Het knaagdierentopic

Ja precies dat! Ben ook bang dat ik er zoveel minder zicht op heb en vind het mega ongezellig. En wat doe je bij heel koud weer? Of die 35 graden? Dan moeten ze ook weer naar binnen dus dan blijf je aan de gang. Maarja die rommel inderdaad, my god. En ze zitten niet eens op zaagsel bij mij, kan je nagaan. De garage is wel echt ideaal wat dat betreft, zitten ze toch binnen maar je hebt er verder geen hinder van. We hebben wel een grote schuur dus we zouden iets half binnen/half buiten kunnen knutselen met een kattenluik of zo. Maar dat is weer een hoop werk en kost een hoop geld (nieuw buitenhok, afscheidingen etc.). De druk ivm de dalende temperatuur werkt ook niet echt mee :woman_facepalming:.

1 like

Zit er een raam in de schuur? Anders eerst daar proberen en later buitenverblijf?

Nee helaas niet, die is helemaal dicht. Lastig allemaal haha.

1 like

Mijn konijn heeft sinds vanavond last van gas. Wat doen jullie dan meestal? Heeft iemand ervaring met infacol?
Ik heb haar gemasseerd (ik hoorde het gas in haar darmen meerdere keren), pijnstiller en cisaral gegeven en een beetje dwangvoer gegeven. Gelukkig begon ze een uurtje geleden zelf ook weer wat te eten maar ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Mijn vriend en ik hebben vakantie, betekent dat een van onze dieren sowieso ziek wordt.

Dit keer ons oudste konijn. Wachten nu op het spoedconsult van de dierenarts.

Ik ben bang dat we dit keer hem niet beter kunnen maken. Het is niet zijn buik/darmen. De andere dieren kijken ook niet meer naar hem om. Andere konijn wilde net op hem gaan plassen?!

Ook al heb ik met dit konijn minder, we hebben hem 6 jaar geleden uit de opvang gehaald, is erg aggresief etc, vind ik het toch heel erg :cry:

1 like

Aww wat ontzettend sneu. Heel veel beterschap en sterkte voor hem. Ook zielig dat hij verstoten is door de rest.

Oh nee wat zielig :sob:. Het blijft toch je huisdier, ondanks dat je met de een meer hebt dan met de ander. Sterkte!

ā€”ā€”
Ik twijfel nog steeds om mijn konijntjes naar buiten te doen, dus keek even op Marktplaats of daar misschien een mooi, groot en net hok op stond in de buurt voor een redelijke prijs. Nou dat heb ik geweten, wou dat ik het nooit gezien had. Waar mensen hun beestje wel niet allemaal inproppen. Mini verrotte hokjes ā€˜geschikt voor twee konijnenā€™. Hou op met me hoor. Heb de verkopers een net bericht gestuurd dat ik niet hoopte dat ze hun dier(en) daar hun hele leven in had laten zitten. Dat het anders echt dierenmishandeling was en dit soort hokken echt niet geschikt zijn voor een konijn, laat staan twee. Waarschijnlijk doen ze er niks mee en interesseert het ze niet. Kreeg ook een aantal niet zo nette berichten terug waaruit dat wel bleek (bemoei je niet met hoe wij onze konijnen opvoeden, ga andere mensen pesten, doe godverdomme normaal etc.). Dus ja, ik hoop nog steeds dat dierenwinkels stoppen met het verkopen van konijnen en meer leren over fatsoenlijke huisvesting om dit soort taferelen te voorkomen.

2 likes

Nou exact, en goed van je dat je dat soort konijntjes opvangt. Ik heb er zelf helaas de middelen niet voor anders zou ik het ook doen. Maar mijn hart breekt ook echt wetende dat er zĆ³veel konijntjes inderdaad zo slecht bijzitten. Pleur die hokken lekker weg en voorkom dat er nog meer onwetende mensen zijn die lekker goedkoop zoā€™n hok willen scoren. Maar nee, er moet weer geld aan verdiend worden. Manmanman. :tired_face:

Ik weet niet waar je woont, ik heb een ferplast grand lodge 140 voor je staan. Heeft wel even een goede schoonmaakbeurt nodig. Konijnen hebben er eigenlijk nooit ingezeten omdat ik ze toch niet naar buiten heb gedaan.

Aan de andere kant,Het is echt een gigantisch hok. Ik zou niet weten hoe je hem moet vervoerenā€¦

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het vaak willens en wetens is. Mensen weten vaak niet beter. Ik heb toen ik klein was ook Ć©Ć©n konijn in zoā€™n standaard plastic binnenkooi gehad. Mā€™n ouders wisten gewoon niet beter. Je koopt bij een dierenwinkel een konijn en een van de van de standaard hokken die je daar koopt. Niemand vertelt je daar dat zoā€™n hok eigenlijk te klein is en je dit eigenlijk alleen een schuilplaats voor je konijn is en geen permanente leefruimte. Ook in alle boekjes die we toen hadden gekocht over konijnen (pre internet tijdperk) stond hier niks over in. We lieten hem wel af en toe vrij rondlopen maar dat was misschien 2/3 keer per week een uurtje. Nou zijn de tijden wel veranderd tegenwoordig maar ik heb alsnog het idee dat er bij het ā€˜grote publiekā€™ weinig bekend is over de benodigde leefomstandigheden voor konijnen.

