Het knaagdierentopic

Ooo gelukkig maar!!

Ja wat dat betreft hebben ze konijnenhemel hier hoor.

Ik grap altijd maar dat hij aan automutilatie doet. Hij rukt echt heel erg hard, heel zielig hoor. Gelukkig gaat het nu al even goed.

Ik ga eens die zonnebloempitten proberen, kan ik misschien ook wel mee trainen /uitdagings spelletjes mee doen. Want ik kan nu eigenlijk niets aangezien hij echt niet warm loopt voor voer/ lekkere dingen. Normaal krijgen mijn konijnen altijd een keer in de zoveel tijd een hapje banaan. Vinden ze altijd heerlijk. Behalve hij. Hij doet net of ik hem wil vergiftigen.

Trouwens voor hem was de neklift gratis ja, voor mijn portemonnee niet :joy:

Heeft iemand ervaring met een goede hamster dierenarts in de omgeving van Tilburg? Volgens mij voelt mijn hamstertje zich niet zo fijn, hij eet minder en slaapt meer dus ik wil er toch graag even mee naar de dierenarts maar wil hem wel de beste zorg geven

Je kan het merken als ze boven de bodembedekking liggen en tegen ‘koele’ voorwerpen liggen. Je kan een icepad in de vriezer leggen en dan in een theedoek wikkelen en in de bak/kooi leggen!

@Nazora ahh sorry geen idee, sterkte in elk geval! Misschien een facebookgroep proberen, daar worden vaak goede tips gedeeld

Ja dat deed ze vorig jaar toen ik r net had. En had nu een stenen bakje in dr kooi gezet zodat ze daar in kon liggen als ze wilde. Denk dat ik gewoon een dramaqueen was :joy:

@Nazora ik weet niet of een goede dierenarts hier ook wat mee kan. Er kan wel even naar de tandjes/in zn bekkie gekeken worden maar denk als dat t zou zijn je dat wel duidelijk zou merken. Je kan zelf even naar de tandjes kijken, als die nog gewoon kort zijn is dat t niet. Misschien een beetje last van de warmte of ouderdom?

Ahh nee ik snap je wel hoor, ik ben ook altijd super bang dat mn hamster oververhit raakt, maar geloof me, dat merk je direct. Vorig jaar heb ik dat gehad bij mn Syrtje en hij begon slijm te bruisen uit z’n bekje en was helemaal slap. Uiteindelijk heeft hij het wel gered omdat ik hem water bleef ‘voeren’ met een pipetje en zn bak heb afgekoeld met bevroren handdoeken (ook nog een goeie tip!)

1 like

Bedankt voor de antwoorden @Maestoso @Whoopdidoo @inezweski ! Ik ga een mailtje sturen, hij is iets meer dan een half jaar oud dus ouderdom zou het niet moeten zijn, warmte zou kunnen maar wil graag zeker weten dat hij verder oke is.

@Whoopdidoo ik heb chinchilla zand in de kooi liggen en hier wat van even in de vriezer gelegd, dat was hier een groot succes!

Had in het verkeerde topic geplaatst dus hier nog een keer

De dierenarts was vermoeiend zo te zien.

@Superkonijn ja ze laten het dekentje gewoon liggen.
Mijn vorige konijnen niet die gooide met alles wat hun in de weg stond. Deze komen uit de opvang en zijn echt heel goed opgevoed :ok_hand: plassen en poepen in hun bakje,bijten niks kapot. Heb er echt geluk mee.

Ben 2 jaar geleden tijdelijk bij mijn ouders gaan wonen met de konijnen. En toen ik ging samenwonen heb ik ze daar gelaten in overleg met mijn ouders. Ze hebben daar een hele grote overkapping en gras waar ze de hele dag kunnen rennen en dat kan ik ze helaas niet bieden. Voel me er soms schuldig over maar voor de beestjes is het beter

15 likes

Moeilijke maar goede beslissing! Ze hebben het daar naar hun zin en je ziet ze gelukkig wel nog toch? En super fijn dat je konijnen zo goed opgevoed zijn! Hier gaan de plinten eraan, maar gelukkig stukken minder al. De bedjes zijn wel half opgegeten, ook al hebben ze ook takken om aan te knabbelen.

