Je hebt eigenlijk 4 soorten planten wat betreft water geven:
- Planten die altijd vochtig willen staan, zoals de meeste varens.
- Planten die altijd lichtvochtig willen staan, dit zijn de meeste tropische planten zoals begonia’s, monstera, maranta, epipremnum, scindapsus… heel veel van onze kamerplanten vallen in deze categorie. Vaak een beetje water geven is het best
- Planten die helemaal willen opdrogen voordat ze weer water krijgen, dit zijn vaak planten met dikke bladeren waar ze water in kunnen opslaan, zoals vetplanten of de rubberplant.
- Planten die maar sporadisch water willen, zoals cactussen.
Wat je eigenlijk moet uitzoeken bij elk van je planten is in welke categorie deze valt. Op een gegeven moment leer je het ook herkennen, maar in het begin is het even uit je hoofd leren of opschrijven (zie mijn excel hier een paar posts boven hehe)
Hoop dat je hier wat aan hebt
Edit: het weer heeft ook erg veel invloed. Ik heb ramen op het Zuiden en met het weer van de afgelopen weken moet ik echt 3x per week bepaalde planten water geven. Zoals @kika elke 2 weken een rondje doet red ik echt niet. Je moet dus echt per plant per plek kijken wat ze nodig heeft. Op de ene plek volstaat 1x in de 2 weken, waar op de andere plek precies dezelfde plant opeens 2x per week water nodig heeft. Licht zorgt voor 2 dingen: dat de plant gaat groeien (en meer water gebruikt) en dat de bladeren water verdampen. Hoe meer licht, hoe meer water is de stelregel.
————
Is het een idee om in de openingspost dit soort standaard tips op te nemen?Tevens een verwijzing naar plantentopic #1?