.

Voor mij is vakantie-opvang nu heel lastig, voor Ted heb ik een geweldig adres maar Harry is moeilijk met andere honden en (voor nu) ongecastreerd dus daar moet ik nog een soort unicorn van een opvang voor vinden. Vrienden en familie vinden 1 makkelijke hond vaak helemaal niet erg om op te vangen of überhaupt over de vloer te hebben, maar 2 honden of een lastige combinatie is al snel een ander verhaal.

Ondanks dat elke combinatie van honden anders is zou ik in jouw positie kijken of je er een maand of langer een ander hondje bij kan nemen, om vooral te kijken hoe dat gaat met je huidige hond maar ook hoe jij het ervaart.
Ik wist van mezelf dat ik het aankon en dat Ted het ook wel fijn vindt, dus die basis was er. Dat Harry van een verlegen bangerd naar luidruchtige, oersterke puber met issues mbt andere honden zou gaan was van tevoren niet te voorspellen. Nou is dat moeilijk met 2 honden van 25 kilo zoals in mijn geval, maar 2 kleine opdondertjes die elkaar de tent uit vechten of samen de hele buurt op z’n kop zetten is ook niet leuk.
Je weet het gewoon niet en ondanks dat je goed kan opvoeden en trainen etc, heb je toch te maken met individuele karakters.

Het heeft ook zeker voordelen hoor, veel honden hebben minder moeite met zonder mensen thuis zijn als er nog een hond is. Har heeft bij z’n vorige baasje niet geleerd alleen thuis te zijn, maar eenmaal hier waren we vrij snel op een punt dat ik makkelijk 3-4 uur weg kan omdat Ted er is.

Ook heeft hij heel veel geleerd door gewoon Teds gedrag te kopiëren en heeft hij zelfvertrouwen ontwikkeld door af te kijken hoe Ted stoïcijns door het leven gaat. Een jaar geleden was hij bang voor z’n eigen schaduw. Sowieso is mijn ervaring dat een ervaren oudere hond de beste hulp in de opvoeding van pups is.

Last but not least is het ook gewoon gezellig, het is hier altijd een drukte van jewelste wanneer we thuiskomen en je krijgt dubbel de liefde. Ted houdt van een beetje afstand en is geen knuffelhond, terwijl Har het liefst de hele dag in je armen ligt, dat is iets wat ik wel mistte. En voor elke activiteit die ik onderneem pak ik een andere hond, Harry gaat graag mee hardlopen maar als ik rustig op een terrasje wil zitten neem ik Ted mee zodat ze lekker in de zon kan liggen. Ik plan wel veel met en rond de honden en vind het fijn dat dat nu diverser is dan met 1 hond.

2 likes

Ah ja ik heb hier ook weleens over nagedacht maar uiteindelijk niet gedaan. Aan de ene kant lijkt het me heel leuk, zo’n beeld van twee maatjes samen en die gezelligheid in huis, maar de praktische kanten hebben me tegen gehouden. Nu gaat mijn hond overal mee naartoe, naar vrienden, terras, verjaardagen etc en zie mezelf toch minder snel met twee honden aankomen. Ook oppas wordt een probleem met twee honden. Dan zou ik ze vaker alleen moeten laten maar dat wil ik echt zo min mogelijk. En ik ben ook altijd bang dat als ze dan dikke maatjes zijn, er een overlijdt en de ander dan heel zielig achterblijft, je weer een hond erbij moet nemen en zo in een eeuwige cirkel blijft. Geen idee of dat zo is maar zo’n beeld heb ik haha.

1 like

Hai!

Ik was een stille meelezer, maar heb sinds vandaag een account aangemaakt en wil graag meeschrijven in dit topic :slight_smile: Ik heb een lieve Roemeense straathond van ruim een jaar die nu geloof ik in een fase zit van waaksheid… Hoewel het fijn is als hij aanslaat wanneer een potentiële inbreker het huis wil binnendringen, hoeft hij wat mij betreft niet te grommen wanneer er iemand voorbij loopt die harder spreekt dan normaal. Heeft iemand ervaring met het ‘indammen’ van waaksheid? Hij doet het eigenlijk alleen wanneer iets ‘anders’ is dan normaal (dus iemand heel hard telefonerend langsloopt of wanneer iemand bijvoorbeeld lastig loopt).

Verder heb ik geen ervaring met het hebben van twee honden. Ik merk wel dat mijn hond zich anders gedraagt wanneer hij met andere honden (tijdelijk) een roedel vormt. Soms leuker en soms ‘vergeet’ hij dan opeens te luisteren… Maar dat zal wellicht anders zijn wanneer je echt een tweede hond erbij hebt.

1 like

Klinkt meer alsof je hond wat onzeker is als hij wat hoort. Een jonge hond maakt okn wat angstfases mee ik weet niet bij hoeveel maanden dat vaker is. Ik doe altijd muziek aan als we weggaan en hebben raam bekleding waardoor hij niet de hele tijd naar buiten kan loeren! Belonen van rust kan helpen. Bijv oefenen door iemand langs laten lopen en continue te belonen en dat af bouwen tot alleen belonen bij rust.

@Runnerlongs @vuilnisglitter @NoTime dankjulliewel nog voor de reacties!

@vuilnisglitter, ik heb inderdaad wel eens vaker je verhalen langs zien komen in dit topic. Lijkt me erg lastig als een tweede inderdaad zo anders is dan de eerste. Maar inderdaad, die garantie krijg je dus niet. Wat je zegt over die afwisseling, en sowieso natuurlijk meer liefde, is dan wel weer heel erg waar. Wel goed om ook de nadelen te horen.

