Het Royals topic

Alsof een Wikipedia-pagina lezen je ook maar enigszins voorbereid op zo’n situatie. Dit soort discussies leiden af van wat haar/hen is aangedaan.

15 likes

Inderdaad. Vraag me echt af of dat nou verschil maakt. Of ze van te voren wel of geen Wikipedia gelezen heeft. Kun je vreemd vinden maar is eigen persoonlijke keuze.

2 likes

Het lijkt me wel handig om een beetje kennis te hebben van de geschiedenis van de grootste monarchie op de wereld als je met een prins gaat trouwen. Ik wil hier ook echt niet de schuld van bij Meghan leggen, vind het kwalijker dat Harry haar totaal geen begeleiding heeft gegeven. Hij heeft er denk ik geen rekening mee gehouden dat Amerikanen schijnbaar nagenoeg niks weten over het koningshuis zoals ze dat in Europa wel weten.

1 like

Dus je legt de schuld bij Harry? In dit soort situaties is het belangrijk om na te denken welke bijdrage je opmerking (en intern je gedachtegang) levert. Waarom zet je vraagtekens bij Meghan’s voorbereiding, of bij Harry’s begeleiding? Waarom vraag je je af waarom Meghan niet “meer” gedaan heeft, in plaats van je af te vragen wat de rest heeft bezield om racistische opmerkingen te maken naar een ongeboren baby, of om een vrouw zo ver te drijven dat ze zelfmoord overweegt?

38 likes

Nou ja ik denk dat Harry en de rest van de Royal Family vastzitten in een systeem waarbij afwijken van de bestaande hiërarchie en systemen wordt afgestraft. Ze zijn maar al te bang dat áls ze zich ergens over uitspreken wat niet bij het protocol hoort, dat ze daar door de tabloids letterlijk op een hakblok worden gelegd. Denk dat we toch wel onderschatten hoe gecompliceerd dat systeem in elkaar zit. Aan de andere kant, als niemand wat zegt zal dit ook nooit gaan veranderen…

1 like

Maar dan nog, als ze dat allemaal had geweten, was het toch niet anders gegaan? Het enige wat ze anders had kunnen doen, is niet met Harry trouwen, maar dat zou toch absurd zijn. Ze trouwden en ze kreeg heel veel narigheid over haar heen wat zorgde voor heftige mentale problemen bij haar. Haar voorbereiding heeft daar verder geen invloed op gehad lijkt mij.

2 likes

Als je terug hebt gelezen dan weet je dat ik me heb uitgesproken over het feit dat het belachelijk is dat zij geen hulp kreeg, dus ja, dat heb ik me wel afgevraagd. Maar dat gezegd mag ik toch best mijn vraagtekens zetten bij de hulp die Harry haar geboden heeft? Hoezo vertel je je toekomstige vrouw niet eens hoe ze op de juiste wijze de koningin moet begroeten?

Edit: nogmaals, dat had de hele situatie niet kunnen voorkomen want het systeem is duidelijk verrot, maar ik kan me voorstellen dat het voor haar fijn was geweest als ze van deze dingen of bepaalde protocollen op de hoogte was geweest. Ze gaf aan dat er geen “inburgeringscursus” voor royal is, maar dan is het toch ook aan Harry de taak om haar een beetje te begeleiden? Ze is zo letterlijk voor de leeuwen gegooid.

6 likes

Ik lees dit hier vaker, maar dit zijn 2 compleet verschillende onderwerpen? Dat je je twijfels hebt bij een bepaald deel (voorbereiding), betekent niet gelijk dat je vindt dat het oké is om racistisch behandeld te worden? Dit staat allebei los van elkaar.

Ik vind ook dat ze op veel punten echt heel naar zijn behandeld, maar dat betekent niet dat ze zelf verder 100% perfect zijn en geen fouten hebben gemaakt? Omdat de ander fouten heeft gemaakt betekent nog niet gelijk dat je zelf niet meer op je eigen fouten gewezen kan worden?

10 likes

Ongetwijfeld hadden ze zelf dingen beter kunnen doen, maar door expliciet vraagtekens te stellen bij dingen die de slachtoffers fout doen leidt je de discussie weg van waar het om moet gaan: wat de daders fout doen.

3 likes

In nederland zouden we dat de hofhouding of de kabinet van de koning noemen.

Ik denk dat die vraagtekens vooral komen omdat het niet te bevatten is wat zij allemaal meemaken.

Ik bedoel dat jij nu zegt van “geen boodschappen doen, wonen waar ze willen of kids naar een random school”, dat besefte ik me niet zozeer. Hoewel het wel logisch klinkt, ik kan het zowat niet bevatten. Sommige dingen zijn niet ongeloofwaardig, maar gewoon te bizar voor woorden. Laat staan als je dit meemaakt!

Alle vragen en reacties die ik heb (hoezo is er geen cursus a la Princess Diaries, hoezo is er niet een in house therapist, waarom deed Harry dit of dat niet?!), is niet omdat ik H&M niet geloof, maar omdat ik niet kan geloven dat sommige dingen binnen het koningshuis zo bizar en fckd up zijn.

Het is natuurlijk precies het gebrek aan vrijheid en tekortkomingen aldaar waar wij ons (gelukkig) niets bij voor kunnen stellen.

5 likes

Ik ben het eens met @Shaaar, omdat beveiliging niet alleen te maken heeft waar je woont, maar ook met het ontvoeringsgevaar. Stel je voor dat Harry ineens ontvoerd wordt, dan heeft de crimineel de kleinzoon van de Koningin van Engeland te pakken en is een heel land te chanteren, via het staatshoofd.

