Het Plantentopic #3

Ik heb een plant op een logeerkamer die ik af en toe een scheutje water geef en daar is hij heel mooi groot mee geworden. Nu zag ik net ineens een blad met een bruin randje, dus ik dacht al gelijk aan trips. Maar nu zie ik op een ander blad een soort spinrag en op weer een ander blad zwarte puntjes. Weet iemand of ik nou serieus meerdere soorten beestjes op mijn plant heb zitten?

Foto’s

Edit: De lichte puntjes op het blad recht komt doordat het blad daar lichter van kleur is en de lamp er nu precies op staat.

1 like

Ik denk dat je plant spint heeft.

1 like

Heb je een kat? :sweat_smile:

1 like

Zo te zien spint. Onder de douche zetten en inspuiten met groene zeep helpt meestal en over twee weken herhalen .

1 like

Ja! Maar volgens mij zit hij er niet aan. Ik zag gister 2 plantenverzorgers op m’n werk en heb het ze gevraagd. Er gaan gordijnen langs dus ze gaven aan dat het daar door kan komen.

Ben blij dat het geen spint is, ben al 3 planten eraan verloren en ook doordat ik ze teveel water gaf :cry:

1 like

Thanks @Philo en @Anna-Maria, ik ga ermee aan de slag!

Mijn aeschynanthus krijgt bloemetjes! Eerder vielen de bloemetjes er bij mij altijd heel snel af na aankoop en ook verloren die planten vaak veel blad bij me, dus ik ben blij dat ik deze eindelijk zo goed verzorg dat hij hij bloemetjes gaat maken

Hele plant:

Die rechter is volgens mij echt al begin van een bloemetje en zoals bij de linker zit nu bijna aan elke tak en lijkt me ook begin van bloeien? Of zie ik dat verkeerd haha

7 likes

Verkoop ik net een Monstera Variegata voor 100 euro. Voel me soms echt bezwaard met die prijzen maar eerlijk, ik verdien er amper iets op. Die dingen zijn inkoop al vet duur en dan koop ik het vaak nog rechtstreeks van de kweker. Iets met vraag en aanbod natuurlijk. Maar mijn principes worden af en toe wel getest hoor :sweat_smile:

16 likes

Mooie plant op zich, maar ik snap niet dat iemand z’n geld hier aan uitgeeft. Gaan ze op Etsy trouwens niet voor meer of is dat niet meer zo?

Ja nou ja, heb laatst een plant voor 250 euro verkocht. Dus ik heb gekkere dingen gezien :grinning_face_with_smiling_eyes: Ja, denk het wel maar deze heb ik in de winkel verkocht want het is nu te koud.

2 likes

Omg hoop dat je daar een lekkere marge op had

@QueenOfEngland sorry, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik jou tag, maar ik heb net het vorige plantentopic doorgespit naar tips over groeilampen.

Ik heb een prachtige scindapsus van 4 jaar oud die het in mijn vorige huis geweldig goed deed, maar nu op een meer schaduwrijke plek staat en ineens allerlei gele bladeren krijgt en laat vallen (was ik al bang voor). Hij vind het verschil duidelijk niet fijn en ik ben als de dood dat ik hem kwijt raak. Ik zag dat jij o.a. voor een donkere plek in je huis een witlicht lamp hebt, dit werkt dus goed? Zou je willen delen welke lamp je hebt?

Ik tag ook even plantqueen @Lula , jij werkt ook met groeilampen toch? Heb je ervaring met een fijne lamp, en maakt het uit of het wit of roze licht is?

Hoop dat ik mijn pride en joy nog kan redden :pleading_face:

1 like

Ik zou die roze vooral niet aanschaffen tenzij je het idee wilt hebben in een bordeel te wonen. Een daglicht lamp werkt ook oke, je hoeft niet per se een groeilamp te kopen want die zijn veel duurder. Deze zijn wel chill, die hebben veel mensen die ik ken:

Ik moet ze zelf nog steeds even bestellen.

1 like

Ohh super fijn! Dank je!! :raised_hands:

Zit een beetje in dubio of ik de baby’s van m’n bananenplant eruit ga halen nog, deze tijd van het jaar :thinking: m’n moederplant vindt ze iig niet zo leuk meer, want die offert zichzelf al bijna op…

Ik heb net deze plant gekocht bij de Intratuin (50% korting op alle kamerplanten, ik denk ivm verwachtte lockdown). Een paar bladeren zijn wat slap en gelig, de grond is ook zeiknat, ik denk te nat? Op internet lees ik dat de grond licht vochtig moet zijn, klopt dit?

1 like

Ik ben zelf gestopt met groeilampen ivm verhuizen en de collectie kleiner maken na tientallen plagen van beestjes. Maar als je op bol of Amazon zoekt naar groeilamp krijg je al veel opties. Ik heb heel lang een drie armigen witte lamp gehad die er niet uit zag maar wel z’n werk deed.

1 like

On topic: dit is kurkuma, mooi hè

22 likes

Wat tof die bloem in de kurkuma! Nog nooit gezien. Is dat trouwens een tradescantia die tegen de muur lijkt op te groeien op de achtergrond?

Ja! Was niet gepland, ik had daar zomaar wat stekjes in een potje neergezet. Maar hij houdt het al langer dan een meter vol, even opgemeten, 105cm.

9 likes