Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Wel prachtig met die grote bladeren!

Ik heb een monstera nu ongeveer 8 jaar, hij is mega inmiddels, maar zn bladeren blijven relatief klein en hebben weinig gaten. Weet iemand hoe dat komt? Ik vind die van @Merel hierboven bijvoorbeeld zo mooi!

Ik heb ooit ergens gelezen dat er geen gaten in de bladeren komen als hij te weinig licht krijgt. Staat hij op een donkerdere plek nu? Misschien kan je eens proberen hem iets lichter te zetten.

Wat is jullie favoriete potgrond?

De laatste keer dat ik potgrond kocht (ergens begin van de winter) had ik even snel bij de Jumbo waar ik praktisch naast woon een zak meegenomen. Maar ik merk nu dat bij bijna al mijn planten de aarde keihard en droog geworden is en dat het dus ook amper water opneemt.

Dus ik wil deze week een groot deel van mijn planten hiervan verlossen, hebben jullie aanraders?

Ik gebruikte eerst die van central park (huismerk van praxis volgens mij), maar vond die idd ook heel droog dus heb laatst een zak van Pokon gekocht en tot nu toe ben ik daar erg tevreden over.

1 like

Ja hij staat echt licht! Er komen wel gaten in maar veel bladeren blijven een beetje steken op dit formaat:

Ongeveer zo groot als mijn hand :raised_hand_with_fingers_splayed:

2 likes

Thanks!

Ik dacht ik ga even googelen wat voor soorten potgrond je allemaal hebt van Pokon, is dit de eerste suggestie:

Dan weet je wel zeker dat je plantjes goed gaan groeien :sunglasses:

2 likes

Oh holy shit, ik hou van monstera’s en een grote is mijn droom (de mijne is ook goed onderweg) maar deze is erg intens. Je mosstok is ook wel erg klein trouwens!

Haha ja die is uit de tijd dat het nog een schattig plantje was. Die mosstok zit er inmiddels helemaal vast in geweven, dus ik krijg hem er niet meer uit, maar hij zit ook niet meer vast in de grond, dus ik heb er niks meer aan :sweat_smile:
Toen kwam er zo’n ijzeren rekje bij:

Maar die is ook weer bezweken onder het gewicht, dus die wordt nu weer rechtop gehouden door een touwtje dat aan de pot vastzit.

Ik heb helemaal zin om die mosstok eruit te frunniken, ik weet zeker dat het kan! Als het je geruststelt: een monstera kan echt best veel hebben, je voelt goed aan wanneer een stengel echt niet verder kan buigen.

Ik heb weleens een stengel gebroken trouwens zonder dat-ie helemaal losliet, en die stengel is gewoon weer helemaal dichtgegroeid als een wond die geneest. Briljant.

2 likes

@Merel ja ik heb zelfs eens een stengel afgeknipt (vanwege een luizenplaag) en daar zijn aan het eind van de kale stengel gewoon weer nieuwe bladeren gaan groeien haha

2 likes

Mijn stippenplant stekjes krijgen eindelijk wortels! Ik heb het terug gezocht in het vorige topic: op 24 februari heb ik ze afgeknipt en sinds deze week is er wat te zien
Iemand hier (sorry weet niet meer wie) zei ook al dat het een maand kon duren volgens mij en daar heeft ie zich prima aan gehouden…
Ik laat ze nog even staan en ga ze dan erbij zetten! @Bunnyslippers heb jij die plant nog gestekt? Je had hetzelfde volgens mij

3 likes

Ik heb een paar weken geleden ook per ongeluk een nieuw blad afgebroken, die echt nog net aan het buitenste ‘velletje’ aan elkaar hing. Maar aan de hand van dit bericht de plakband eraf durven halen en hij is inderdaad helemaal geheeld!

22 likes

HAHAHAHA PLAKBAND
You genius

2 likes

Zeg, cactussen verpotten. Hoe doen jullie dat? Mijn cactus blijft wiebelen in zijn potje omdat ik de aarde niet goed kan verspreiden.

Handschoenen aan! Of met een lepeltje de aarde aandrukken :slight_smile:

Ik heb een coroNObox gekocht en aangekregen vrijdag! (Intussen niet meer beschikbaar omdat de makers overwelmd werden door aanvragen). Allemaal leuke plantjes vind ik, alleen de begonia kan ik vermoedelijk niet zo lang in leven houden.

20 likes

Oh, een lepeltje is wel een idee. De prikkels gingen zo door mijn handschoenen heen, mweh.

In wat voor aarde zouden jullie deze bosui planten?

Leuk, ik zag die boxen ook passeren maar idd al uitverkocht jammer genoeg!

@Twijfelaar mijn protip :nerd_face::

Anders in krantenpapier wikkelen en idd met handschoenen!

5 likes

Alweer briljant! Mijn cactus is rond maar ik kan vast wel iets vinden om er omheen te wikkelen. Thanks!

1 like