Het knaagdierentopic

Ja, daarom heb er ik er dus ook nooit eentje gekocht. En dan hou ik het maar op hoe ik het al doe. Ik knip ook regelmatig bij. Zo. Veel. Vacht. đŸ„Č

Hahaha aww. Soms denk ik hiermee kan zo een trui worden gebreid haha

Kijk hoe lief! Het linkse konijn probeer ik toe te voegen aan een bestaand koppel. Het andere konijn (niet op de foto) is altijd wel vriendelijk als ze met z’n 3en bij elkaar zitten, maar zij (rechts) probeert hem altijd te bijten. Maar nu had ik ze met z’n tweeĂ«n gezet en na wat bijt pogingen gebeurde er dit! :heart:

15 likes

Hoi! Mijn vriend en ik willen graag 2 cavia’s aanschaffen en zijn ons aan het inlezen etc. Wat zijn de minimale afmetingen voor een kooi? Is 120 breed en 60 diep groot genoeg? Natuurlijk is groter altijd beter, maar om even een beeld te krijgen.

Die van mij ook. Of zelfs 100x 50. 2 huisjes en alles. En waar slaapt ze? Gewoon ergens in t midden in t zaagsel.

4 likes

Hahaha wow ik dacht “wat een grote tuin!! Wat tof en ze heeft zelfs bezoekers woah” en toen besefte ik dat dit een foto van een dierentuin (?) is. Goeiemorgen!

Ja zij lag eerst in 1 huisje. Maar was heel klein en ze bewaarde er ook eten. Dus ze paste er zelf bijna niet meer bij :joy: dus toen heb ik t leeggehaald.

1 like

Jeetje wat ontzettend zielig dat zo veel mensen hun dieren dumpen
 Wel een “compliment” voor jou. Iedereen ziet en merkt blijkbaar hoe goed jij voor (je eigen) dieren bent! Dat merk je ook hier op het forum. Volgens mij weet jij over elk knaagdier wel iets. Echt gaaf!

1 like

Één van m’n twee konijnen blijft maar dunne/plakkerige ontlasting hebben
 De ander heeft hier echt totaal geen last van. In vlagen gaat het beter, maar het blijft een terugkerend iets en aangezien ze vrij door de kamer lopen is dit echt niet fijn :sweat_smile: Ook lijkt het alsof ze beiden minder zindelijk zijn dan een tijdje terug
 Ik geef ze veel hooi, dagelijks groente en anderhalf handje biks samen. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

EĂ©n van mijn konijnen heeft dit ook een tijd gehad. Ik ben toen op aanraden van de dierenarts ongeveer twee maanden compleet gestopt met de biks en heb zo veel mogelijk hooi gegeven.
Toen het weer goed ging heb ik de biks heel rustig weer opgebouwd. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Voor zindelijkheid helaas geen tips

Thanks dit ga ik proberen! Een gecastreerde ram en een voedster. De voedster heeft er last van!

Oh joh, ik had hier geen idee van! Dankjewel he :slight_smile:

Gisteren moest ik met Ă©Ă©n van mijn konijnen naar de dierenarts, ze lag languit op haar kleedje, lekte urine bij het opstaan en ging dan weer liggen. Haar temperatuur was 36 graden (dus onderkoeld) en haar darmen klonken stil. Na pijnstilling en een injectie om de darmen te stimuleren ging het al beter, ze eet en keutelt ook gewoon. Ik geef haar nu novacam en cisaral voor de zekerheid. De urine is onderzocht en ook normaal voor zover ze konden zien. Geel en licht troebel. Er was een vermoeden tot blaasgruis maar dat zagen ze niet terug. Nu is het een binnenkonijn en vraag ik me af hoe ze onderkoeld kon raken. Daarom heeft ze nu een snugglesafe en heb ik vannacht de verwarming aangelaten. Maar ik zit er toch mee in mijn maag, ook icm met die blaas. Herkent een van jullie hier misschien iets in? En moet ik verder onderzoek laten doen? Ze lijkt nu nergens meer last van te hebben namelijk.

