Ik kom hier een beetje binnenvallen hoor, en wellicht ook een vrij specifiek onderwerp: mijn hond is sinds een aantal maanden langzaamaan blind geworden, en recent zijn haar oogballen helaas verwijderd. Mochten er mensen zijn met ervaring hiermee zijn tips en tricks heel erg welkom!
De hond van mijn ouders had dit, eerst 1 oog en daarna ook de tweede. Hij is vorig jaar overleden maar heeft nog wel een paar jaar happy kunnen leven ermee.
Ik weet niet of ik echt tips en tricks heb, hij liep gewoon voorzichtiger en botste dus soms wel tegen dingen aan, maar nooit hard. Hij tastte tijdens het lopen de omgeving af zeg maar, en ging veel op geluid af, dus duidelijk praten en ook meer praten. Dan kwam hij lekker bij je liggen. Hij ging ook op je voeten liggen zodat hij wist wanneer je weg ging Later werd hij ook doof toen was het wel naar want dan kon hij niet meer op geluid af gaan.
Voordat zijn tweede oog verwijderd werd, heeft hij lange tijd medicijnen geslikt om de oogdruk te verminderen en toen leek hij eigenlijk minder “gelukkig” dan na de verwijdering, hij werd heel slaperig van die medicijjen en was altijd onder invloed. Daarna was er geen pijn meer (althans daar gingen we vanuit) alleen onhandigheid, maar hij leek energieker en fitter! Sterkte ermee, het is moeilijk om aan te zien in het begin maar ze kunnen er mee leren omgaan.
Ah wow thanks voor het mooie verhaal, heel fijn om te horen! Is gelukkig ook een hond die niet snel pijn heeft, dus afentoe een botsing is ook geen drama. Hoe het eruitziet went eigenlijk ook wel verrassend snel, dus positief vooruitkijken
Wij hebben ook een (mini)teckel!
Rustig herken ik inderdaad niet echt, net zoals @ILoveCurls.
Ik neem aan dat je op bezoek mag voordat je een beslissing moet maken? Fokker uit Oost-Europa is inderdaad redelijk zorgelijk dus ik zou wel even goed ontmoeten en kijken of er geen alarmbellen gaan rinkelen. Hoe reageert 'ie op je (en ook op je vriend), is 'ie rustig omdat hij dat fijn vindt of omdat 'ie bang voor je is? Blaft 'ie veel, zeker als 'ie alleen is? (Zeker als je in een bovenwoning woont)
Verder zijn het wel echt heel erg aanhankelijke hondjes en redelijk mens-gefocust* dus je moet wel echt zeker weten dat het in je leven past. Meeste pubs/cafes zijn hier hondvriendelijk dus mijne gaat echt overal mee naartoe haha
*Zo aanhankelijk dat mijne zelfs jaloers is als ik z'n knuffel of z'n kleed aai haha (sorry mijn hond is engels)
We wachten het geduldig af. We hebben nog niets gehoord, maar het is ook pas 3 dagen geleden. Als we geschikt zijn volgens de vragenlijst volgt eerst nog een huisbezoek, en dan nog een kennismaking met de hond. En dan moeten we nog kijken of er een klik is. Dus we proberen onze verwachtingen een beetje te temmen. We hebben ook al meer informatie opgevraagd over het karakter en eventueel problematiek.
Wordt dit hondje het niet, dan zoeken we rustig verder naar een hond. We hebben geen haast, want we vinden dat je de aanschaf ook niet overhaast moet doen. Het is een levend dier en geen shirtje van de h&m wat je doorgeeft als je 't zat bent of toch niet goed past.
Ook bedankt voor de tip van SHHH! Ik had niet nagedacht dat dat ook een optie zou kunnen zijn, we gaan ons ook verdiepen in de beagle. Het is trouwens niet zo dat we specifiek een rashond willen, maar het lijkt je fijn dat je een beetje weet wat voor soort hond het is. Al zegt een rasbeschrijving ook niet alles.
@Sax fijn dat jullie hond jullie zo veel plezier brengt! Echt een toevoeging aan je leven. Ik hou die website ook in de gaten, maar inderdaad veel gedragsproblemen of grote honden. Zelf kijk ik ook op verhuisdieren.nl, maar daar verschilt het ook van dag tot dag.
@ILoveCurls ; leuk dat je een teckel hebt. Het hondje is via de dierenarts terecht gekomen bij de stichting, en zij omschrijven het hondje als lief en rustig. We zijn ons bewust dat met adoptie van een hond, en zeker uit Oost Europa (Servië in dit geval) in combinatie met de fok veel problemen kunnen zijn, zowel op het gebied van gezondheid en gedrag. Met name de gedragsproblematiek is bij ons iets wat we niet willen. Dit hebben we ook al aangekaart bij de stichting. Gelukkig wonen we maar 1 hoog en zal het trap op trap af dragen geen probleem zijn.
@itsu. , ook bedankt voor jou reactie! En oooh, wat een cutie!! Het aanhankelijke van een hond spreekt ons ook aan. En de hond ergens mee naar toe nemen lijkt me ook leuk! We mogen het hondje eerst zien (dat is ook een voorwaarde voor onszelf. Ook komen ze van de organisatie nog een keer op huisbezoek.
Hebben jullie nog tips voor onverwoestbare knuffels? Onze hond (golden retriever 9 maanden nu) speelt graag met knuffels, maar ze sloopt ze allemaal tot op de vulling en dan moet ik ze wel weggooien. Nu heeft ze zelfs haar slaapknuffel kapot.
