Denk je dat dit altijd het geval is? Ik ben zelf eigenaar van een kleine witte hond dat onvoorspelbaar is en naar reutjes en grote honden kan uitvallen. Zo staat hij te kwispelen en zo hangt hij bij wijze van spreken aan hun onderlip. Ik heb hem altijd aan de lijn en loop inderdaad om voor onbekende loslopende honden, groot, klein, dik of dun. Niet omdat ik bang ben dat de hond in kwestie gevaarlijk is, verre van juist. Maar omdat ik bang ben dat de loslopende hond uit enthousiasme te dichtbij komt, mijn hond uitvalt en ik niet weet wat de reactie is van de “gebeten hond” Wellicht is dat bij andere mensen ook wel eens zo en reageren ze om die reden. Overigens vind ik wel dat als dat het geval is, die baasjes dan bossen beter kunnen ontwijken en niet boos moeten worden op mensen met loslopende honden. Als het op straat gebeurd en iemand met irritatie roept dat je je hond moet aanlijnen, snap ik dat dan weer wel. Ik vind het als eigenaar erg lastig en ontwijk daarom ook bossen, stranden en eigenlijk alle plekken waar ik loslopende honden tegen kan komen. De enige plek waar ik wel met een gerust hart over straat kan is de wijk en dan is het gewoon erg frustrerend om op plekken waar het geen losloop gebied is, loslopende honden tegen te komen. Soms moet ik tijdens mijn ronde 4x omlopen om situaties te voorkomen en kan ik dan ook wel eens uit frustratie roepen dat ze hun hond bij moeten houden.
Sorry voor het onsamenhangende verhaal, long story short : Het is dus niet altijd dat mensen denken dat jouw hond gevaarlijk is. Soms kan het ook aan hun eigen hond liggen en willen ze bepaalde situaties voorkomen. Ik snap dat het wel heel zielig is als hij zo enthousiast is, mijn hart breekt regelmatig als ik moet omlopen voor lieve snuitjes.