Het niet zo lekker in je vel-topic

Nou achteraf vind ik mezelf wel een beetje zuur :sweat_smile: De toon in het artikel staat mij echt niet aan, maar ik denk eigenlijk wel dat het tegelijkertijd kan. En proberen tevreden te zijn met wat je hebt en jezelf uitdagen om je leven leuker te maken. Daar is natuurlijk niets mis mee.

Ben nu zelf aan het lezen in een boek van Lianne Keemink en dat geeft wel leuke inzichten!

1 like

Heeft iemand tips/adviezen om meer in het nu te leven en te genieten van wat er nu gebeurt en meer voor je eigen levensgeluk op te komen? Ik was laatst bij een vriendin en zij heeft net een baby gehad en had het erover dat ze nieuwe voorwaardes wilde stellen op het werk om meer bij haar dochter te zijn. En toen dacht ik wow, dit is eigenlijk best normaal maar ik zou dit dus nooit doen. Ik merk steeds meer dat ik een enorme geldingsdrang heb en zou zoveel dingen kunnen veranderen maar ben bang dat dat overkomt als niet-zo-gemotiveerd of als afschuiven. Het slaat nergens op.
En over het meer leven in het nu, fietste net buiten en zag een jonge vrouw in haar balkon zitten een boek te lezen en ik dacht wat heerlijk als ik dat zou kunnen. Nou kan dat prima wat ik heb een balkon en een boek, en tijd want ik zit ook gewoon te forummen. Maar als ik dan een boek lees denk ik: dit moet ik nog doen, dat moet ik nog doen etc. Heel irritant!!!

1 like

Herkenbaar! Ik ben er nog lang niet, maar ben me hier ongeveer sinds een jaar ook heel erg van bewust en probeer er bij mezelf aan te werken. Wat bij mij helpt om meer in het moment te leven is (sorry sommige dingen zijn misschien heel voor de hand liggend of juist weinig concreet maar het heeft bij mij in ieder geval geholpen bij het proces)

  • nadenken over waar die bewijsdrang/perfectionisme vandaan komt en scenario’s in mn hoofd overdenken (bij mij mbt werk) wat er gebeurt/wie ik teleurstel als ik niet “de beste” ben (niets en niemand behalve mezelf). Dit geeft me in specifieke situaties soms rust om een stapje terug te doen.
  • cliché maar wel waar: ouder worden. Ik sta er nu ik bijna 30 ben al heel anders in dan 5 jaar geleden. Toen dacht ik dat werk en een carrière het belangrijkste was en nu voel ik aan alles dat ik familie, relaties, mensen etc nog veel belangrijker vind en wil ik daar ook meer tijd aan besteden
  • yoga doen (ik lach mezelf bijna uit want dit had niemand voorspelt 3 jaar geleden en ik dacht echt dat het niets voor mij was). Heeft me een beetje geleerd meer in het moment te leven en content te zijn met wat ik nu heb en meer tevreden te zijn met wie ik ben.
  • Veel erover praten met anderen die het herkennen
  • Dagdelen inplannen waarin ik alleen maar dingen doe die ik leuk vind en dan mag ik niets nuttigs doen en ook geen werk dingen oppakken. Wat mij dan helpt is echt de stad ingaan en niet thuis blijven want dan voel ik me gedwongen iets nuttigs te doen

dit waren een paar dingetjes die in me opkwamen! Vervelend gevoel is het, ik noem het bij mezelf een soort onrust. Hopelijk lukt het je om er aan te werken :blush: Oh en ik kan ook geen boeken lezen haha, heel herkenbaar! Kan dat alleen als ik minstens twee weken vakantie heb en na een week me ontspannnen voel haha

3 likes

Oh ja, ik heb gehuild alsof ik gedumpt was. Nu 3 jaar later vind ik het soms nog moeilijk en google ik haar wel eens om te kijken hoe het met haar gaat

1 like

Meh ik mis m’n vrienden en familie opeens best wel. Heb vorig najaar best wel een dip gehad door m’n verhuizing maar eigenlijk ben ik door corona niet heel veel verder gekomen. Alle contacten die ik had gelegd zijn weer doodgebloed door corona. Het stomme is dat als ik me dan niet zo lekker in m’n vel voel ik juist ook geen zin heb om sociaal te doen (omdat ik anderen ‘mij’ dan niet wil aandoen ofzo, ben dan niet gezellig), terwijl ik dat juist nodig heb denk ik.

