Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Hoewel een luchtbevochtiger aanschaffen nooit een verkeerd idee is als je veel planten hebt - ze worden er alleen maar beter van - zou ik het niet speciaal voor een croton doen eigenlijk.

In mijn ervaring komt het best nauw met hoeveel water en licht ze nodig hebben en houden ze daarbij ook totaal niet van veranderingen, maar is luchtvochtigheid niet echt een probleem.

Het is geen calathea / maranta / varen / palm / musa ofzo met dunne bladeren die snel uitdrogen, een croton heeft juist redelijk stevige bladeren.

1 like

Thanks voor je uitgebreide reactie. In de video’s die ik eerder op de avond keek kwam wel consequent naar voren dat ze van warmte en vochtigheid houden. Overigens was mijn opmerking over het aanschaffen van een luchtbevochtiger speciaal voor mijn croton niet zo serieus bedoeld. Heb jij trouwens een luchtbevochtiger?

1 like

Mijn ongevraagde tip: stek niet direct in water. Laat je stekken eerst een paar uur of zelfs een dag liggen. Gewoon op tafel ofzo. Laat de wond eerst helemaal goed drogen en zet ze dan pas in water. Sinds ik dit doe het het nooit meer mislukt en ik stek veel!

Ja ik hoor dat dus ook altijd in youtube filmpjes, maar ik snap dat niet zo goed, want een croton heeft er helemaal niet de bladeren voor om uit te drogen. Ik heb andere planten waarvan het blad heel snel een bruine rand of punt krijgt, maar met mijn croton (ik heb dezelfde als jij) heb ik dat nooit gehad en ik heb het ook nooit bij anderen gezien.

Ik heb geen luchtbevochtiger, maar ik wil er (tegen de tijd dat het weer kouder wordt, duurt nog wel even dus) wel eentje aanschaffen. In mijn huis valt het best mee met de luchtvochtigheid, behalve als het winter is en ik de verwarming aanheb. (Ik heb sinds ik hier woon één winter de verwarming regelmatig aangehad, waardoor sommige planten een beetje sip werden van de droge lucht en één winter (afgelopen winter) de verwarming amper aangehad, waardoor mijn planten juist sip werden van de kou (ze staan bij mijn raam in de buurt). Dus dat was allebei niet ideaal.)

1 like

Oh, dit is bij mij wel gebeurd. De onderste laag bladeren krulde om en werd bruin aan de punten. Sadly.

Oooh wat jammer!

Sorry, dan heb ik het fout misschien, wellicht heb ik gewoon mazzel met mijn croton!

Edit: Kwam dit niet door überhaupt te weinig water geven? Daar zijn ze wel echt mega gevoelig voor, als ik hem een keer iets te laat water geef laat mijn croton zijn bladeren zeer dramatisch naar beneden hangen en worden ze helemaal slap. Ik kan me goed voorstellen dat ze dan ook snel uitdrogen.

Ik weet hoe ik moet stekken :yum: Ik heb alleen betere ervaringen met aarde en hydro.

Ik krijg een hel grote plank in mijn woonkamer waar ik heel veel planten op kwijt kan en ben er gewoon nu al gelukkig mee terwijl ik hem nog niet eens heb :sweat_smile:

Nooit gedacht dat toen ik 2 jaar geleden met 2 plantjes begon ik er op een gegeven moment 25 zou hebben :joy:

Nog wel even een vraagje, ik kom er niet achter welke plant dit is en weet dus ook niet wat ie nodig heeft qua licht en water enzo, en aangezien er hier een paar wandelende planten encyclopedieën zitten heb ik mijn hoop op jullie gevestigd!

Uiteraard post ik een foto als de plank hangt!

1 like

Philodendron scandens! Er is ook een ‘brasil’ versie van, die heeft een lichtere kleur erbij in het blad, ook erg leuk.

Best een makkelijke plant, niet te veel en te vaak water en kan eventueel best wat donkerder staan.

