Hoeveel geven jullie uit aan een vakantie?

Hi,

Ik ben aan het kijken wat ik ga doen in de zomervakantie. Heb dit jaar voor het eerst het hele jaar fulltime gewerkt en heb dus veel meer te besteden dan ik gewend ben. De afgelopen jaren ben ik nauwelijks op vakantie geweest en ik schrik nogal van de bedragen (voor een vakantie binnen Europa). Vroeg me af hoeveel jullie zo ongeveer uitgeven aan vakanties en stedentrips. En hoeveel geven jullie daar jaarlijks ongeveer uit?

1 like

Ligt heel erg aan het type vakantie. Als ik binnen Europa een weekje op zonvakantie ga en verder niet extreem veel onderneem is het meestal rond de €1200. Als ik buiten Europa ga, ga ik meestal naar Azië voor ± 3 weken. Ticket is dan vaak rond de €600 en qua leefgeld nog €1000.

1 like

Voor 3 weken zomervakantie samen met m’n vriend, binnen Europa en met de auto, mik ik meestal op zo’n 1000 euro per persoon in totaal en dat komt eigenlijk altijd wel uit! Kamperen dan wel trouwens.

1 like

Dat is natuurlijk ook zo. Misschien is het nuttiger te vragen hoeveel mensen jaarlijks ongeveer besteden aan een vakantie. Ga even mijn post aanpassen😊

Voor 2 weken interrailen door Europa betaal ik ongeveer 400 pp voor reis en verblijf. Verder ongeveer 200 pp voor eten/leven.

Tussen de 700 en 2000 euro
Dat eerste is bijvoorbeeld voor een week all inclusive of een stedentrip
En richting de tweede als ik 3 weken naar Italië ga, rondreizen met de trein of 2 weken eilandhoppen in Griekenland, zoiets
Ik ga niet echt buiten Europa op vakantie.
Meestal geef ik per jaar max 2000 euro uit aan vakantie dus of 2 keer 't eerste type of 1 keer het tweede type

1 like

Ik ga in juni 17 dagen naar Bali voor 1000,- excl eten enzo dus zal uiteindelijk op 1400,- uit komen.

Dat varieert enorm en is vooral afhankelijk van het soort reis. Ik reis graag en geregeld, dus ik geef er alles samen best wel wat geld aan uit, maar de tripjes op zich zijn vaak eerder goedkoop.

Zo ga ik geregeld 5 dagen weg, bijvoorbeeld onlangs naar Parijs: 6 euro voor de bus (heen en terug), 15 euro per nacht (4 nachten in totaal) en zo’n 60 euro voor musea, denk ik. Eten reken ik meestal niet mee, want dat doe ik thuis ook. Dus in totaal minder dan 130 euro.

Ik ben ook onlangs 5 dagen naar Bulgarije geweest: 50 euro voor de vluchten, 39 euro voor de parking aan de luchthaven, 20 euro (in totaal) voor 4 nachten in Sofia. Ik heb daar wel voor zo’n 90 euro aan excursies gedaan, denk ik. Dus samen zo’n 200 euro.

Binnenkort ga ik naar Londen voor 5 dagen, dat zal iets duurder zijn, denk ik: 100 euro voor de trein (heen en terug), zo’n 20 euro per nacht, 85 pond voor Harry Potter and the Cursed Child. Ik wil ook nog naar een musical (traditie als ik in Londen ben), ik denk dat ik dus al snel nog een 150 euro aan uitstapjes/musea zal uitgeven. Dus zo’n 450 euro, gok ik?

Ik ben in 2018 ook op duikreis geweest, dat maakt het ook al wat duurder, want ik wilde certificaten behalen (paar 100 euro’s extra), maar ik ben bv. ook 5 dagen naar Zwitserland geweest, waarbij ik 2 nachten bij familie kon slapen en 2 nachten in m’n auto heb geslapen (maar ik ben wel beladen met cadeaus gegaan en heb ook wel redelijk wat moeten tanken).

