Het Plantentopic

Heeft ie nu helemaal geen licht? :open_mouth: (ik heb net zo’n badkamer namelijk en wil daar eigenlijk een plant in)

Geen zonlicht, alleen de lampen die ik aandoe in de badkamer als ik daar ben!

1 like

Dan ga ik dat ook proberen :muscle:

Was hier iemand die zijn calathea onder de douche zette of heb ik dat ergens anders gelezen? Ik vroeg me af hoe vaak diegene dat doet:)

@geo Wij hebben nog geen jaar geleden een bananenplant gekocht die kleiner was dan jouw baby, maar na een jaar ziet hij er al zo uit:

Ik heb afgelopen week de meeste van mijn planten verpot, de meeste doen het goed. Maar er zijn er ook een paar waar ik geen raad mee weet:(

Mijn monstera heeft een tijdje te veel water gekregen, daardoor ontstond schimmel. Inmiddels zit ie in nieuwe aarde (helaas kregen we niet alles weg) en een grotere pot. Maar hij blijft bruine bladeren krijgen.
In eerste instantie oogt ie gezond:

Tot je beter kijkt:

Terwijl onze andere echt een beauty is:

Dan nog een vraag over de Calathea die @wijntje laatst ook kocht. We hebben deze een jaar en hij is al heel wat bladeren verloren. Onze andere Calathea is heel mooi, maar deze wil niet. Hij heeft sinds vorige week een ruimere pot met hydrokorrels onderin. Iemand nog tips?

En tot slot heb ik een pilea die het super goed deed, maar na een jaar ineens al zijn stengels verloor. Kijk hoe zielig deze is. Wat moet ik doen?

Heb gelukkig ook nog mooie planten hoor. Ik vermoord ze niet allemaal haha.

12 likes

@En_17_Anderen Hahaha ik moet wel lachen om je pilea! Ik weet dat ze stengeltjes verliezen om een stevig stammetje te maken, mijne doet het ook. Misschien is zijn potje te groot? Dan gaat hij de lucht in groeien en verliest hij blaadjes onderaan.

1 like

Yep! Ik heb 3 avocadoplanten. Doe het volgens de manier die op deze blog wordt beschreven. Linkje

4 likes

Wauw, wat gaaf die bananenplant! Ben benieuwd hoe mijne eruit ziet over een jaar :grin:

Aaah dankjewel! Dan gooi ik deze mislukte pit maar weg hahaha

1 like

Super suf maar ik vind het stiekem zielig voor zo’n plant om alleen in de badkamer te staan. Haha, snap mezelf soms ook niet :redface:

3 likes

Ik heb dat volgens mij niet gepost, maar doe het weleens. Eigenlijk vooral om het stof eraf te krijgen (de bladeren zijn een beetje harig waardoor dat met een stofdoek moeilijk gaat). Ik doe dat denk ik eens per 3 maanden? Nadeel ervan is dat je kalkvlekken op de bladeren krijgt van het water. En onze plant zakt door het zware water in dus moet echt ondersteund worden.

1 like

Als jouw pilea babies krijgt zou ik er graag eentje overnemen! Laat maar weten wat ik je kan betalen :grin:

Ik ga de monstera bij mij op kantoor stekken, hij groeit echt als kool en heeft er in een korte tijd 4 bladeren en een hoop luchtwortels bij. Wil hem dan ook op de slaapkamer of in de woonkamer zetten!

Yess mijn pilea krijgt weer baby’s. Vorige maand al gestekt en nu kan ik volgende week weer haha. Geeft de moederpilea oneindig baby’s eigenlijk of stopt het ook een keer?

Van mijn moeder heb ik een hele tijd geleden een Dracaena Massangeana van de Ikea gekregen maar hij blijft het maar niet goed doen? Ik heb hem inmiddels langer dan een half jaar en hij leeft nog, stam is ook nog goed stevig, maar de bladeren blijven maar bruin worden in de punten. Ik heb niet veel zon in mijn huis en het is vrij donker. Ik denk dat hij 's ochtends 1,5 uur zon krijgt en dat is het. Bij mijn moeder thuis staat hij ook niet in de zon maar wel een stuk lichter dan bij mij, maar ook daar blijven de bladeren bruin worden. Iemand een tip om hem wat gelukkiger te maken? Hij staat in een pot met hydrokorrels trouwens.

Ook een vraag over mijn monstera: Ik heb hem al ongeveer 1,5 jaar en inmdidels is hij veel te groot voor z’n pot. Vanmiddag ga ik een grotere pot kopen, maar ik twijfel zo erg over hoe groot ik moet nemen… Mijn moeder heeft me laatst (denk 1,5-2 maanden geleden) geholpen met hem opbinden maar ook dat is niet goed gelukt, hij blijft alle kanten op sprieten en hij pakt met z’n luchtwortels niet die opbindstok. Iemand tips voor hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Verder zijn mijn plantjes wel blij. Mijn Pilea doet het super goed maar gaat nu een beetje een hoog stammetje maken dus ik ga hem denk ik verzetten. Verder heb ik laatst een Calathea (Maranta geloof ik, maar dat weet ik niet zeker) gekocht. Vanmiddag hopelijk naar het tuincentrum om een leuk potje voor hem te kopen en dan even uitproberen op welke plek hij het beste doet. Het enige jammere is dat m’n vriend z’n bananenplant niet goed heeft verzorgd dus die moet ik nu reanimeren. Hopelijk gaat het lukken en anders heeft hij al babies gemaakt dus kunnen we daar wellicht mee verder.

1 like

Mijn Dracaena (ook Ikea) deed het een tijdje slecht, maar gaat nu weer beter. Het is een woestijnplant en hij heeft niet zo veel water nodig, daar zat bij mij vooral de fout. De aarde mag best droog worden, dus niet te veel water geven. Bruine punten wijzen er vaak op dat het te droog is in jouw huis, dat kun je oplossen door hem af en toe te benevelen. Ik lees online overigens dat je ze geen hydrokorrels moet geven, daar kunnen de wortels van gaan rotten. Misschien even verpotten dus? Als de bladeren langzamerhand helemaal bruin worden (niet alleen de punten) kun je er wel vanuit gaan dat je last hebt van wortelrot.

1 like

Ik zie dat @George zegt dat hij niet veel water hoeft, maar bij mijn dracaena had ik ook bruine bladeren en ik bleek juist veel te weinig water te geven. Nu ik meer water geef (eens per week, warme woonkamer) doet ie het onwijs goed. Die van mij staat in een erg lichte ruimte, voor een deel in de zon (maar grootste gedeelte net achter het gordijn bij het raam op het zuiden). Misschien heb je hier iets aan?

Edit: dus je geeft of teveel, of te weinig water!

1 like

@Sparkles Nieuwe pot altijd minimaal 20% groter. Dus stel dat hij nu in een pot staat met een diameter van 17cm, dan moet hij nu dus in een pot van met een diameter van minimaal 21cm. Zelf doe ik het altijd nog iets ruimer, zodat hij kan groeien.

En Dracaena heeft inderdaad weinig water nodig. Hoe dat zit met licht weet ik niet precies.

1 like

Ik wil heel graag een erwtenplantje. Waar halen jullie die?

Haha we bedoelen wel hetzelfde, maar eens per week vind ik niet zo veel :stuck_out_tongue: Maar met 1x per week doet hij het bij mij ook goed! Bij te veel water worden de bladeren helemaal geel en vallen ze eraf! (Heeft hij helaas ook al meegemaakt haha)

2 likes

zag een paar (niet zo mooie) bij het tuincentrum en een paar (mooie volle) bij dille&kamille

1 like