1 like

Binnen 3 minuyen ook echt, dankjewel!!!

Even gegoogeld en ben er helemaal blij mee, die komt aan de zijkant op de plank, kan ie lekker gaan groeien! Zal ik hem nu alvast een grotere pot geven of pas volgend jaar? En in de volle aarde zetten of nu nog even in zijn kunstof potje laten?

1 like

Die van mij staan eigenlijk allemaal te klein doordat ik nog geen tijd heb gehad om ze te verpotten, maar dat lijken ze wel prima te vinden! Ik zou hem wel sowieso in een binnenpot laten, dat probeer ik eigenlijk bij al mijn kamerplanten te doen, zodat je kan controleren of je niet te veel water hebt gegeven. Heb zelf al philodendrons laten sneuvelen doordat ik toch te veel water gaf :sob:

Thanks! Heb altijd het gevoel dat ze dan niet lekker kunnen groeien. Al zou ik natuurlijk al een grotere binnenpot eromheen kunnen doen bedenk ik me nu!

Ik heb zelf een klimmende philodendron scandens brasil in een relatief kleine pot voor zo’n joekel staan, en dat werkt eigenlijk prima. Heb er al heel wat stekken aan gemaakt en hij blijft maar nieuwe zijscheuten maken haha. Je kan hem heel makkelijk stekken door het bovenste deel van een stengel af te knippen en hem dan met de luchtwortels (die zwarte puntjes) onder water te zetten :slight_smile:

Kijk en hier heb ik een stuk gestekt, en heeft hij vlak daaronder gewoon een nieuw groeipunt aangemaakt.

Als je in Tw.ente woont heb ik trouwens wel een stek van de Brasil die je mag ophalen :slight_smile:

1 like

Oh top, echt fijn al die forummers die er meer van weten dan ik! Woon echt 200 km verderop maar lief aangeboden!

1 like

Zit het bruine gedeelte ver van de luchtwortels af of niet? Als je namelijk gaat doen wat jij wil doen, dan zal het na verloop van tijd waarschijnlijk ook weer bruin worden en als het dus de dicht bij je luchtwortel zit dan gaan je luchtwortels eraan denk ik.

1 like

Ik zou heel graag advies willen vragen voor het verzorgen van mijn orchidee. Ik ben op een missie om voor het eerst in mijn leven een plant gezond te houden. Ik heb deze orchidee afgelopen zomer gekocht. Nadat alle bloemetjes eraf zijn gevallen zit ik nu al maanden tegen dit aan te kijken. Er lijken knopjes te ontstaan maar die komen niet uit. Ik geef 1x per week water en laat het water uit het potje stromen voor ik de plant terugzet in de aardewerken pot. Hij staat in de halfschaduw uit de tocht en uit de wind. Help!

Mijn ervaring daarmee is licht en warm op de vensterbank en niet te veel water.

Als ze gebloeid hebben laat ik ze verwaarlozen voor een paar maanden in een donkere kamer en daarna zet ik ze weer op de vensterbank.

Oh echt? Op het kaartje in het potje staat namelijk dat de plant niet in direct zonlicht mag staan. Ik ga 'm nu toch maar eens in de vensterbank zetten als dat voor jou goed werkt op die manier! Thanks, ben echt zo benieuwd of het goed gaat komen.

Weet je toevallig hoe die bovenste groen/witte op je eerste foto heet (samen in het potje met de rode)? Heb zo eentje overgenomen van een vriendin en wil graag een beetje googlen maar weet de naam niet! :hugs:

Op die specifieke stond geen naam op het potje, maar die rode die erbij in staat en die donkergroen/witte op de een-na-laatste foto hebben Fittonia op het potje staan, dus ik vermoed dat die waar jij naar vraagt ook een soort Fittonia is.
De echte plantenkenners hier weten misschien wel een nadere determinatie?

1 like