Als ik binnen Europa blijf, betaal ik over het algemeen niet meer dan 100 euro voor het transport naar m’n bestemming (vliegtuig/trein/bus) (heen en terug), buiten Europa (en ook wel afhankelijk van de bestemming) maximum ongeveer zo’n 550 euro (ook heen en terug). Binnen Europa reken ik maximaal 20-25 euro per nacht (in hostels, maar in sommige landen kan het goedkoper). Buiten Europa (opnieuw afhankelijk van de bestemming) reken ik meestal op gemiddeld 30 USD per dag aan uitgaven (alles samen, dus eten, overnachting en excursies, transport) + eventuele bijzondere kosten (als er heel speciale dingen te doen zijn, zoals bijvoorbeeld een ballonvaart in Myanmar). Als het een echte bucketlist-reis is (zo ben ik een paar jaar terug met kerst naar New York gegaan of wil ik nog wel eens in de winter naar Scandinavië), dan ben ik wel flexibel en wordt het wel een stuk duurder.

Ik ben in 2018 in totaal 10 keer op reis geweest, telkens maximaal 4 nachten en alles binnen Europa. Dus ik denk dat ik in totaal wel aan zo’n 3000 euro lig (grove schatting), zonder eten. In 2017 ben ik 11 maanden op reis geweest, dus dat was heel uitzonderlijk, haha. Voor 2019 heb ik nog geen idee, waarschijnlijk doe ik iets minder tripjes in totaal, maar ga ik wel 1 keer iets langer weg (ik denk momenteel aan een langeafstandswandeling binnen Europa). Maar goed, dat kan nog wel veranderen, ik gooi soms impulsief alles om. Ik ben in 2019 al 2 keer weg geweest en er staan nog 3 tripjes gepland, dus het is ook wel relatief, haha. Reizen is mijn passie.

1 like

Ligt bij mij enorm aan de type vakantie, hoelang, welk seizoen etc. Ik ben nu in januari 9 dagen naar Israel geweest en dat was ongeveer 600euro (ik tel altijd alles mee dus ook parkere op vliegveld, vervoer, eten, uitstapjes etc.). Afgelopen zomer ben ik 4 weken in Guatemala en Belize geweest en dat was ongeveer 3000euro. Voor Zuid-Oost Azie reken ik ongeveer 2000euro voor 4 weken. In Europa op vakantie midden in de zomer is enorm duur, schrok ik twee jaar geleden echt van.

Afgelopen jaar was ik een weekje naar Praag en ongeveer 1000 euro besteed (hotel, restaurants, excursies). Ook 3 weken naar Bali geweest en daar 2500 euro besteed (inclusief alles). Meestal dan nog wat extra voor te shoppen maar dat verschilt heel erg per land.

Binnenkort ga ik ook een tripje naar Parijs doen en dan reken ik er weer 1000 voor.

Ik boek meestal wel altijd minimaal een 4 sterrenhotel en ga dan ook best luxe uiteten enz vandaar dat het wat duurder is.

1 like

Afgelopen jaar heb in een road trip door Italië gemaakt incl. kamperen (dus je zou denken dat valt mee) en ik durfde dat in niet eens op te tellen. Ik denk rond de 2.000 euro.
Ik wil op vakantie gewoon niet zuinig doen. Lekker uit eten en een cocktail drinken als ik daar zin in heb.

2 likes

Ligt aan de vakantie. Met grote vakanties van 3 a 4 weken kom ik meestal uit op zo’n 1600 tot 1800 euro per persoon. Het maakt dan niet uit naar welk landen ik ga. Als ik in Europa blijf is het meestal een midweek of een lang weekend en dan zit ik ergens tussen de 500 en 750 voor 2 personen.

Hoe doen jullie dat zo goedkoop? Ik ben met een week in Europa al gauw 500 euro per persoon per week kwijt (en dat vond ik al goedkoop…) met kamperen.
Buiten Europa zit ik vaak op 2000 euro voor 2 weken, vliegen, eten drinken, overnachten en uitjes. Ik ga wel vaak naar Amerika & Scandinavië. Misschien moet ik eens naar Azië.

