Het knaagdierentopic

Oh ik heb wel eens gehad dat ze gewoon naar beneden donderden :flushed: ook omdat ze dan op het randje gingen zitten eten en dan ineens naar achteren vielen, ben daardoor een beetje huiverig!

Ja goed! Ze is wel een kleine etter, elke keer als ik even wil kijken gaat ze snel in een hoekje zitten, maar ze heeft flink zitten bunkeren vannacht zag ik (hele etensbakje was leegā€¦), kan haar ook makkelijk pakken als ik wil, dus ze is wel echt lief! Maar ze vindt het nog een beetje spannend allemaal

Hoe is het met pommie?

1 like

Ja maar dan pleuren ze gewoon om toch? En ze kunnen wel wat hebben, zie pom die gewoon van de salontafel jumpt.

Ah wel fijn dat ze in ieder geval lief is. Dat is al heel wat bij een nieuwe.

Ja alles gaat goed met Pommie. Ze wordt alleen dik? Nou ja ze komt aan. Ze is nu 41 gram. Denk in een maand ofzo nu 10 gram aangekomen terwijl ze niks meer of minder krijgt. En ook nog hele avonden rent. Misschien midlifecrisis?

Heeft er hier al ooit een (dwerg)hamster gehad die bloedluis/mijt (?) had?

We kwamen er gisteren achter dat er bij Muffin allemaal kleine beestjes in de kooi zaten en op haar vacht. We hebben al vaker een hamster gehad maar dit is de eerste x dat we dit meemaken. We hebben alles verschoond en haar houten huisjes e.d. eruit gehaald (thank you internet). De spray en druppels tegen luizen/mijten zijn vandaag binnen gekomen en de kooi gaan we weer opnieuw verschonen. Zou dit genoeg zijn als we de instructies volgen en haar blijven controleren of is een trip naar de dierenarts nodig?
Ik vind het zo zielig voor haar :sob: :sob:

Aaah thanks! Terrarium was ik inderdaad ook aan het overwegen, ik ga op zoek!

Gaan jullie knaagdieren ook aan de kitranden knagen? Ik zie Ginny dat nu doen en ik weet niet goed of dit nou giftig is

Oh wat vreselijk! Je zou eens naar roofmijt kunnen kijken om in te zetten, maar dan moet je wel even wachten met chemicaliƫn spuiten enzo, anders dood je de roofmijt weer. Roofmijt zijn insecten die alle andere soorten mijt opeten, daarna eten ze elkaar op en de laatste sterft uiteindelijk. Dus zo kan je op een natuurlijke manier alle mijten uitroeien

1 like

Mijn eerste hamsters deden dit niet, mijn huidige wel. Kit van aquaria is niet giftig. Ze eet het ook niet op maar spuugt het (ergens anders) weer uit. Lijkt verder niet echt een probleem te zijn. Mijne heeft ook gewoon een kauwblok (van mais) waar ze ook graag aan knaagt. Heeft Ginny een (gezond) kauwblok?

1 like

Yes dat heeft ze! Geen knaagsteen hoor, maar gewoon een blok van samengeperst hooi/gras en ook takken waar ze aan kan knagen. Zal nog wel voor de zekerheid een knaagstick erin leggen (zoā€™n natuurlijke hoor, geen rommel). Ze ligt nu als een pudding te slapen onderin het terrarium haha.

Dat klinkt goed! Ik geef mijn hamsters een knaagblok van mais, dat is hard, gezond (want puur mais) en lijkt vaak bij mij de voorkeur te hebben boven andere zachtere dingen. Verder klinkt het allemaal goed!

1 like

Oh dat is wel een goeie! Die ga ik ook eens bestellen

1 like

Mensen met hamsters, krijsen die van jullie ook wel eens uit het niets? Mijn theorie is nachtmerrie maar dromen die beestjes uberhauptšŸ˜‚

2 hamsters terug had ik er een die doof was en die deed t soms wel eens als ik r wakker maakte en ze dus schrok. Mn vorige had t ook wel eens in zn slaap, want ik kijk meestal meteen bij ze en dan lag ie vaak te pitten. En Pom doet t ook wel eens. Iemand een theorie?

