Het The Ordinary / Deciem topic

Inderdaad een beetje merkwaardige en simpele routine. Mijn persoonlijke ervaring: Niacinamide is geweldig, maar hoeft niet 2x per dag. Sterker nog, die zou ik rustig opbouwen. Prima te mixen met de HA bijvoorbeeld. Ook met de Buffet trouwens! Je hoeft deze trouwens ook niet te layeren, maar kan ze mixen in je hand en dan als 1 laag opdoen. Zo kun je ook veel makkelijker opbouwen naar krachtiger.
Ik zou de Mandelic Acid altijd na je cleanser doen en dan even laten zitten, voor je er iets overheen doet. En daarna pas de waterbased serums (dus HA/Niacinamide/Buffet). The Ordinary raadt trouwens af om Buffet in dezelfde routine te combineren als direct acids, hoewel ik denk dat het met Mandalic nog wel meevalt. Maar ik zou dus 's ochtends je waterbased serums mixen en 's avonds Mandelic doen. Misschien nog met alleen wat HA voor je NMF. En zelf vind ik, zeker in de winter, een olie voor de nacht ook wel fijn.

Ik vind het zo lief dat jij op elke vraag zo uitgebreid reageert en ben ook jaloers op je kennis :heart::heart:

11 likes

Lief!

(valt wel mee met die kennis, is veel lezen en zelf ervaren, en nu heb ik een beetje tijd om handen.)

1 like

Heeft iemand ervaring met skin burns door vitamine c?
Ik heb een klein irritatie plekje onder mijn oog, eigenlijk zijn het wat vlekjes, en ik vroeg me af of dat zo’n burn kan zijn. Online zie ik eigenlijk alleen maar hele heftige varianten, of zelfs open wonden, maar dat is het zeker niet.
En mocht het een skin burn zijn, iemand toevallig tips hoe ik het weer oplos?

Ik heb dat ook als ik te veel actieve ingrediënten heb gebruikt, rond mijn oog een ruw rood plekje. Meestal helpt een dagje overslaan en goed blijven insmeren met een moisturiser, dan is het meestal met een dag of twee weg.

Eens met @Daelyss, superlief dat je zo uitgebreid reageert! Ook echt een goeie inhoudelijke reactie waar zelfs ik iets van snap, dus dankjewel. Ik ga toch nog eens bij ze checken of ik echt 4 dezelfde producten moet gebruiken in de twee routines want blijf het vreemd vinden.

Ik ga in ieder geval jouw advies opvolgen en Niacinamide maar 1x per dag maximaal gebruiken na goed te hebben opgebouwd. En een olie neem ik ook mee. Heb je daar toevallig nog (betaalbare) tips voor?

Ik vind zelf pure jojoba-olie fijn (deze van Holland & Barret: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/jojoba-olie-100-puur-60017068 even wachten tot’ie 50% korting heeft) en de squalane van TO is ook fijn!

Dat is waar. En inderdaad is het een basisroutine. Maar 2x Niacinamide vind ik zelf wat veel, hoewel ik een enorme fan van Niacinamide ben. En zeker omdat er nogal wat mensen op reageren. En ik vind het ook raar dat er Niacinamide voor een acid wordt voorgeschreven. Dat maakt de acid minder werkend en geeft kans op “skin flushing” (ik weet niet zo goed hoe ik dat moet vertalen, een tintelende sensatie in je huid voor een paar minuten en snel rood worden).

Dan bouw ik voor nu deze routine op, met uitzondering van 2x Niacinamide (en wellicht dat ik deze dan na de Mandelic doe) en met toevoeging van de olie. Als het een basisroutine is, dan is het wel de moeite van het proberen waard. Zeker aangezien ik nog nooit een heel rustige huid heb gehad.

Thanks ook @HvO!