2 likes

I feel you! Ik moet mezelf altijd een duwtje geven om af te spreken met vrienden omdat ik die sociale drang niet goed herken in mezelf. Achteraf voel ik me dan 100 keer beter en denk ik “hey ik moet vaker wat sociaals doen!!” maar dat lijk ik niet te onthouden haha.

Mocht je ooit wat willen drinken of iets, ik woon op het Zuid (vlakbij het KMSKA).

M’n dochter is superlief vandaag en we hebben het echt gezellig. Maar ik voel me alsof ik ieder moment kan gaan huilen en ik weet niet waarom. Er is niet echt iets, ben niet overprikkeld. Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik nog wat werk moet voorbereiden voor morgen, waar ik geen zin in heb. Zo stom! Gelukkig merkt dochter er niets van.

En zou het misschien helpen om het maar even te laten komen? Ook al is er ‘niks’ soms moet het er gewoon even uit.

Denk dat dat vanavond ook wel gebeurt. Wil m’n peuter niet laten schrikken, dus moet even wachten tot m’n man thuis is en ik naar boven kan gaan.

Zie je berichtje nu pas! Lief, ik ga het zeker onthouden.

1 like

Misschien heb je wat aan het 4G schema? Dat kan helpen om je gedachten beter te relativeren. Online kun je er veel over vinden.

Wel rot dat je je gestresst voelt en veel piekert :(. Praat je er wel ook over met je partner,”?

Kunnen we geen topic maken met alleen maar goed nieuws, grappige dingetjes of andere opvrolijkers? Merk dat ik daar nu wel meer behoefte aan heb. Je hebt wel https://tanksgoodnews.com/ maar van mij mag het wel wat breder (en soms iets minder amerikaans haha, zo’n lekker droog man bijt hond nieuwtje over Gerda uit Lutjebroek is ook leuk).

Zoals deze tweet haha, moest er ondanks m’n mehh-bui toch om grinniken: https://twitter.com/ashhhhhhole/status/1310260826381660162?s=20

4 likes

afbeelding

Ik heb deze op een tabje staan op mn telefoon om eens in de zoveel tijd naar te kijken haha

12 likes

Haha ja, maar zou het niet handig zijn als we een verzamelplek hadden voor deze dingen?

1 like

Ja met een lijst van leuke activiteiten! Voel me laatste tijd heel inspiratieloos

1 like

Ik heb ook behoefte aan zo’n topic! Misschien Het grote eye-bleach topic ? Staan nu alleen maar schattige dierenplaatjes in, maar andere leuke dingen kunnen ook wel, toch?

Oh ja perfect, ik wist niet dat we zoiets hadden. Lijkt me een goed topic!

Pff ik baal zo erg dat het herfstig word en ik gelijk meer last heb van depressieve klachten en me gewoon bijna nergens goed over voel. Ik probeer leuke dingen te doen, maar voel me telkens gewoon best leeg en alleen en kijk nu al op tegen de winter die eraan gaat komen

2 likes

Ik wil heel erg graag beter voor mijzelf zorgen maar vind het blijkbaar heel moeilijk. Het heeft met name betrekking op gezonder eten en meer sporten. Maar elke keer als ik het me voorneem dan lukt het gewoon niet (correctie: ik DOE het gewoon niet). Ik ben ook heel erg moe door slechte nachten en heb het heel druk met mijn studie, maar vaker dan 1x per week sporten moet gewoon lukken. Maar ik ben gewoon heel erg blij als ik ‘s avonds eindelijk op de bank lig, en daarbij moet ik vaak dingen voor werk of school doen./m anyway, ik heb dus altijd wel een of ander excuus en ik wil er gewoon vanaf. Het ding is dat ik lang een eetstoornis heb gehad en dus heel voorzichtig ben met te streng zijn voor mijzelf. Maar nu weet ik gewoon niet hoe ik moet beginnen. Ik wil niet afvallen ofzo maar merk dat ik me nu gewoon niet happy voel omdat ik weinig energie heb. Iemand tips?

Je zegt dat je 1x in de week sport, ik vind dat al heel knap. Mijn tip is om daar wat meer bij stil te staan. Misschien over een paar maanden ben je wat gewend om 1x pw te sporten, en voel je aan dar 2x in de week ook wel kan. Maar voor nu is wat je nu doet al heel knap

3 likes