Het Plantentopic #3

Zijn het misschien dan toch geen neergedwarrelde stofdeeltjes? Ik weet niet of het haalbaar voor je is, maar ik zou hem zelf eigenlijk even afspoelen onder de douche

Mijn alocasia heeft het best goed gedaan deze zomer maar inmiddels is hij heel sneu geworden. Ik denk dat ik toch te onregelmatig water ben gaan geven. Zo sneu maar ik heb het momenteel zo druk dat ik er gewoon niet aan denk hem onafhankelijk van de andere planten kleine beetjes water te geven :frowning:

1 like

Douche is wat lastig, maar hij kan wel naar buiten… Regenbuitje of de tuinslang op een zachte stand? Hij is sowieso wat vies, want nadat ik er met een vochtig doekje voorzichtig langs ging kwam het er best goed af en was mn doekje helemaal bruinig/vies.

:cry: Mijn Alocasia’s doen het zo slecht. 2 zebrina’s nadat ze gesplitst zijn doen het echt slecht. En 1 waarvan ik de naam niet weet ook. Van die laatste ook net de laatste stengel afgeknipt.
En mijn Monstera en mijn dwarf Musa doen het ook niet echt goed meer.

Even goed mijn slag geslagen vanochtend voor de winkel. Baby Pink Princesses en megagrote Melanochrysums :heart_eyes:

19 likes

Mijn pannenkoekenplant heeft geloof ik spint, want de bovenste nieuwe blaadjes zijn verschrompeld :cry: Nu lees ik dat het helpt deze in te spuiten met water aangelengd met groene zeep (en de andere planten ernaast ook omdat het besmettelijk is). Dat ben ik dus van plan te doen maar ben benieuwd, werkt dit echt?

Edit: wow @Lula die middelste is mooi!

1 like

Wat spiritus erbij doen. Dan werkt het echt prima! Wel goed checken iedere dag.

Dus spiritus, groene zeep en water? En dan erop sprayen bedoel je, niet in de aarde gieten. En waar moet ik op letten als ik het elke dag
moet checken?

1 like

Ja sprayen. Bij voorkeur in de avond. En dan ff de dagen erna checken of je nog wat ziet. Dan zou ik het afnemen met een wattenstaafje/papiertje en ook dat mengsel. Want iedere dag spuiten is niet heel chill voor je planten.

Ok dank je wel, dan ga ik dat doen!

Werkt inderdaad heel goed! Let wel op dat je maar een heel klein beetje spiritus en groene zeep hoeft te gebruiken. Ik heb laatst een veel te sterk mengsel gemaakt en daarmee de bladeren van een syngonium en mijn monstera siltepecana ( :sob:)heel zwaar beschadigd. Super dom want ik heb dit al vaak genoeg gebruikt zonder enig probleem. Ik geef mijn griepbrein er maar de schuld van

1 like

Oh wat zonde! Ik las een 1 groene zeep theelepeltje op 1 liter water. Dan doe ik ook 1 theelepeltje spiritus erbij.

1 like

Ik dacht, ik probeer die tiktok trend door een luchtwortel in water te zetten voor meer bladeren maar dit is het resultaat. :scream:
Ik vind het er vies uit zien (wel bijzonder die vertakking wortels).
En geen nieuwe bladeren op mijn monstera :joy:

Ohjaaa ik snap niet dat dit een hack is?
Luchtwortels gaan toch gewoon rotten op water brrrr

1 like

Ik heb nog nooit luchtwortels gehad die rotten op water. Ze vormen altijd nieuwe wortels. Hoe wil je ‘m anders stekken?

1 like

Ja goed punt, ik was te snel hier in. In mijn omgeving is die hack iig een recept voor rottende wortels (wel enorme wortelgroei).

Mijn pannenkoekenplantje heeft dus spint en dat behandel ik. Komen deze verschrompelde blaadjes nog goed of kan ik dat er beter afknippen?

1 like

Gister voor 9 euro een mooie Zebrina plant gekocht bij Jumbo. Maar eenmaal thuis begon ‘ie al gelijk te janken, en niet zo’n beetje ook. Na een nacht is natuurlijk de hele vloer nat, maar ja als ik ‘t droogmaak begint ‘t weer opnieuw.

Heeft iemand tips? Omdat ‘ie zo groot is werken schoteltjes ook niet echt

Volgens mij heeft hij dan te veel water gehad dus goed laten drogen. Ik zag ze gister ook, balen want ik heb net vorig weekend 20 euro betaald voor een kleinere.

3 likes

Deze onlangs gekregen! Lijkt nep maar is echt, haha de viool/tabaksplant.

Mijn monstera variegata doet het ook nog steeds goed imo. Nog steeds geen gaten zichtbaar, maar dat is oke. Ik vermoed dat het volgende veel wit gaat krijgen!

Is het trouwens oke als hij zo voor het raam staat? Bij mijn vorige woning stond ze wel in het licht maar niet de volle zon.

2 likes

Die bananenplanten van mij planten zich voort als konijnen, het begint vormen van een plaag aan te nemen, begon met twee en heb er nu 21…
Luxeprobleem.

6 likes