1 like

Mijn huid is echt all over the place. Ga normaal elke 3 weken voor een peeling bij de huidtherapeut maar dat word afgeraden ivm zwangerschap. Nu lees ik dat je wel een lage dosering van AHA of BHA kan gebruiken maar dan in totaal 2%. Weet iemand dit toevallig zeker? En is er toevallig een lijstje met TO producten met wat ze doen of zoek jullie dat allemaal apart op. Gebruik normaal de moisterizer, hyaluronic acid en de rode peeling.

Wat betreft de zwangerschap en wat ik daarover heb kunnen vinden; het enige wat echt wordt afgeraden is hydroquinone (maar heeft TO niet volgens mij) en retinoiden/vitamine a creme (heeft TO wel). Verder wordt salicylzuur tot 2% veilig geacht en glycolzuur tot 10%. Ik denk dat je de rode peeling beter kunt laten staan tijdens je zwangerschap omdat de concentratie daarin vrij hoog is. Ik heb zelf voor de zekerheid in het eerste trimester alle acids ontweken omdat ik me daar beter bij voelde. Sinds tweede trimester gebruik ik de glycolzuur van TO (7%) en de azelaic acid (ook van TO) 1 x per dag. Gebruik ook de hyaluronzuur en de moisturizer!

Ik vind het apart dat ze producten voor verschillende huidtypes je aanschrijven. De meeste zijn voor een droge huid maar niacinamide moet je niet op een droge huid doen (volgens de beauty experts bij douglas)

Ik heb even gegoogled en vond dit:
Niacinamide zorgt voor de aanmaak van zogenaamde ceramiden en vrije vetzuren. Deze natuurlijke huidvetten versterken de barrièrefunctie. Hierdoor verliest de huid minder vocht en is beter bestand tegen invloeden van buitenaf. Doordat niacinamide een licht exfoliërende werking heeft, vermindert de kans op het krijgen van schilfertjes. Bij regelmatig gebruik wordt de huid gladder en stralender en zullen fijne droogtelijntjes minder opvallen.

Bron: https://www.dr-jetskeultee.nl/niacinamide/

Hier staat ook fijn uitgelegd wat niacinamide doet bij andere klachten/huidtypes.

1 like

Balen, wilde niacimide kopen en die vrouw van de Douglas zei dat ik dat met mn droge huid niet moest doen :roll_eyes:

1 like

Ik kreeg het ook geadviseerd van TO zelf met een droge gevoelige huid en heb er wel baat bij.

2 likes

Nee, ze raadde me ook aan om na die AHA BHA peeling nog een acid erop te doen en volgens mij heb ik daarmee nu echt rode plekken gekregen

Is deze tip al gegeven? Je hebt voor 3 euro de app Skincare Routine en daar kan je kijken welke producten van the Ordinary je met elkaar kan gebruiken. Ik heb hem net gekocht en ga even kijken of de app fijn is

Ik ben op zoek naar een nieuwe make-up remover en ik ben wel benieuwd naar de squalane cleanser. Ik gebruik nu alleen micellair water en dat werkt niet optimaal, maar dit is een van de weinige producten waar ik geen prikkende huid van krijg. Ik heb laatst de kamille balm van TBS geprobeerd en die is heel erg fijn, alleen ik vind ik het blikje totaal niet handig, dan zit je toch steeds met je ‘‘vieze’’ vingers in de remover. Ik zag dat de squalane cleanser volgens mij hetzelfde idee is (balm die olieachtig wordt) en hij zit in een tube, dus dat spreekt mij wel aan. Hebben jullie hier ervaring mee?

1 like

Ahh thanks! De glycozuur als tonic dan en daar na azelaic acid, hyaluronzuur en dan de moisterizer? Van de rode peeling dacht ik al. Super lief dat je zo uitgebreid gereageerd hebt!

1 like

Ik ben ook heel tevreden over de cleanser! Bij mij haalt hij ook alle foundation, concealer etc eraf. Alleen mijn waterproof oogmakeup doe ik met een oogmakeup reiniger, omdat dat wat sneller gaat.

3 likes