Het Plantentopic #3

Vorige week had mijn avocado nog 4 prachtige bladeren en nu dit… :sob::sob:

De plotselinge kou heeft hier tot nu toe 1 plantenleven gekost :upside_down_face: Hoe staat het er bij jullie voor?

En toen zat er ineens een bloem :cherry_blossom:

19 likes

Tof idee! Ik ga eens kijken of dat lukt, want hij groeit echt als een malle zie ik.

1 like

Er is een nieuwe plant in huis! Gekregen van m’n ouders voor m’n verjaardag. Volgens Google lens is dit een heliconia hirsuta. Ik snap alleen niks van planten dus ik hoop dat deze overleeft. :sweat_smile:

11 likes

Wow, ik heb dit weekend mijn maranta verpot (ja dat moet in het voorjaar, maar eigenwijs), en van een zielig hoopje plant is het echt een blije plant geworden. Ik voel me bijna een slechte plantenmoeder. Maar side note, hij heeft ook een andere plek gekregen met minder direct zonlicht. Ik heb hem als baby met vier blaadjes gekregen, dus ik ben heel trots :grin:

Net na het verpotten

En 5 dagen later

32 likes

Vraagje. Ik was net een kast aan het schoonmaken en zie opeens vanaf boven dit op mijn plant. Het lijkt op maar 1 tak te zitten. Er is vast iemand die het herkent, ik kwam er na een rondje google niet uit. :sweat_smile:

Heb je al ‘luizen plant’ gegoogled? :grimacing:
Ik kan niet goed zien welke, het lijken meerdere typen.

1 like

Kan dat raam erachter open? Tak afknippen en zsm naar buiten smijten. Daarna de rest pas proberen te redden

4 likes

Nee! En @Merrow ook niet :sweat_smile: maar kan het wel vrij makkelijk schoonmaken. Zijn dit dan dus luizen? Het lijkt van dichtbij niet op luizen. We hebben best last van spinnen in huis. Hij is nog vrij nieuw, komt het misschien mee van de plantenzaak.

Ik zou 'm hoe dan ook (met een vuilniszak erover bijv) snel uit de buurt van al je andere planten zetten en verdere actie ondernemen

oei heb je geen last van trips? Dan zou ik heeeel snel je plant in quarantaine zetten namelijk

Hij staat in een hoek van de woonkamer waar geen andere planten in de buurt staan. Ik ben nu voorzichtig aan het poetsen, dan komt het er vrij gemakkelijk af. Zit nu te twijfelen of het niet gewoon insectenpoep ofzo is. We wonen aan het water en hebben de afgelopen weken enorm veel last gehad van beestjes in huis.

@Maestoso dit ga ik even googlen :sweat_smile: edit: lijkt het niet op. Het zijn echt ‘vlekjes’ geen beestjes.

Spint misschien?

Ik ging voor de grap knolletjes van mijn 2 Polly’s laten ontkiemen. Heb inmiddels 4 die uitgekomen zijn, dus ik heb 6 Polly’s. Beetje veel :sweat_smile:

3 likes

Het is nogal slecht te zien maar vind het op de foto zeker wel lijken op luizen. Wolluizen.
Ik zou toch echt die tak als verloren beschouwen want het zijn super veel beestjes en er zitten dan zeker ook heel veel eitjes op. Die tak gaat waarschijnlijk sowieso afsterven en kan je beter meteen als verloren beschouwen. Zo kost het de rest van de plant ook minder kracht er weer bovenop te komen. Takken groeien wel weer aan.
Rest van de plant gaan behandelen

1 like

Thanks allemaal! Ik ga er mee aan de slag. :relaxed:

1 like

Als ik nog eens beter kijk kunnen het ook nog schildluizen zijn. Jij ziet het in het echt beter. Schildluis zijn schildjes (joh haha) en wolluizen zijn pluizig.
Misschien is het zelfs beide

1 like

Denk ik ook gezien de kleuren en die soort pluisjes

1 like

Balen! Is dit witte stukje onderdeel van de plant? Kan het niet helemaal scherp zien, maar het doet mij direct denken aan wolluis.

Samenvatting

Nee dat is stof :face_with_hand_over_mouth: hahaha. Ik was een hoge kast ernaast aan het poetsen (voor het eerst sinds een tijdje, oeps).

1 like