1 like

Juist daarom is het belangrijk dat dierenwinkels en tuincentra kappen met het verkopen van konijnen als ze er duidelijk geen verstand van hebben. Ten eerste geven ze slecht advies waardoor je als consument geen idee hebt dat je het fout doet, zoals jij aangeeft. Maar ten tweede is zoā€™n konijn 9 van de 10 keer een impulsaankoop en wordt er niet gecontroleerd waar zoā€™n beestje terechtkomt. Zoals bij PetsPlace lullen ze echt compleet uit hun nek, kan me daar zo kwaad om maken. (ā€˜je moet twee vrouwtjes nemen, dat gaat altijd goedā€™, ā€˜met 8 weken weg bij de fokker? Die van ons zijn 6 weken, dat kan primaā€™, ā€˜Ć©Ć©n konijn kan wel hoor!ā€™, ā€˜dit hok van 80 bij 50 cm is groot genoegā€™) Ze weten duidelijk helemaal niks over het welzijn van bijvoorbeeld konijnen. Dus daarnaast vindt ik ook dat, naast stoppen met het verkopen van levende dieren, er ook meer geleerd moet worden over o.a. voeding en huisvesting als je toebehoren verkoopt. Anders hou je het ook in stand dat men niks weet en leert, zoals ik nu dus zie op Marktplaats. Maar er zijn ook zĆ©ker mensen die niet willen leren, en het dus echt wel tegen beter weten in alsnog fout doen. Ik kreeg gister nog een berichtje terug dat het minihokje dat iemand verkocht groter was dan waar menig konijn in zit. :roll_eyes:

@Zomerjas lief aanbod! Ik woon in het oosten van het land, zal wel niet in de buurt zijn haha.

Haha nee, woon in Amsterdam.

1 like

Dit soort dingen begrijp ik dus echt niet he? Hoezo mag je dieren verkopen zonder kennis te hebben? Zo hou je inderdaad in stand dat ze hun hele leven lang mishandeld worden. Kan er met mijn verstand niet bij.

Zaterdag met de dierenarts besloten om nog een ding te proberen. Konijn laat neurologische afwijkingen zien. Weten niet waarom. Bloedonderzoek was ook niet heel afwijkend.

Ik zit wel echt in tweestrijd. Zaterdag kon ik er niet achter staan om hem in te laten slapen, hoe hij vanochtend er bij lag dacht ik nou dit wil ik niet voor hem. Ik geef het nog 1 dag en anders laat ik hem morgen in slapen. Maar nu zit hij weer wel rechtop en houdt zijn hoofd recht. Hij valt nog wel om met mobiliseren. Maar hij lijkt ook volledig kwijt wat hij moet doen. Blijft met zijn bek in de drinkbak hangen en doet niets. Wilt niet eten, maar duw ik een stukje voedsel in zijn mond eet hij het wel. Misschien heeft hij wel een herseninfarct gehad? Zal deze situatie nog verbeteren? Of is dit een lijdensweg voor hem.

Sorry voor mijn warrige verhaal. Vind het zo lastig en zielig.

Sterkte, lijkt me erg lastig :heart:

1 like

Oh wat zielig. Heel veel sterkte :heart:
Wat je omschrijft klinkt niet goed, maar ik ben geen dierenarts. Als buitenstaander zou ik zeggen, hoe hard het ook is, laat hem niet langer lijden. Maar als baasje zou ik ook echt in tweestrijd zijn, arm beestje.

1 like

Wat verschrikkelijk om dat te moeten aanzien en niet aan een dier kunnen hoe hij zich voelt. Welke beslissing morgen je ook maakt het zal de juiste zijn want je bent duidelijk begaan met je huisdier. :kissing_heart:

1 like

Ja we behandelen ook voor EC. Daarnaast nog antibiotica en een ontstekingsremmer/pijnstiller.

Maar na wanneer moet je daar dan effect van zien als het EC zou zijn?

De dierenarts zij zelf dat ze niet gelijk bij zijn symptomen dacht aan EC. Weet niet waarom niet, want ik dacht er ook gelijk aan. mijn vriend mocht er alleen bij zijn ivm corona. Zal het hem straks vragen. Het is wel een ā€˜konijn kundigeā€™ dierenarts. Vertrouw haar wel altijd.

We hebben straks een afspraak om hem in te laten slapenšŸ˜¢ hij lijkt niet op te knappen. Hij houdt zijn hoofd wel recht. Maar daar blijft het bij. Hij valt om tijdens mobiliseren. Eet alleen een inimini beetje als wij het hem echt voor zijn neus houden en lijkt dan ook af en toe kwijt wat hij er mee moet. Dit is ook niet konijn waardig hoe het nu is voor hem.

2 likes

Heel veel sterkte. Niet makkelijk zo een beslissing maar waarschijnlijk wel de juiste keuze voor hem.

1 like