Ik vind het altijd heel leuk om vakanties uit te zoeken zodat ik zoveel mogelijk krijg voor zo min mogelijk geld. Voor kamperen kan het helpen om bepaalde gidsen te gebruiken. Wij hadden jaren geleden een gids met lidmaatschap vol met bijzondere campings die wat minder toeristisch zijn en daar kreeg je dan korting op. Ben alleen de naam vergeten want mijn vriend regelt alle kampeerdingen.
Scandinavie is inderdaad vrij prijzig maar ik heb een paar jaar geleden een roadtrip in Canada gedaan voor 3 weken en dat kwam ook uit op zo’n 1500 pp uit. Zelf dingen uitzoeken en boeken scheelt in prijs versus via organisaties.
Mijn eerste reis naar Maleisië was 1400 euro en ik heb toen via reisorganisaties gekeken wat ze organiseerden en vervolgens zelf daar een plan op gebaseerd. Als je ook nog eens ter plaatse boekt ben je vaak goedkoper uit. De reis die ik had uitgestippeld was via een organisatie ruim 3000 euro geweest :grin:

Dat is best een goed idee! Wat ben jij ongeveer aan overnachten kwijt? In Amerika probeer ik vaak tussen de 75 en 100 per nacht te blijven.
In Europa kamperen kost me ook vaak 30/40 euro per nacht op agriturismo’s.
Ik ging tot nu toe altijd in het hoogseizoen (student, dus of in juli&augustus, of rond kerst). Kan dit jaar voor het eerst in het laagseizoen, merk nu al dat dat scheelt qua vliegtickets en campingprijzen.

1 like

Oh ja dat is ook een goeie! Ik ga altijd op reis in het laagseizoen of half augustus tot half september. Dat scheelt onwijs in de kosten. Qua overnachten scheelt het altijd per land maar ik probeer het zo laag mogelijk te houden maar wel comfortabele plekken op te zoeken. Ik vind Booking wel een prettige site om te zoeken. Qua Amerika ga ik eigenlijk altijd alleen maar naar San Francisco en dat is vrij prijzig dus neem ik een airbnb buiten het centrum, dat is dan goed te betalen en met de taxi/uber/lyft kom je overal vrij voordelig.

ik ben afgelopen zomer 2 weken naar Spanje geweest (4 sterren hotel, veel (luxe) uit eten) en was toen ongeveer 1.750 euro kwijt. Jaar daarvoor naar Maleisie geweest voor 3 weken, toen ongeveer 2.500 kwijt. Wil dit jaar naar Zuid Afrika en verwacht dan rond de 3.000 kwijt te zijn

Ik vind het echt lastig te beantwoorden, vooral omdat het zo erg wisselt. Ik zou zeggen weekendje weg rond de 200 euro week max 900 en 3 weken vakantie 2000/3000. Misschien dat ik ook weleens meer heb uitgegeven als je alles meerekent (uit eten, ter plekke activiteiten, souvenirs, vervoer).
Maar ik geef m’n geld graag uit aan vakantie dus heb daar geen strak budget voor.

@MeLama ja amerika en scandinavië zijn allebei relatief duur, ik ben een aantal jaar terug naar Zuid Oost Azië gegaan en heb echt geleefd als een god in Frankrijk voor heel weinig geld.

Ik weet niet wat agritmudinges zijn maar ik ben op een camping maximaal 25 euro per overnachting met z’n 2en met 1 tent kwijt.
Ik zoek vaak op dingen als natuurcampings, die zijn vaak met minder kinderen en mooier gelegen en minder luxe. En ik neem ook nooit campings met zwembad bv.
Mijn ervaring gaat nu alleen nog niet verder dan de benelux en Duitsland

1 like

Ik ben twee keer twee weken gaan interrailen en was toen allebei de keren ±1000 euro kwijt, incl reis, verblijf, alle maaltijden, uitgaan, excursies en winkelen. Wel iets meer dan @Rozevarken dus