Het knaagdierentopic

O wowww zoveel tips! Echt superbedankt voor het meedenken. Hier kan ik iets mee! De dierenarts had echt nul tips.

Ze zijn allebei gecastreerd. Ik heb meteen de kooi op de bak gezet met een dekentje eroverheen. Nu zit er ook een trapje voor de ingang, al denk ik niet dat de hoogte een probleem is. Hij springt overal op en af. Hij is echt het lenigst en actiefst van de twee. Maar misschien is het met hoge nood toch lastig. Hij zit dus ook wel op de wc (om te eten), hij plast er alleen zelden. Voor de zekerheid kan ik andere bodembedekking proberen. Nu ik erover nadenk: hij plast vaak op een kussen, dus niet op het tapijt. Daar sproeit hij. Het zou dus goed kunnen dat hij op iets zachts wil plassen.
Wat bedoel je met de plasbak half om half? En wat is een goede bodembedekking voor in de kooi? Nu ligt er een deurmat. Met daarop dus de wc. Is het wel handig om de wc (uiteindelijk) in de kooi te zetten?

Het klinkt wel logisch dat hij een veilig holletje wil. Op zich staan er wel een paar huisjes in de kamer maar misschien zijn die te klein of anderszins niet naar zijn smaak. Daar zit hij alleen bovenop.

Hahaha koelkastmoeder :joy::joy: Heerlijk. Meer dan dat ben ik inderdaad niet voor hem. Daarover gesproken: hij is een enorme vreetzak, maar omdat hij kleiner is dan de voedster mag hij minder brokjes. De voedster is juist niet zo geïnteresseerd in de brokjes en ploft al languit naast de voerbak voordat ze haar portie op heeft. Nu stop ik haar op een later moment haar brokjes toe, maar dat is echt een crime want zodra hij dat ruikt staat ie er met zijn neus bovenop. Is er een handiger/rekaxter manier om ze hun eigen portie te geven?

Nogmaals bedankt voor je hulp!
Op dit moment zit meneer lekker hooi te eten in zijn kooi, terwijl mevrouw de kooi probeert te slopen🤭

Mn Pommie had een nachtmerrie(denk ik) dus ik ren er zo als gebruikelijk naartoe en ze was wel wakker. Dus ik pak dr op een aai dr en ze deed weer half dr oogjes dicht en ik vond t opeens zo zielig dat ze misschien een nachtmerrie had :sob:

Verder gaat t goed met me hoor :joy: Ze wordt iets rustiger nu heb ik t idee. Als ik r pak kan ik dr vaak wel een paar minuutjes aaien voordat ze oo ontdekkingstocht gaat. En de eerste keer vond ik t eng, want zo rustig, maar ze doet t nog sindsdien dus t zal wel goed zijn.

2 likes

Superbedankt weer! Ik heb even gewacht met reageren zodat ik mijn bevindingen kan delen :nerd_face:

Er zit nu 5 dagen hennepvezel in de wc, maar ik merk geen verschil. Hij zit er wel gewoon op om hooi te eten, maar dat deed hij dus ook al met de houtkorrels. Hij plast nog steeds op het tapijt en ook heel vaak naast de wc, dus op de deurmat die in de kooi ligt. Echt smerig, want daar lopen beide konijnen dan de hele tijd met hun mooie witte pootjes doorheen. Gelukkig heb ik ze behandeld met myiasis spray en ik check ze regelmatig.

Ik had eroverheen gelezen dat jij zowel hennepvezel als houtkorrel gebruikt. Doe je 50/50? En wat leg je onderin? Ik heb nu alleen hennep gebruikt en ik merk dat de plastic bodem nat is als ik het wegschep. Dat was bij houtkorrels niet. Ik gooide de bak altijd in één keer leeg, dus bedankt voor de tip om het eruit te scheppen. Waarom is dat beter? En wanneer maak je de bak dan schoon? Dus echt het plastic.

De kooi met de deken eroverheen lijkt hij niet heel interessant te vinden. Hij zit er nog steeds alleen om te eten. Ze springen wel allebei bovenop de kooi, dus ik denk dat ze je dankbaar zijn voor deze dakterrastip :joy: Ik heb ook een deken over een krukje gelegd, daar zit hij nu wel vaak onder. Hopelijk voldoet dit als veilig holletje :smiling_face_with_three_hearts: Tunnels hebben ze trouwens ook al, maar daar blijven ze nooit in liggen.

Het sproeien lijkt iets minder te worden, maar plassen doet hij dus nog steeds overal😭

O ja, het eten gaat nu veel beter! De voedster is dol op de brokjes, maar ze eet blijkbaar slechter met mijn andere konijn ernaast. Dus ik geef ze nu allebei hun eigen brokjes en ik laat meneer er lekker voor werken.

Wat een mooie konijntjes! :heart_eyes:
Ik vind het trouwens heel indrukwekkend dat jij zoveel kennis hebt over konijnen, echt cool dat je op alle vragen wel een antwoord weet.

4 likes

Ooohh wat een schatjes :heart_eyes::smiling_face_with_three_hearts:

Goed nieuws! Hij heeft al 2 dagen niet naast de bak geplast :tada: Ik ben zoooo blij. Ik was er echt helemaal klaar mee. Steeds die vieze pootjes en zorgen om vliegen.

