Bijna alle planten in huis doen het zo slecht nu. Komt dat door minder zonlicht? Vorig jaar was dit niet zo. In de woonkamer is het door vloerverwarming altijd dezelfde temperatuur dus dat kan het niet zijn. Bladeren vallen af/ drogen uit/ worden bruin
Ja minder licht icm droge lucht van de verwarming. Ik verplaats altijd m’n planten in de winter naar de ramen, of gebruik daglichtlampen en een luchtbevochtiger, dat laatste is ook beter voor je huid.
Ze staan al dichtbij de ramen inderdaad. Ik heb nog wel ergens een groeilamp, werkt dat ongeveer hetzelfde als een daglichtlamp?
ja dat bedoelde ik inderdaad! Ik zou die zeker gebruiken, kijken of het wat doet.
Heeft iemand enig idee wat ik fout die met deze plant ? Hij is niet heel nat, de grond is ook jiet kurkdroog. Maar zelfs nieuwe bladeren komen er meteen deels bruin uit. Hij staat ook niet in de felle zon, maar in principe wel in een kamer met licht. En er zitten geen beestjes op en ook geen vliegjes in de grond.
Een schimmel denk ik. Alle bruine stukken eraf knippen met een beetje extra marge.
Heb ik ook en bij mij is het wortelrot en rot in de steel.
Ik laat hem langzaam dood gaan terwijl hij groot en vol was
Hoe kan ik zoiets zien? Of het wortelrot is?
Aarde verwijderen en wortels schoonmaken en opzoek naar zwarte wortels en afknippen
Ja ziet er goed uit, de wortels mag je wel even goed los maken zodat het er wat minder uit ziet als zo’n potje. Heb je 'm pas in de aarde gezet? Is wel de bedoeling dat ze meer in de andere aarde gaan en niet in deze vorm blijven. Dat is wel een teken dat de wortels niet goed groeien als ie er al een tijdje instaat.
Staat er wel al een maand of 2/3 zo in… dan ga ik eens een beetje ontwarren zo!
Eigenlijk altijd als je een nieuwe plant hebt dat doen. Zoveel mogelijk aarde weghalen ook, wortels goed los dan opvullen met verse aarde!
Ik zou voor de zekerheid ook even goed controleren of er geen beestjes op de plant zitten. De mijne had dat namelijk wel bij soortgelijke schade. Bij voorkeur 's avonds even goed kijken met een lamp (check zeker de onderkant van het blad ook goed!)
Ik twijfel over een stekje van een monstera variegata (25 euro, kleine stek met twee kleine bladeren maar wel mooie balans tussen wit en groen). Ik vind het leuk om planten vanuit stekjes te groeien, maar 25 euro voor een stukje plant vind ik toch best moeilijk te verantwoorden aan mezelf
Bij 25 euro en de omschrijving die jij heeft denk ik eerder dat er wat mis mee is. Het is namelijk nogal weinig voor zo’n plantenstek
Er zitten toch echt geen beestjes op, heb met de zaklampfunctie gekeken
Ja ik twijfelde daar zelf ook wel over. Heb besloten het niet te doen
Wortelrot? Ik zou de grond verwijderen, rotte wortels verwijderen en nieuwe luchtige grond geven