@NoTime, dat zijn inderdaad ook wel de dingen waar ik mee in mijn maag zit. Mijn huidige hond is ook echt gewoon heel makkelijk overal in. Past zich goed aan als ik hem meeneem. Iedereen vindt hem schattig en is dus bijna overal welkom. Met twee is dat wel lastiger. Maar dan zou hij wel minder alleen zijn als ik eens weg ben. Al kan een tweede natuurlijk misschien verlatingsangst hebben. Dus die garantie krijg je ook niet.

Al met al toch iets te veel nadelen denk ik momenteel voor mij. Het lijkt me nog steeds super leuk en gezellig, maar misschien nu even niet de juiste timing. En ik heb vandaag ook nog even gepolst bij mijn vaste oppas maar die mag er van haar man helaas ook echt geen andere hond meer bij nemen :rofl: dus dat wordt ook al lastig dus, want dan moet ik weer iemand anders zoeken. Ouders ook niet dolenthousiast… Ik ben zelf 4 dagen thuis maar die overige dagen toch wat afhankelijk van andere mensen als single zijnde.
Hoe dan ook, besloten om voor nu het op de lange baan te schuiven. Ben ‘ter vervanging’ rond aan het kijken voor een klein oppashondje voor erbij, die dan wat mij betreft vast op mijn vrije dag naar mij toe komt. Een betere win win momenteel. Benieuwd of dat wat gaat worden!

2 likes

Ja, ik denk idd ook dat het uit onzekerheid/angstig is. Als we weggaan doen we precies hetzelfde; muziekje aan en shutters dicht. Het is dus meer wanneer we thuis zijn en hij iets ziet buiten. Belonen is altijd een goed idee, de komende tijd de belongsbrokjes maar weer binnen handbereik houden. Het lastige is dat het dus echt bij dingen zijn die anders dan normaal… en om nu iemand die al moeilijk loopt vragen om nog een keer voorbij te lopen zodat we kunnen oefenen… :sweat_smile:

Nee tuurlijk niet maar je kan wel iets inplannen dat een bekende van je even gek langsloopt toch! Of jullie kliko even gek neerzet! Dan weet jij dat er wat geks zal zijn en kan je de paniek bij je hond voor zijn!

Die van mij kan ook best waaks zijn, het is een herder dus die zijn sowieso wel waaks en beschermend. Wij wonen in een hoekje dus weinig mensen die langs lopen, maar hij slaat wel aan bij bezoek van de buren bijvoorbeeld. Meestal is hij snel weer stil na geruststelling en ik vind het niet zo erg omdat het voor mijn gevoel bij hem hoort, dus ik wil dat niet perse volledig indammen. Het is zijn instinct om te waken en beschermend te zijn.

Ik snap wel dat het lastig kan zijn hoor en bij jouw hond is het misschien teveel van het goede? Ik denk dat als hier continu vreemde mensen langs zouden lopen, mijn hond ook wel vaker zou aanslaan. Het scheelt dus wel dat wij rustig wonen.

Wat wel echt gênant is, mijn hond is heel erg gevoelig voor alles wat ‘anders’ is. Dus hij vindt mensen in een rolstoel, mensen met een afwijkend looppatroon of mensen met krukken of een stok heel eng. Hij gaat dan dus blaffen. Ook liep er een keer in het bos een man van 90+ ‘hard’. Dat was dus net geen hardlopen (hardlopers laat hij links liggen) maar het was ook geen normaal loopje. Ging hij van een afstandje zitten blaffen en springen :see_no_evil: Hij is dan weer te bang om erheen te gaan dus daar ben ik niet zo bang voor, maar het is soms gewoon zo lullig. Een keer zaten we op vakantie op een terrasje en toen liep er een man langs met een afwijking aan zijn been waardoor hij sleepte met dat been. M’n hond helemaal zo’n waakse houding aannemen :see_no_evil: Hij vindt dat dan ‘niet kloppen’.

Edit, oh ik lees nu eigenlijk pas dat jouw hond dat ook doet? Bij mensen die anders lopen dan normaal?

Zeker een idee! Even kijken hoe we dat een beetje kunnen opbouwen.

Ah ja, bij herders zit dat er idd meer in. Die van ons heeft misschien wel iets van herder in 'm (maar misschien ook niet :wink: lastig te zeggen). Omdat er best wat mensen langslopen per dag en de huizen hier gehorig zijn, wil ik niet dat hij aanslaat. In de buurt wonen er een paar honden die compleet losgaan voor een minuut wanneer je langsloopt en dit lijkt me altijd zo vervelend voor de buren van die mensen. Die van ons gaat zeker niet los, maar meer een soort onzeker gegrom. En liever nu goed aanleren dat hij niet zo waaks hoeft te zijn dan dat we straks een serenade krijgen van 'm bij iedereen die voorbij gaat.

En precies wat jij zegt, altijd bij mensen/dingen die ‘anders’ zijn. Een bejaarde die hardloopt zou hij idd ook erg vreemd vinden. Laatst kwamen wij een hardloper tegen die rek- en strekoefeningen ging doen. Ook héél raar volgens de hond… En een geestelijk gehandicapte man bij ons in de buurt vindt hij ook doodeng. Erg ongemakkelijk idd; voelt een beetje alsof ik met een soort discriminerende hond woon :sweat_smile:

Nee dat snap ik hoor! En ook hier inderdaad honden die maar door blijven gaan, dat wil je ook niet voor je buren.

Oh echt, dat heeft dus die van mij ook, idd zo lullig soms :see_no_evil: Ook zo’n keer in een restaurant kwam er iemand met krukken binnen, inmiddels weet ik het en kan ik hem beter afleiden haha.

Zo leuk!!

6 likes