1 like

Haha de dingen waar ze niet aan mogen bijten is natuurlijk veel leuker. Mijn vorige konijnen zaten binnen en heel de woonkamer hebben ze toen verbouwd. Er zat geen behang meer op de muur onderaan en hetzelfde als bij jou met de plinten :joy: het is dat konijnen zo schattig kunnen zijn…

1 like

Omg de hel! :dizzy_face:

Nieuw stukje kasteel erbij voor die dikkies.

9 likes

Haha, ze ziet er altijd wat ontploft uit. Maar ze wordt geregeld geplukt en gekamd.

Ze krijgen lijnzaad als traktatie voor de darmpjes en soms een cranberry. Verder eten ze zich scheel aan hooi.

Ze durven beiden niet te springen. Alleen wat binkies hier en daar. En de vloer is lava vinden ze.

Verder is Vlek een happy 11 jarige tandloze opa.
Snowy is een voorzichtige dame die mij niet zo leuk vind, maar houdt van mijn vriend.

1 like

Ze rent boos weg voor mij.
Stampend en al.
Zelfs als ik snoepjes kom brengen.

Die dikke is helemaal erg.
Ze krijgen altijd wat lekkers na het nagel knippen of borstelen.
Zij pakt het dan heel pissig aan, loopt weg, en spuugt hem weer uit.
Die kleine ziet dan natuurlijk zijn kans schoon en heeft een extra snoepje.
Maar die dikke heeft echt een karakter joh. Haar bijnaam is ook mopperkut hier in huis. Met der side eye.

6 likes

Hebben jullie tips om een konijn zindelijk te maken?

Na twee maanden plast mijn nieuwe konijntje nog steeds op het tapijt. Soms ook op de bak, maar volgens mij is dat meer toeval dan bewust gedrag. Of kan het nog te maken hebben met territoriumdrift? Ik zie vooral druppels, dus niet altijd plasjes. Wel heel veeeel druppels.

Hij zit samen met mijn andere konijn, dat ik al had. Dus hij is hier nieuw en het ruikt natuurlijk naar mijn andere konijn.

Ze is zo grappig.
Ze zijn beide gecastreerd.
Snowy komt, net als Vlek, uit het asiel.
Ze schijnt verwaarloosd te zijn, ik vermoed dat ze daarom minder sociaal is.
Zolang ze vrolijk is en goed eet, en met haar mannetje optrekt vind ik het goed.
Ze doet dead bunny flops, binkies en zoomies, dus dat zit wel snor.

Ze redt zich gelukkig met een borstel beurt.
Soms knip ik wel klitten rondom haar oortjes weg. Dan is ze zelf heel ijverig geweest met wassen, samen met haar vriendje.
Ja we gaan vandaag ook weer lekker buiten spelen!

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Dat dacht ik al, door die druppels inderdaad. Maar het zou hem dus niet uit moeten maken dat de kamer naar mijn andere konijn ruikt? Dat wist ik niet. Ik dacht dat hij jaloers was ofzo. Hij is 9 jaar en ik weet niet of hij hiervoor zindelijk is geweest. De voedster is 8. De wc staat in de bodem van een kooi (zo’n grote plastic bak). Er zit geen tralies op, dus alleen het onderstel van de kooi. Het hooi ligt daar ook. In de wc zitten houtkorrels. Ze lopen los door de kamer.

Voor zover ik weet heeft hij geen gezondheidsproblemen. De dierenarts voelde niks bijzonders aan zijn blaas.

Is het dan juist wel of niet handig om het tapijt (voor zover dat gaat) schoon te maken?