Ik heb een ficus. Hij maakt op zich wel nieuwe blaadjes maar hij heeft ook hele periodes dat er kilo’s blad vanaf valt. Dus hij oogt eigenlijk altijd heel ‘kaal’
De achterkant van de ficus is ook echt helemaal kaal, vandaar dat hij tegen dit muurtje staat
Wat is het probleem of zijn ficussen gewoon een beetje zeurderig?
Wij hebben laatst onze ficus lyrata afgeknipt omdat we wilden dat ie meerdere takken gaat maken en dat was ook echt even spannend haha. Maaar na een maand:
We hebben de afgeknipte tak op water gezet maar tot nu toe geen wortelgroei, dat blijft dus even spannend
@Violoncello ik heb een inschattingsfout gemaakt met jouw stekje. Ik wist niet zo goed hoe ik ze moest planten dus heb ze maar gewoon in de grond gezet. Maar nu weet niet ik welke kant dit opgaat hahah
Haha ziet er prima uit toch?
Oh en nog een ongevraagde tip: als je hem op een plek met heel veel zonlicht zet worden de blaadjes in de zomer helemaal glinsterend paars ipv voornamelijk groenig!
Ik stek juist alles in water. Echt genieten als je dan die wortels ziet komen.
Ik krijg dat zelden voor elkaar. En als het dan één keer lukt, is het een drama van water naar aarde. Dus ik heb het opgegeven
Speciaal voor jou:
Hoe lang duurt bij jou die schleffera wortels krijgt? Die van mij staat naar mijn gevoel al een eeuwigheid op water…
Ik heb geen plek met veel zonlicht
Bij mij staan deze takjes nu ongeveer 2 weken. Ik heb wel het idee dat er iets gebeurt. Maar het zal waarschijnlijk nog wel enkele weken duren voordat ik op z’n vroegst zichtbaar iets zie gebeuren.
K heb nu twee stekken op Spaghnum mos staan als probeersel, ben heel benieuwd of dat wat gaat worden (was naar aanleiding van een filmpje op youtube, dus nu een tetrasperma en een monkeymask als probeersel). Dat schijnt een beetje de middenweg tussen op water en in aarde te zijn?
My oh my, living on THE WILD SIDE.
Ik doe een dappere poging om mijn croton te stekken. Heeft iemand dat weleens gedaan?
Ik heb net vier verschillende video’s gekeken over het stekken van crotons en ik vind het DOODENG omdat het al lente is en de plant al nieuwe bladeren produceert. De meningen zijn verdeeld en daarom probeer ik het maar gewoon, maar misschien is dit niet het beste moment om te stekken.
Ik ga ervoor omdat ik me al een tijdje erger aan de onderste hangende bladeren. Deze heb ik er nu afgehaald (met beleid) zodat ze kunnen wortelen in, jawel (@Lula), water.
De moederplant heb ik ondertussen verplaatst naar een (ik denk) warmere plek in huis. Mijn croton is grotendeels groen, dus hij wil waarschijnlijk NOG meer licht en NOG meer warmte. Ik ga hem voortaan vaker sproeien en overweeg zelfs speciaal voor deze diva een luchtbevochtiger aan te schaffen. Call me crazy.
Wish me luck.
Please grow, my baby croton.
Ik heb vandaag mijn monstera onderaan bij de stengels met een touwtje aan elkaar geknoopt zodat hij weer zelf rechtop staat. Voorheen hing hij in dat hoekje tegen de muur en het raam . Hij wordt echt mega groot!
You know nothing!
Nee, grapje, ik snap dat je hem al groot vindt als je hem als mini in huis hebt gehaald.
Oh joh, ik heb van alles succesvol gestekt deze winter op de vensterbank boven de verwarming. Aan de periode zou het niet moeten liggen. Heb je alleen de bladeren gestekt?
Haha ja, hij was echt heel klein toen ik hem 1,5 jaar geleden in huis haalde!
Ik heb nu inderdaad alleen drie hangende bladeren van de onderste rij geplukt en in water gezet. Maar wat me juist zo stoort aan mijn croton is dat de mooie bladeren vrij hoog staan waardoor hij aan de top erg zwaar oogt. De bladeren groeien daar ook erg dicht op elkaar. Ik vind dat niet mooi. Suggesties?
Ik vind ‘m wel grappig zo. Net een boompje Die bladeren kunnen volgens mij wel wortels maken maar groeien niet uit tot een nieuwe plant toch? Is in ieder geval bij de ficus zo. Maar verder ken ik deze plant eigenlijk niet zo goed.
Ik vind het niet zo leuk omdat het me herinnert aan de pijnlijke tijden waarin deze croton spontaan zijn bladeren verloor. Een tijd van verwaarlozing dus terwijl ik het zelf niet doorhad.
Als je goed kijkt zie je op de ‘stam’ uitstekeltjes. Het lijkt erop dat daar nu toch nieuw blad vandaan komt. Dat zou mooi zijn, maar ik wist niet dat dat kon?
De gewortelde bladeren zullen als het goed is wel uitgroeien tot een nieuwe plant. Ik hoop het maar, want wat heb ik een enkel geworteld blad in een potje?