Hier ligt ze samen met haar laatst gesloopte knuffel (hier had ie al geen oren meer, haha).
Wij zijn heel erg tevreden over het speelgoed van Kong.
@Krabsalade Het speelgoed van Kong is kwalitatief wel beter dan veel andere dingen die je in de dierenwinkel vindt, maar het is absoluut niet onverwoestbaar. Zelfs de extra sterke knuffels van Kong bijt onze hond kapot. Zodra er een piepje in een knuffel zit dan gaat ze rustig door tot ze die eruit heeft, en speelgoed zonder piepje vindt ze helaas saai haha.
Ik heb laatst haar hele mand met knuffels eens uitgezocht, had eigenlijk een foto moeten maken want letterlijk állemaal hadden ze een gat of was de vulling eruit. Het was echt een soort kerkhof
@Sax Haha ik had laatst een vriend op bezoek en die had (super lief!) die schildpad van Kong bij als cadeautje, staat ook op dat die extra sterk zijn, nou echt binnen een uur (dus terwijl die vriend er nog was) miste de schildpad al twee ledematen.
Ik twijfelde al om erbij te zetten: ons hondje is wat ouder en een stuk kleiner, dus hij heeft ongetwijfeld minder kracht in zijn kaken dan een puppy of grote hond. Hij krijgt het speelgoed van Kong inderdaad niet stuk, maar goedkopere knuffels wel.
Edit: hij kreeg het als puppy trouwens ook niet stuk, maar misschien ligt dat dan toch aan het formaat van de hond? Of hij is gewoon een slappeling
Haha ja kut hè. Ik dacht vorig jaar ook nou, laat ik eens wat duurder speelgoed kiezen zodat ze er langer mee doet. Knuffel was 15 euro en inderdaad binnen een uur gesloopt haha. Ik heb ook weleens een rubberen piepding (ook van Kong) aan haar gegeven, maar speelgoed dat niet pluizig is boeit haar gewoon ook niet. Ja tenzij er eten in zit.
Ik zou willen dat ik het ideale speelgoed al gevonden had, maar helaas. Mocht jij uiteindelijk wel iets vinden dan hoor ik het ook graag, haha.
En @Krabsalade , wilde ook Kong zeggen maar mijn hond sloopt nooit iets (lees: heeft nog onbeschadigde knuffels uit de puppy tijd), dus geen goed vergelijkingsmateriaal zo te lezen
Misschien als tip dan om het goedkoper te maken: knuffels van de kringloop. Ze zullen nog steeds kapot gaan maar dan ben je in ieder geval minder geld kwijt (wel even opletten met opgenaaide oogjes etc uiteraard)
Hier ook een sloper in huis! Wel nog een pup van jonge leeftijd dus niet helemaal eerlijk qua vergelijkingsmateriaal maar ook hier is het speelgoed van Kong wat het langste meegaat. Elk ander pluizig beest mist inderdaad oren, heeft gaten in zijn nek of mist een poot . Tot nu toe gaat de krokodil van Kont goed mee! De aap ook maar die lijkt me wat minder geschikt voor jouw hond omdat daar losse pootjes aanhangen die hij eraf kan trekken/bijten.
@Gabbana ach wat sneu voor je hond! Hopelijk is je hond snel weer van de schrik af.
@Gabbana Wat sneu! Is je hond verder oké?
Ik wilde heel graag een oude hond toen we gingen adopteren, is het uiteindelijk niet geworden, maar af en toe kijk ik nog weleens op ikzoekbaas en ik zie nu zooo’n lief hondje op leeftijd Als ik mijn leven iets meer op orde zou hebben zou ik morgenochtend meteen voor haar in de auto zitten.
Kijk nou wat een liefje:
Hond uit dierenasiel te Apeldoorn-Klarenbeek - Rapida Pulga - Windhonden - Ikzoekbaas
Niets voor jou @Falafel ondanks de maat?
Edit sorry dacht dat jullie een oude hond wilden, maar je zei ouder dan 2 haha nvm.
Mijn oplossing: geen nieuw speelgoed kopen. Het is het geld hier niet waard. Mijn hond is net zo blij met een kapotte dingen en afdankertjes van ons (kussensloop, geknoopte spijkerbroek, anything). Knuffels met al het pluche eruit kunnen ook leeg nog een ronde mee.
Voor knuffels naar de ikea. Hebben nep ogen en gaan hier lang mee
En knuffels van de kringloop. Die kopen blijkbaar veel mensen voor hun knuffelkillerdogs. Kost weinig en er is altijd veel aanbod.
En van die plastic botjes met een smaakje? De tekkel van m’n ouders sloopt ook alles, maar daar doet ze wel lang mee. Hier kopen we ook geen nieuwe knuffels meer, alle kapotte liggen gewoon in een bak.
Wij hebben echt zo’n lieve leuke fantastische dierenarts. Ik had geappt want onze hond heeft dingen gegeten waar hij allergisch voor is, even om te vragen of we wat konden doen om het mee te laten vallen qua klachten. En belde ze anderhalf uur later nog even om te vragen hoe t ging. Ze plant m voor consulten ook altijd ruim in zodat hij eerst 30 nerveuze rondjes om de tafel kan lopen om wat spanning kwijt te raken
Foto van de crimineel:
Iemand had een pakket gestuurd en mijn vriend had dat heel laag neergezet dus iemand dacht dát is een leuke hersenwerk puzzel! Zullen de inhoud wel naar het asiel brengen!