Het Plantentopic #2 (Deel 1)

En het is echt een kwestie van veel geduld hebben! Wij hebben ze vroeger ook veel thuis gehad en dan zit je idd tijden tegen stokjes aan te kijken. Maar als ze dan gaan bloeien…!

En keer per week een borrelglaasje water in een schaaltje doen en daar de plant op zetten is genoeg. En zonlicht is idd verder best prima als het niet de hele volle dag is

1 like

ben mijn planten aan het checken op ziekte (spint ontdekt bij een andere plant) en nu zie ik dit… is dit ziekte of wat anders? ik kan niks vinden hierover…

Op zijn minst de afgebroken sliert gaan stekken toch? Verder heb ik er geen ervaring mee.

1 like

Thanks! Ik heb 'm nu in de vensterbank gezet en ga zo weer z’n wekelijkse shotje water toedienen. Echt hoor, als hier uiteindelijk weer bloemetjes uit gaan komen zal dat zoveel voldoening geven!

1 like

Oh super, denk het wel ja. Mijne gaat super snel hangen als ie niet genoeg water heeft, echt opvallend! Maar na een beetje water knapt ie snel weer op.

licht staan is niet hetzelfde als direct zonlicht he! Orchidee zou ik zeker niet in de zon zetten, zet 'm een meter van het raam af ongeveer.

1 like

Kijk, hoe schattig. Ging voor de grap even alleen mijn hoya’s tellen… 21 :see_no_evil::see_no_evil:

8 likes

Ahww!

Eenentwintig van de hoeveel planten in totaal is dat?

Als je ooit zin hebt om foto’s te maken… :relaxed:

1 like

Oh hahah dat kan natuurlijk ook

@Falkor Jahoor dat kan best! Bedoel je met bruin worden de blaadjes of de steel. Bij de steel kan je als je ziet dat hij daar gaat rotten hem sowieso beter uit het water halen, een stukje afsnijden, en even laten drogen. Anders is er sowieso al grote kans dat je je stekje verliest. Let er dan op dat je de luchtwortel niet beschadigt. Bruine puntjes aan de blaadjes kan meerdere oorzaken hebben. Hoeft niet per se een probleem te zijn voor t stekken. Is het een scindapsus pictus? Heb de ervaring dat die scindapsus stekken water vaak sowieso niet zo leuk vinden. Ze doen het wel, maar echt blij worden ze niet. Die stek ik meestal gewoon direct in de aarde of zet ze maar kort op water (zodra je beweging ziet overzetten in aarde zeg maar)

M’n clivia’s staan weer in bloei :smiling_face_with_three_hearts: Ze hebben hiervoor 10 jaar lang niet gebloeid en bloeien nu al voor de derde keer sinds vorige zomer! Geef ze sinds toen extra liefde en dit voelt zo dankbaar​:smiling_face_with_three_hearts:
Dit waren m’n eerste 2 plantjes toen ik op mezelf ging wonen. Ondanks dat ik nu een hele hoop planten heb, blijven deze altijd een speciaal plekje houden

1 like

Uhh 60 of zo :laughing:

3 likes

Haha wel leuk dat je zo’n signature plant hebt!

Het zijn ook echt leuke planten hoor, maar dat ontdekte ik eigenlijk pas toen ik al zo veel planten had dat ik er echt niet veel meer aan mijn collectie kon toevoegen.

Hoeveel planten heb je nu? Heb zelf ook veel kleintjes omdat die hoya’s niet zo goed te verkrijgen zijn als je de meest voorkomende eenmaal hebt. Dan wordt het snel al stekjes ruilen etc.

Ik heb ze toevallig dit weekend geteld en heb er nu 44 staan (in een studio van 30 vierkante meter :redface:).

Maar kleine stekjes zijn juist ook wel leuk toch? Althans, ik vind het zelf heel leuk om allerlei stekjes met mensen uit te wisselen of bij het plantenasiel op te pikken en dan zelf een plant helemaal zien groeien in plaats van dat je zo’n kant en klare kamerplant koopt!

2 likes

Oké, dat is wel veel ja op zo’n oppervlakte :smile: Ik heb iets meer ruimte haha. Stekjes vind ik inmiddels ook leuker. Maar ja, soms ga ik mijn eigen planten stekken omdat ze te groot worden of omdat ik wil experimenteren en dan heb ik nog meer planten. Maar een keertje weggeven of ruilen misschien.

1 like

Ik zou ze in zulke stukjes knippen en zorgen dat de luchtwortels in de aarde staan. Dus goed erin duwen. Aarde vochtig houden en klaar. Ik heb deze anderhalve maand / twee maanden geleden helemaal opgeknipt omdat er geen bladeren meer aan zaten. Waren alleen nog stengels:

3 likes

Jep dat risico is er inderdaad ook. Ik heb ook nog allerlei stekprojectjes staan (die ik nog niet meegeteld had bij die 44). Normaal gesproken breng ik regelmatig wat naar het plantenasiel en geef ik ook vaak stekjes weg aan mensen. Maarja, dat gaat nu ook allemaal niet door met corona.

1 like

Het was of de kliko in of kijken of er nog iets van te maken viel :smile: Ik gebruik nooit stekpoeder. Wist eerlijk gezegd niet waar ik het vandaan zou moeten halen haha.

1 like

Ik prop ze gewoon in de grond zonder stekpoeder en zie wel wat er gebeurt haha. Meestal wel pas als het gedroogd is. Dat is niet bewust, maar meer omdat ik m’n stekjes dan pas uitzoek en bepaal wat ik er mee ga doen. Heb er zoveel dat ik het niet erg meer vind als er wat mislukt. Denk dat het met stekken in de grond minder uitmaakt of de wond nog nat is (wel evt rottende delen weghalen)

De steel van een pictus kan trouwens ook deels bruin worden en verschrompelen zonder dat het erg is. Had toevallig nog wat pictussen op water staan en heb foto’s gemaakt. Bij de eerste blijft de steel dus gewoon prima. Bij de tweede zie je dat het onderste deel tot aan de wortel verschrompelt (op de foto links). Beide doen het net zo prima en maken blaadjes aan

Samenvatting