En ik begrijp je vragen, maar het Instituut is zo oud en zo ‘losgezongen’ van onze wereld, ik denk dat wij ons geen voorstelling kunnen maken van wat daar normaal is. De huidige koningin heeft ook geen opleiding gehad om koningin te worden, terwijl zij al vanaf jonge leeftijd de kroonprinses was. Een middelbare school en universitaire opleiding waren niet nodig. Dus een “prinsessenopleiding” à la Maxima is veel te “down to earth” voor het Britse koningshuis, vrees ik.

7 likes

Dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde: de vragen die wij hebben hebben wij vooral omdat “gewone mensen” niet kunnen voorstellen wat zij doormaken, hoe het systeem werkt etc.
Voor ons zijn het logische vragen, maar het engelse koningshuis is in die zin een onlogische situatie.

Door dit interview hebben we natuurlijk ook maar een inimie-inkijkje van hun ervaring, maar basically weten we nog steeds niet hoe het daar écht in z’n werk gaat achter de schermen.

3 likes

Ik denk dat de aangetrouwde vrouwen in Nederland het een stuk makkelijker hebben dan in Engeland. Hier werken ze ook gewoon allemaal net zoals de broer van de koning. En ik vond het ook niet heel vreemd dat Meghan dacht dat het buigen voor de koningin niet in privésfeer hoefde. Ik heb een tijd in een winkel gewerkt waar Máxima weleens boodschappen kwam doen en daar ging toch echt niet het voltallige personeel door de knieën.

3 likes

Volgens mij wonen Meghan en Harry wel op een mooi plekje daar als ik zo naar de tuin kijk. Wel mooi dat Harry zei dat hij nu gewoon met zijn zoontje kan fietsen en dat eerst helemaal niet kon.

Ik vond dat ook raar om te horen, alsof je dan altijd maar bezig moet zijn met protocollen en the firm zoals ze het zelf benoemen. Zo kil en afstandelijk vind ik dat dan, zelfs in privé sferen. Heb dus ook echt door het interview de indruk gekregen dat ze totaal niet hecht en close zijn maar altijd “aan” staan en heel afstandelijk zijn ook naar elkaar toe in privé omgevingen.

Overigens The firm is dat dan een idioot die nog leeft zoals in begin 1900?? Want bedoel waarom moet dat allemaal zo strikt en ouderwets blijven, waarom kan the queen die het hoofd is niet gewoon doen wat ze wil? Waarom is the firm dan nog hoger??

Ik vond ook dat Harry er best ongelukkig uitzag tijdens het interview, helemaal niet vrolijk, enthousiast en stralend zelfs toen het over leukere onderwerpen ging zoals Archie, dochtertje op komst etc. Dus vond dat wel sneu om te zien.

Uiteindelijk is de queen een symbool-functie, vanuit een traditie. Denk dat ze niet alle feitelijke macht heeft. Dat is het hele apparaat erom heen. Dus ook de mensen die het beleid bepalen (?), secretaris en juristen die naleving van de (hele oude) protocollen bewaken.
Denk zelfs als de queen of anderen wel vanuit hun emoties willen handelen, dat “The Firm” dat altijd tegenhoudt. Maar nu baseer ik dit wel deels op the crown en hoe dat met Margaret ging…

4 likes

De Britse monarchie bestaat al meer dan 1000 jaar. Dat is niet te vergelijken met het Nederlandse koninklijk huis, toch een beetje een “fiets monarchie” die slechts 200 jaar oud is. Van Beatrix was/is bekend dat zij niet zoveel op had met een reverence, dus in Nederland is dat niet gebruikelijk. En Juliana helemaal, die wilde vooral ‘gewoon’ zijn. Beaxtrix heeft bijvoorbeeld wel weer de aanspreektitel Majesteit geintroduceerd toen ze koningin werd, Juliana wilde aangesproken worden met mevrouw.

Maar de Britten daarentegen… Die zijn van oudsher een klassemaatschappij waarvan de contouren nu nog steeds zichtbaar zijn, dus er wordt veel zwaarder getild aan protocol en etiquette.
Verder niet bedoeld als vergoeilijking ofzo, maar gewoon als achtergrond.

8 likes

Het zijn niet twee compleet verschillende onderwerpen. Meghan is overspoeld geraakt door alles dat het leven als vrouw in die positie met zich meebrengt, en er wordt nu gezegd dat ze zich beter had moeten inlezen of dat Harry haar beter had moeten voorbereiden. Dat is niet zo, het feit dat het systeem zo is (die heftige roddelpers, geen mentale ondersteuning bieden als het broodnodig is, vasthouden aan eeuwenoude protocollen en regels, openlijk racisme, etc), dát is het probleem.

11 likes

Ik denk en-en, disclaimer: totaal niet bedoeld om ook maar iets goed te praten, maar het had de initiële overgang iets kunnen vergemakkelijken als anderen haar meer hadden bijgepraat, missch iets meer ingelezen want helaas is het in de UK veel formeler. Dat is niks persoonlijk gericht tegen Meghan. En tuurlijk heel veel kudos als je zaken wil moderniseren maar dat systeem wil zich niet (vergaand) moderniseren, hun “fans” ook niet, de nieuwe koning (tzt) en koningin William en Kate willen dat ook niet echt vlg mij? en dan kun je je afvragen, is terugtrekken niet beter?
Niet dat “inwerken” via een programma of iets haar dit leed had doen voorkomen maar dan had ze zelf minder dat “wat was ik naïef ih begin”
Het valt me dus ook tegen van the firm dat ze dit niet eens aanboden? Wel typisch you cant sit with us

Daarbovenop komt nog eens alles wat haar wel persoonlijk is aangedaan en wat te walgelijk en onfatsoenlijk is laat dat helder zijn

3 likes