Ik heb de hele kooi weggehaald en de wc wel op dezelfde plek laten staan. Vervolgens heb ik hem elke keer als hij rondom de wc liep, in de wc ‘gedwongen’ met een duwtje. Vast niet zoals het hoort, maar het heeft wel gewerkt haha. Meestal moest hij dan ook plassen. Nu gaat hij uit zichzelf op de wc😍 Jemig, dat ik hier zo gelukkig van kan worden hahaha. Scheelt echt veel stress. Nu durf ik ze binnenkort hopelijk weer een nachtje aan de oppas toe te vertrouwen.

Bedankt voor de baktips! Ik doe het nu ook 50/50. En elke dag even wat eruit en nieuwe erin. Mijn bak lijkt qua formaat op die van jou, dus dat moet goed zijn. Echt tof dat jij zoveel over konijnen weet! Super bedankt voor het meedenken :heart:

Hij is helemaal in zijn nopjes met zijn nieuwe privéplekje onder het krukje, zo schattig. Meestal liggen ze er samen.

6 likes

Ik wilde vandaag Pom roepen omdat ik dat altijd doe als ik naar bed ga. Maar ze hoorde me al praten en kwam dr huisje enthousiast uitgerend en t was te schattig voor woorden. En ik wilde t gewoon even kwijt. Ze luistert sowieso vet goed. En soms is t een kreng en wil ze niet op mn hand komen.

Hier zat ze laatst tien minuten stil bij me. Dacht einde Pom maar ze doet t gewoon nog :joy:

12 likes

Wat een mooierds!

2 likes

Aaah wat een schatjes!! En wat een oren.

haha, en toch hou je van ze!

Ik lees hier nu mee omdat we misschien bij ons nieuwe huis konijnen willen :smiling_face_with_three_hearts:

oh wat erg!
En wat goed dat je ze uiteindelijk allemaal hebt gevangen. Gelukkig maar, maar ik zou alsnog echt van slag zijn :sweat_smile:

Te laat, het zaadje is geplant door alle schattige foto’s hier (behalve die doorgefokte die jij laatst plaatste, die vond ik eng)

Echt een hele mooie kleur, vooral die onderste. En die eerste foto is net een zoekplaat, had die 2 achterste konijnen eerst niet gezien haha

1 like

Heb de scape van Ginny weer veranderd :smiling_face_with_three_hearts: lijkt wel veel rommeliger dan hij is haha

5 likes

Vandaag hebben we heel onverwacht onze lieve Dexter in moeten laten slapen… :cry:
Toen ik vanochtend opstond zag ik al gelijk dat er iets mis was met hem. Hij was heel rustig, at niet dus gelijk dierenarts gebeld. Eenmaal daar was hij al zo verzwakt… Ze hebben hem daar gehouden en hem geprobeerd te voeren en aan te sterken maar het heeft helaas niet mogen baten… En wat nou de oorzaak is? Geen idee… Men, wat een verdriet doet dit zeg. Vooral zo onverwacht.

Ze zaten natuurlijk met z’n tweetjes en nu is er dus nog maar eentje over… Izzy is echt geen mensenkonijn en was dol op Dexter. Het lijkt ons dus het beste om zo snel mogelijk een nieuw maatje voor haar te zoeken. Ondanks dat het voor ons echt voelt alsof we Dexter vervangen alsof het niks is. Nu vroeg me af of iemand hier een opvang kent waarbij ze aan koppelvakanties doen? Zo hebben we Dexter en Izzy ook gematcht maar deze zit op een uur rijden dus als het dichterbij zou kunnen zou dat fijn zijn. Woon zelf in Nijmegen, dus mocht iemand een aanrader hebben in Gelderland/Noord Limburg/het oosten van Brabant, dan hoor ik het graag! :blush:

3 likes

Wat zielig zeg, veel sterkte :heart:

Ik weet niet of ze nog plek heeft, maar is Konijnenherberg in Moergestel misschien een optie? Of is die te ver?

1 like

Daar komt Izzy inderdaad vandaan. Helaas een uur enkele reis rijden. Maar wel een ontzettend fijne plek dus die zit toch nog wel in de overweging!

1 like

Ja, dan heb je er misschien een beter gevoel bij en ben je meer gerust. Succes! :kissing_heart:

Een van onze konijnen heeft daar ook een koppelvakantie gehad en dat verliep zo fijn met Lonneke, de eigenaar. Ze neemt de tijd en is heel betrokken.

1 like

Absoluut! We hebben Dexter daar toen laten koppelen. Hij is bij ons gekomen vanuit een ander gezin. Die dachten dat Dexter een vrouwtje was en het andere konijn een mannetje. Bleken dus 2 mannetjes te zijn dus hebben elkaar de tent uit gevochten. Uiteindelijk Dexter dus laten koppelen bij Lonneke, ik denk wel 8 tot 10 konijnen geprobeerd waar Dexter allemaal niks van moest hebben, hij was zo getraumatiseerd dat hij gewoon niet wist hoe hij om moest gaan met andere konijntjes. Totdat hij Izzy tegenkwam, dat was liefde op het eerste gezicht. Lonneke nog steeds zo dankbaar voor alle moeite en tijd die ze daarin heeft gestopt!

1 like

@Applepie Heb jij nog steeds chinchilla’s? Mag ik je eens een pb sturen? :grimacing:

Ik anders ook :wink:
edit: ehh beetje onduidelijk maar ik heb dus ook chinchilla’s…

1 like