Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Ik heb een tijdje geleden een kneusjesbox besteld en als het goed is komt die over een week binnen. Heel veel zin in! Al vraag ik me wel af waar ik al die planten ga laten en waar ik genoeg potten vandaan ga halen haha.

Al mijn huidige planten heb ik een tijdje geleden trouwens ingevoerd op de app plantsome. Die geeft precies aan wanneer je plant water en voeding moet hebben. Super handig voor iemand die al haar planten altijd dood laat gaan. Er is alleen 1 plant waarvan ik de naam niet weet:

Weet iemand wat voor plant dit is?

Zijn het stevige bladeren? Dan waarschijnlijk een sansevieria.

1 like

Ik gebruikte eerst ook plantsome en het leek me echt super handig, maar ik kreeg elke week een melding dat ik een cactus een half glas water moest geven en ook meerdere planten die weinig water nodig hebben, hadden volgens hun veel water nodig. Zou niet blindelings op de app vertrouwen, heb veel planten zo verdronken.

4 likes

Pas wel op met die app, hoor regelmatige verhalen over mensen die hun planten ermee verzopen hebben

1 like

Hier ook iemand die planten verzopen heeft met die app, helaas. Niet blindelings op vertrouwen dus!

1 like

Thanks voor de tip. Hij lijkt wel iets op de sansevieria black dragon, alleen zijn de bladeren wat smaller.

Oh oeps, wel goed om te weten dat ik met die app moet uitkijken. Al verzoop ik mijn planten altijd al. Het kan bij mij dus niet heel veel erger. Wat werkt voor jullie dan wel goed? Als ik online info opzoek en op basis daarvan op gevoel water probeer te geven, dan gaat het bij mij altijd mis.

Ik doe het eigenlijk wel vooral op gevoel. Doe elke twee weken een rondje, sommige die wat meer nodig hebben krijgen tussendoor een beetje en sommige die minder nodig hebben (cactussen, vetplanten, zz) wat minder vaak, of maar een heel klein beetje water.

1 like

Toch op gevoel leren afgaan. Ik ben in de eerste instantie zo min mogelijk water gaan geven en kijken of een plant toch meer nodig had of niet.

1 like

Ik ben weer in mijn planten willen kopen fase. Maar over een week komt mijn kneusjes box en nu durf ik niks te kopen omdat ik ze misschien dubbel heb en mijn huis staat al vol.

Blijkbaar zijn er ook Facebook groepen om stekjes te ruilen, of waar ze deze weggeven. Gaat een wereld voor me open.

Je hebt eigenlijk 4 soorten planten wat betreft water geven:

• Planten die altijd vochtig willen staan, zoals de meeste varens.
  • Planten die altijd lichtvochtig willen staan, dit zijn de meeste tropische planten zoals begonia’s, monstera, maranta, epipremnum, scindapsus… heel veel van onze kamerplanten vallen in deze categorie. Vaak een beetje water geven is het best
  • Planten die helemaal willen opdrogen voordat ze weer water krijgen, dit zijn vaak planten met dikke bladeren waar ze water in kunnen opslaan, zoals vetplanten of de rubberplant.
  • Planten die maar sporadisch water willen, zoals cactussen.

Wat je eigenlijk moet uitzoeken bij elk van je planten is in welke categorie deze valt. Op een gegeven moment leer je het ook herkennen, maar in het begin is het even uit je hoofd leren of opschrijven (zie mijn excel hier een paar posts boven hehe)

Hoop dat je hier wat aan hebt :slight_smile:

Edit: het weer heeft ook erg veel invloed. Ik heb ramen op het Zuiden en met het weer van de afgelopen weken moet ik echt 3x per week bepaalde planten water geven. Zoals @kika elke 2 weken een rondje doet red ik echt niet. Je moet dus echt per plant per plek kijken wat ze nodig heeft. Op de ene plek volstaat 1x in de 2 weken, waar op de andere plek precies dezelfde plant opeens 2x per week water nodig heeft. Licht zorgt voor 2 dingen: dat de plant gaat groeien (en meer water gebruikt) en dat de bladeren water verdampen. Hoe meer licht, hoe meer water is de stelregel.

————
Is het een idee om in de openingspost dit soort standaard tips op te nemen?Tevens een verwijzing naar plantentopic #1?

8 likes

Thanks voor de tips! Ik ga het proberen zo toe te passen.

1 like

Ik ben benieuwd naar de mensen met avocadoplatjes.
Hoe zien ze eruit en hoeveel jaar ze zijn.

Ik ben ook benieuwd naar mensen met platjes

11 likes

Ik heb gehoord dat ze na 2 jaar echt zichtbaar zijn.
Misschien had ik voor de platjes naar het tmi topic gemoeten?

2 likes

Als de rest zich kan vinden in wat je schrijft dan kan ik het toevoegen aan de beginpost. Ik heb zelf geen opmerkingen, maar misschien wil iemand nog wat toevoegen?

Ik heb mijn monstera monkey mask weer eens gestekt. Ik ben zo benieuwd of het gaat lukken want de vorige keer was echt een totale mislukking :sweat_smile:

5 likes

Mijn toevoeging is dat terra cotta potjes heel veel water opzuigen. Je ziet ook wel aan de buitenkant wanneer je genoeg water geeft, maar dat scheelt per plant.
Verder zou ik de planten niet uit de kweekpot halen totdat de plant te groot is geworden. Een kweekpot kun je ook makkelijk uit de pot halen om te checken of het niet te nat is in de sierpot.

Ik heb nu zelf ook een Excel met vier categorieën: altijd vochtig, altijd licht vochtig, laten opdrogen en langere tijd droog. Die altijd vochtig ken ik nu wel uit mijn hoofd dus die spray ik regelmatig of ze krijgen water. Die andere categorieën loop ik wekelijks even langs. Door al die nieuwe planten weet ik het nu even niet uit mijn hoofd maar dat komt met de tijd.

Ik heb laatst mijn ZZ gesplitst maar hoe hou je dat in godsnaam rechtop in de pot? Zelfs met goede wortels had ik moeite. Ik heb ook enorme monsterabladen afgeknipt en die zijn nu aan het wortelen maar ik heb geen idee hoe ik dat stevig in een pot ga krijgen.

3 likes

Beetje een simpele tip, maar eh, aarde goed aandrukken? Dan blijft het wel staan toch?

Bij mij dus niet, en je moet het ook weer niet te hard aandrukken. Ik heb ze nu tegen een muur geplaatst in de hoop dat ze zelf steviger blijven staan.
Of moet ik ze dieper plaatsen dan alleen de wortels onder de grond en een halve centimeter steel?