Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Een nieuwe pot voor m’n monstera. Ik heb er nu 2, de ander is al veel groter. Deze heeft nog niet echt gaten in de bladen. Ik ben nog op zoek naar een klein plantje voor in een pot van 15-16 cm die weinig (eigenlijk geen) licht nodig heeft. Hebben jullie tips?

4 likes

Wauw waar is deze pot van?

In mijn ervaring kan een Philodendron Xanadu of een monstera karstenianum (?) goed zonder licht! Groeit wel minder hard dan

1 like

Het is de ferm living bau pot small. Hij is er ook maatje groter en in andere kleuren.

Dank je wel! Ik ga er even naar kijken.

1 like

Yess mijn philodendron, sansevieria, monstera, polyscias en aloë vera staan in de schaduw.
Bij mij lijkt het ook uit te maken of er geel in het blad zit. Want m’n donkergroene philodendron wil dus geen zon terwijl degene met gele strepen in het blad echt in het licht moet hangen.

1 like

Waar heb je deze staan? Qua licht
Ik heb m ook en hij staat nooit in de zon en krijgt erg weinig water (hij is ook niet groot, maar denk 100 ml per 2 weken ofzo) maar daarop doet ie t juist heel goed. Heb je al geprobeerd m een andere plek te geven?

Alle kneusjes hebben een potje!
Ik weet niet waarom de foto’s steeds gekanteld worden?

16 likes

Dat is wel vreemd ja, verandert dit ook gedurende de dag? Als in, “normaal calathea gedrag”? Ik heb ook een calathea orbifolia en die heeft ook ineens allemaal lelijke bladeren. Precies wat je zegt, hij staat op dezelfde plek, niets verandert en dan toch moeilijk doen
Maar ja dat is wel waar ze om bekend staan helaas…

Mijne vertoonde op een gegeven moment hetzelfde gedrag en is er helaas niet bovenop gekomen :slightly_frowning_face: hoop de jouwe wel!

Volgens mij is dit geen Calathea maar een ctenanthe burle marxii Amabilis. Had je graag vertelt wat er mis mee is maar die van mij staat er momenteel ook zo bij :sob:

1 like

@Vampire Calatheas houden over het algemeen niet van direct licht, dus misschien kan een andere plaats al helpen? Maar allerbelangrijkst is denk ik de luchtvochtigheid: regelmatig sproeien en voldoende water geven, meestal knappen de blaadjes al meteen wat op na het water geven. Check deze bv, echt sick haha: https://www.reddit.com/r/houseplants/comments/bc2wp3/my_dramaqueen30_minutes_after_watering/

1 like

Ik zit enorm te twijfelen over wat de plant van @Vampire is
Ik heb namelijk deze:
https://www.sprinklr.co/kamerplanten/zelfcombineren/calathea-medaillon

En dat is dus wel een calathea, en vind die van haar er heel erg op lijken.
Die van mij hangt er regelmatig slap bij, en de blaadjes krullen ook op. Meestal moet die dan wat meer water, en vooral vaker water.
Maargoed ik verwaarloos mn plantjes ook best een beetje :zipper_mouth_face:

1 like

De Ctenanthe is ook familie van de Calathea, dus qua verzorging zijn ze wel redelijk hetzelfde :slight_smile:

1 like

Dit zie ik zo vaak op planten in de winkel , “kamerplant met pot” JOH je meent het even googelen hoe ik mijn kamerplant met pot moet verzorgen :exploding_head:

3 likes

Die nieuwe blaadjes zijn bijna een paascadeautje :heart:

17 likes

Ik vond dit een heel leuk plantenfilmpje! Wel gericht op beginners, het zijn echt de basics van het stekken, maar ik vond het alsnog super leuk om naar te kijken, al die planten ook die ze om zich heen heeft staan en hangen :heart_eyes:

3 likes

Was erg in mijn nopjes met deze vondst.

11 likes

Was het trouwens in dit topic dat iemand zo’n ding zocht om planten in te zetten?

Edit: @Warboel

2 likes

Zijn jullie ook wel eens bang om een plant te stekken, dat het dan niet lukt? Mijn monstera monkey mask is niet supervol, maar doet het nu wel goed, maar ik durf hem niet te stekken omdat ik bang ben dat het mislukt en ik het ‘verspil.’

Edit: heeft iemand ook nog gouden tips voor het stekken? Behalve luchtwortels in het water zetten en wachten? Een halfjaar geleden heb ik dat gedaan, maar het mislukte…

Ik stek nooit iets direct in water. Altijd meteen in of op de aarde of in hydrokorrels. Heb ik in het verleden wel eens gedaan maar was nooit echt succesvol, in water. Je verspilt hooguit een paar bladeren en die groeien vanzelf weer aan.

Ik heb een monkey maskstekje in water laten wortelen, duurde wel drie maanden maar het is gelukt. Moederplant is inmiddels overleden dus had ook niet echt iets te verliezen