Oh wat sneu zeg! Hopelijk blijft het beter met haar gaan. Ik heb ook binnenkonijnen en ze raken meestal onderkoeld als ze verstopt zitten. Een gevolg dus in plaats van een oorzaak van het ziek zijn. Kan dat ook bij jou het geval zijn?

Ze hoorde geen activiteiten in de darmen dus dat zou kunnen! Gas heeft ze wel vaker gehad maar dan hoor je wel gerommel, daar was nu geen sprake van. Na die injectie en wat eten zag ik alweer keuteltjes dus neem aan dat die verstopping nu dan al weg is toch? Blijf haar natuurlijk wel die cisaral geven. Heb een andere dierenarts gebeld waar ik normaal altijd heen ga, maar die zien ook geen reden om verder te onderzoeken zolang het weer goed gaat.

Ooh dit stelt me weer helemaal gerust, dankje! Ja ze eet gewoon vrijwel alles wat ik haar geef, ze is alleen wat minder gulzig heb ik het idee. Ze ligt samen met haar maatje de hele dag lekker op de snugglesafe dus ik geloof wel dat dit goedkomt dan! Vind het wel sneu dat ik haar 3x per dag die cisaral en 1x per dag die novacam moet geven, dat is echt een strijd elke keer en ze wordt er helemaal knorrig van. Maarja als het nodig is dan moet het maar.

Edit: oh ik zie dat ik je vraag over het eten verkeerd gelezen heb. Nee ze heeft niks nieuws gekregen en eet (normaalgesproken) de hele dag door hooi.

1 like

Hahahaha thanks nu voel ik me nog schuldiger :sleepy:

Ja het scheelt dat het binnenkonijntjes zijn en ik vanuit huis werk. En ik ben natuurlijk hartstikke gek op ze, dus ik zie direct of er iets met ze is. Zal weer eens zo’n potje olvarit wortel meenemen, goeie tip! :blush:

Kutzooi, nu lag het andere konijn (Dexter) languit met pijn in z’n buik en wilde niet eten. Direct novacam en cisaral gegeven, maar vertrouwde het toch niet dus net naar de spoedarts geweest. Temperatuur was goed en de darmen lagen niet stil. Dierenarts gaf aan dat hij waarschijnlijk die stress rondom zijn vriendinnetje (Didi) overnam. Ik vraag het me af, maargoed hij heeft een injectie gehad en we wachten het af. Vind het een vreemde conclusie en ze deed ook heel onzeker over alles. De novacam bleek op en ik moest zelf aangeven dat carprofen eventueel ook een optie was. Vervolgens gevraagd of ik pijnstillers moest blijven geven aan Didi nu ze zich verder goed voelt en ook niks met haar blaas heeft (2 van de 5 dagen gehad nu), maar daar antwoordde ze ook onzeker op. Manmanman, trek m’n eigen plan wel en geef ze beide 3 dagen pijnstilling + cisaral. Lijkt me voldoende. Lijkt me verder ook onwaarschijnlijk dat ze elkaar met iets hebben aangestoken of zo, maar het zit me niet lekker.

Ik zou oprecht niet weten wat, ze hebben niets gegeten wat ze anders niet krijgen. Ook geen nieuw hooi, brokken of snacks. Maar misschien is er iets qua groente niet goed geweest? Echt geen idee. Hoop echt dat het uiteindelijk niks ernstigs en hij zich ook weer snel beter voelt. Maar jezus deze dierenarts
 Ze bleek ook niet konijnkundig te zijn (dat was al duidelijk), en viel in voor haar wel konijnkundige collega die toevallig ziek was :sob:. De eerste injectie ging ook volledig door de huid heen ipv in de huid, dus die kon nog eens opnieuw. Hoop dat als ik straks ga kijken, hij weer lekker zit te eten.