Het niet zo lekker in je vel-topic

Precies pffffff. Voel me zo veel beter in de herfst en winter. Dan kan ik mezelf verstoppen in dikke oversized truien. Dit speelt echt al sinds de puberteit. Mis door Corona ook de regelmatige gesprekken met mijn psych. Ik weet mezelf gewoon even geen raad. Ik ben op mijn werk ook zoooo ontzettend overprikkeld dat ik mezelf soms een kwartiertje opsluit in de toiletten. Even rust en geen small talk. Klinkt echt heel droevig, en dat is het eigenlijk ook wel.

Even een upje. Weet niet helemaal of dit niet een beetje te ver reikt voor dit topic maar kon geen apart depressie-topic oid vinden.

Anyway, ik vroeg me af of er hier meiden zijn die ervaring hebben met ECT. Mag ook in PB natuurlijk.

Sorry geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd dus even een upje!

1 like

Heeft een van jullie ervaring met EMDR therapie? Mijn psycholoog heeft na aanleiding van het gesprek van vandaag voorgesteld dat ik daar over twee weken mee ga beginnen. Ik ben benieuwd of het niet te belastend is en of het helpt.

Ik heb ervaring met EMDR therapie. Vond het eerst echt als abracadabra klinken en zag er de eerste keer ook erg tegenop. Was nadien ook erg moe. Maar merkte al wel meteen verschil na de eerste keer. Heb nu 4 x gehad en ben nu klaar met EMDR en kan zeggen dat het mij op persoonlijk vlak echt geholpen heeft!

Ik heb flink wat EMDR gehad in de afgelopen jaren ivm ptss. Gemiddeld wordt er gezegd dat je ongeveer 4 dagen een soort ‘‘naweeĂ«n’’ kunt hebben, dus wat van slag kunt zijn. Is natuurlijk maar een gemiddelde, de een heeft dat helemaal niet echt en de ander is helemaal uit z’n doen. Bij mij hing het ook af van welke gebeurtenis we behandelden, maar het heeft zeker altijd geholpen.

Ik was na 1x al ‘klaar’! Hangt natuurlijk heel erg af waarvoor. Wel goed plannen inderdaad, was op die avond

Wat de rest ook aangeeft, het zijn wel intensieve sessies. De dag er na vrij zijn is niet verkeerd, althans dat vond ik. En niet teveel tegelijkertijd overhoop halen is ook wel handig.

Brr de laatste week heb ik hoofdpijn en voel ik zoveel stress, ik kan niet duiden waar het vandaan komtđŸ˜©

Ik heb vier keer emdr gehad. Vond het verbazingwekkend laagdrempelig gezien het effect en het werkte voor mij erg fijn en snel. Was erna vaak inderdaad vrij moe, maar niet moe-er dan normaal na een dag piekeren als ik weer zo vaak aan de situaties moest denken waar ik emdr voor kreeg. Ik merk ook dat de beladenheid van die situaties zo goed als weg is, ik kan mezelf in sommige situaties niet eens meer echt neerzetten als ik er nu aan denk.

Ik wil iedereen bedanken voor de lieve reacties. Ik begrijp dat er veel mensen zijn die EMDR hebben gehad, dus dat maakt het voor mij al wat normaler. Sommige mensen helpt het een beetje en anderen heel goed maak ik op uit de reacties dus ik ben heel erg benieuwd. Ik ga de dagen daarna goed op mezelf letten in elk geval!

4 likes

Alvast sorry voor de lap tekst


Ik kan het de laatste tijd niet heel goed omschrijven maar ik denk dat ik te maken heb met een ‘soort-van’ depressiviteit en ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen om er achter te komen hoe ik hier uit kan komen.

De laatste tijd haal ik met moeite plezier uit mijn leven. Ik heb een beetje het gevoel dat ik mijn leven leidt als een soort van toeschouwer of zo? Alles gaat een beetje met een bepaalde ‘sleur’ voor mijn gevoel en de weken schieten voorbij. Ik probeer mezelf heel vaak bezig te houden (sociale dingen, veel sporten etc.) omdat ik dan tenminste niet de tijd krijg om stil te staan bij die gevoelens.

Verder heb ik het eigenlijk echt heel goed: getrouwd, heb een hele lieve kat, werk 32h, doe vrijwilligerswerk, heb lieve vriendinnen, sport 4x per week en heb ook nog eens hele lieve ouders. En hierdoor voel ik me juist heel ‘ondankbaar’. Er komen echt vragen in mij op als ‘waar ben ik niet gewoon dankbaar voor alles in mijn leven’. En dan voel ik me meteen weer schuldig voor die gevoelens van niet gelukkig zijn.

Iets waar ik wel mee worstel is onzekerheid. Op mijn werk heb ik hier met name veel mee te maken maar bijvoorbeeld ook in discussies. Daarnaast heb ik veel kritiek op mezelf. Als ik een dag op de bank lig, vind ik mezelf lui. Dit uit ik ook vaker zo naar mijn man. Hij zit veel op de pc als hobby en als hij daar een dag mee bezig is, irriteer ik me meteen. Het is een hele vervelende onrust


Het verhaal hangt niet heel goed in elkaar maarja. Misschien helpt het van me af typen


1 like

@applepie wat vervelend dat je je zo voelt. Misschien is het handig om toch binnenkort een afspraak te maken bij de huisarts en het precies zo te vertellen zoals je het hier hebt opgeschreven.

Ook als je het op ‘papier’ goed hebt mag je je rot over dingen doelen. :heart:

1 like

Ik schaam me zo erg dat ik niet heb gezien dat iemand alles op alles heeft gezet om mijn leven kapot te maken, ik ben veel te naïef geweest. Voelt ook heel erg alsof ik het heb “laten gebeuren”

Nee gek dat heb je helemaal niet

Ik weet dat narcisten/sociopaten/psychopaten sneaky en schuw zijn ja, als bonus schuiven ze je de schuld ook nog eens in de schoenen

Nietjouwschuld!!!

2 likes

Mag in vragen wat jullie doen als je ontzettend angstig bent/knoop in je maag?

Ik doe dan zelf een bodyscan oefening. Er zijn er veel van te vinden als je even googelt. Dat helpt me dan wel om wat gedachten te verzetten maar ook om te accepteren dat gevoel er nou eenmaal is, en dat het ook wel weer voorbij zal gaan.

Denk dat er (gelukkig maar natuurlijk) niet zoveel ervaring mee is op het forum, iig geen reacties meer gehad.

Inmiddels is de knoop bij mij wel doorgehakt en advies van m’n behandelaren is om op korte termijn ECT te gaan starten (ivm ernstige depressie). Ben er nog wel door overdonderd, nu nog niet eens heel gespannen maar vrees dat dat nog wel gaat komen. Vooral bizar gevoel dat het nu tot dit gekomen is. Hoop gewoon heel erg dat dit wel verlichting kan gaan geven.