Dat varieert enorm en is vooral afhankelijk van het soort reis. Ik reis graag en geregeld, dus ik geef er alles samen best wel wat geld aan uit, maar de tripjes op zich zijn vaak eerder goedkoop.
Zo ga ik geregeld 5 dagen weg, bijvoorbeeld onlangs naar Parijs: 6 euro voor de bus (heen en terug), 15 euro per nacht (4 nachten in totaal) en zo’n 60 euro voor musea, denk ik. Eten reken ik meestal niet mee, want dat doe ik thuis ook. Dus in totaal minder dan 130 euro.
Ik ben ook onlangs 5 dagen naar Bulgarije geweest: 50 euro voor de vluchten, 39 euro voor de parking aan de luchthaven, 20 euro (in totaal) voor 4 nachten in Sofia. Ik heb daar wel voor zo’n 90 euro aan excursies gedaan, denk ik. Dus samen zo’n 200 euro.
Binnenkort ga ik naar Londen voor 5 dagen, dat zal iets duurder zijn, denk ik: 100 euro voor de trein (heen en terug), zo’n 20 euro per nacht, 85 pond voor Harry Potter and the Cursed Child. Ik wil ook nog naar een musical (traditie als ik in Londen ben), ik denk dat ik dus al snel nog een 150 euro aan uitstapjes/musea zal uitgeven. Dus zo’n 450 euro, gok ik?
Ik ben in 2018 ook op duikreis geweest, dat maakt het ook al wat duurder, want ik wilde certificaten behalen (paar 100 euro’s extra), maar ik ben bv. ook 5 dagen naar Zwitserland geweest, waarbij ik 2 nachten bij familie kon slapen en 2 nachten in m’n auto heb geslapen (maar ik ben wel beladen met cadeaus gegaan en heb ook wel redelijk wat moeten tanken).
Als ik binnen Europa blijf, betaal ik over het algemeen niet meer dan 100 euro voor het transport naar m’n bestemming (vliegtuig/trein/bus) (heen en terug), buiten Europa (en ook wel afhankelijk van de bestemming) maximum ongeveer zo’n 550 euro (ook heen en terug). Binnen Europa reken ik maximaal 20-25 euro per nacht (in hostels, maar in sommige landen kan het goedkoper). Buiten Europa (opnieuw afhankelijk van de bestemming) reken ik meestal op gemiddeld 30 USD per dag aan uitgaven (alles samen, dus eten, overnachting en excursies, transport) + eventuele bijzondere kosten (als er heel speciale dingen te doen zijn, zoals bijvoorbeeld een ballonvaart in Myanmar). Als het een echte bucketlist-reis is (zo ben ik een paar jaar terug met kerst naar New York gegaan of wil ik nog wel eens in de winter naar Scandinavië), dan ben ik wel flexibel en wordt het wel een stuk duurder.
Ik ben in 2018 in totaal 10 keer op reis geweest, telkens maximaal 4 nachten en alles binnen Europa. Dus ik denk dat ik in totaal wel aan zo’n 3000 euro lig (grove schatting), zonder eten. In 2017 ben ik 11 maanden op reis geweest, dus dat was heel uitzonderlijk, haha. Voor 2019 heb ik nog geen idee, waarschijnlijk doe ik iets minder tripjes in totaal, maar ga ik wel 1 keer iets langer weg (ik denk momenteel aan een langeafstandswandeling binnen Europa). Maar goed, dat kan nog wel veranderen, ik gooi soms impulsief alles om. Ik ben in 2019 al 2 keer weg geweest en er staan nog 3 tripjes gepland, dus het is ook wel relatief, haha. Reizen is mijn passie.