Ik heb er een gehad die toen ik hem net had krijste toen de stofzuiger aan ging. Toen hij eraan gewend was niet meer. Ik denk dat het dus inderdaad bang zijn/schrikken is?

1 like

Er zat gisteren opeens een konijn in onze tuin. Leek een ā€˜tamā€™ konijn te zijn maar uiteraard heel schichtig, dus heb hem maar eventjes gezien en toen rende hij weg om zich te verstoppen. Ik vind het niet erg dat hij hier rondloopt en het is een grote, wilde tuin dus hij vindt ook wel eten en beschutting, maar op langere termijn is het natuurlijk niet ideaal. Stel dat hij in de tuin blijft (weet ik niet zeker want hij kan wel op bepaalde plekken weg), is er dan een relatief gemakkelijke manier om hem te vangen? Lokken met eten of zo?

Thanks voor de tips!

Als hij in de tuin blijft (ga straks even checken of hij nog ongeveer zit waar hij gisteren was) zal ik beginnen met brokjes. Ik woon in Belgiƫ (Kempen), er zit hier wel een asiel in de buurt dat ik kan contacteren en ik denk ook nog een konijnenopvang.

Hoe weet je of hamsters t warm hebben? Pom was net aan t rennen en later lag ze in dr wieltje. Nu ben ik meestal al boven als ze rent dus weet niet of t normaal is? Kan ik t wieltje er gewoon in laten? Normaal zou ik de deur open zetten om t hier af te laten koelen maar beide buren hebben een feestje. Heb al een aardewerken bakje neergezet zodat ze iets koels heeft. Misschien lag ze gewoon even te chillen en ben ik een dramaqueen.

Nou, ben ik weer met een konijnenvraag hoor.

Ik heb vandaag, na een vakantie van 10 dagen, mijn konijnen opgehaald van de knaagdieren opvang. Een van de konijnen zat al ontzettend in de rui en had de opvang extra instructies gegeven om daar alert op te zijn. Vandaag kwam 1 konijn terug met een ontzettend grote kale plek die er tien dagen geleden nog niet zat. Hij heeft wel vaker in dat gebied een heel klein kaal plekje tijdens de rui bijv, maar nooit zo groot!

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit gewoon rui? Of heeft het een andere oorzaak zoals stress bijvoorbeeld? Het is de enige kale plek op zijn lijfje, dus vachtmijt lijkt mij niet zo voor de hand liggend, maar misschien heb ik het mis.

Een van mijn konijnen heeft dit ook, trekt zelf zijn haren weg op exact dezelfde plek. Al twee keer een giga wond gehad op die manier. Waarvoor hij een keer gehecht is onder narcose.

Ik ben er nog steeds niet achter wat het triggered. Dacht eerst dat het kwam omdat hij door het drinken uit een waterbak te veel nat maakte en het ging broeien. Maar hij doet het toch echt zelf.

Even in de gaten houden dus.

1 like

Nou die van mij kan daar dus echt blij op de plek waar het van het konijn van @Kees zit:

Ik zie het hem zelf doen.

Hij eet zich gek aan hooi, hij eet nog liever hooi dan groenvoer.
qua ruimtegebrek: hij heeft geen dicht ā€˜hokā€™ maar een huiskamer van 40 vierkante meter aan ruimte.
Ik kan nog wel brandnetels laten drogen uit de moestuin. Ik denk dat hij dat nog wel eet. Zonnebloempitten/lijnzaad zal hij wel niet eten. Aangezien hij een moeilijke eter is en letterlijk zijn neus ophaalt voor eten :sweat_smile:

@inezweski Bedankt voor de tips! Ik houd het even in de gaten, heb de afgelopen week natuurlijk niet kunnen zien wat het heeft veroorzaakt.

@Zomerjas oei, sterkte voor je konijn! Het lijkt wel een wondje geworden op de foto die je stuurt, is het geen abces waardoor je konijn daar zo loopt te plukken? Hopelijk knapt je konijn/ de vacht snel op :slight_smile:

Ja het is gelukkig nu weer helemaal in orde hoor! Hij heeft een keer een facelift/neklift gehad bij de dierenarts :joy: om schone wondranden te krijgen en dat weer netjes te hechten.