Ik zit momenteel echt met een enorm rotgevoel. We zijn net verhuisd naar een nieuw huis en hebben dus ook nieuwe spullen, schilderwerk laten doen, behangen etc. Ik heb het ophalen van de konijnen uit het oude huis (bij mijn ouders) heel lang uitgesteld omdat ik bang ben dat ze hier de boel gaan vernielen. Het zijn gewoon ontzettende slopers, terwijl ik ze wel echt veel en vaak corrigeer al vanaf dat ze klein zijn. Ze luisteren wel heel goed, maar trekken ook behang van de muur, knagen aan houtwerk en kabels en trekken aan het tapijt. Ik heb ze inmiddels opgehaald en waar ik al bang voor was gebeurde ook: knagen aan de houten drempel, kozijnen en nieuwe kast, een hap uit de plint en twee happen uit het behang. Ik heb ze nu dus in de keuken gezet en voor de doorgang een stuk plexiglas neergezet. In de kamer laten lopen werkt echt niet, dan zit ik de hele dag in de stress. En in de keuken hebben ze echt voldoende ruimte, maar niet de ideale situatie. Ik merk dat ik me kapot erger aan het steeds moeten verplaatsen van dat plexiglas, en dat spul heeft scherpe randjes waardoor ik al beschadigingen op het kozijn zie. Daarnaast dwarrelt er overal haar, wat absoluut niet fris is in een keuken. Pff ik heb echt het gevoel dat ik ze te kort doe of zo. Dit werkt gewoon niet. Een andere optie is ze een plek in de tuin geven. De ruimte is er wel, maar dan moet ik allerlei aanpassingen en kosten gaan maken. Daarnaast vind ik het gewoon geen fijn idee dat ze buiten staan. Ik heb er minder zicht op (bijv. als ze ziek worden), ze zijn kwetsbaarder en de weersinvloeden… Het is ook veel minder gezellig, maar ik wil ook weer niet dat m’n hele nieuwe huis naar de klote gaat. Ze weg doen of terug naar mijn ouders gaat al helemaal niet gebeuren. Maarja:
- Hoe voorkom ik dat het haar overal naartoe dwarrelt? Ja ze zijn in de rui nu, maar blijven ze zo haren? Ik kan me niet herinneren dat het anders ook zo erg was namelijk
- Wat is een goede vervanger voor een stuk plexiglas dat je continu moet verplaatsen en beschadigingen geeft? Een traphekje is ook weer zoiets… Het moet tussen een deurkozijn passen (deur is er uit, geen optie om die er in te maken)
- Als ik besluit om ze naar buiten te doen, dan neem ik aan dat ik dat een dezer dagen nog moet beslissen toch? Gezien de dalende temperaturen en de dikte van hun vacht
Merk echt dat ik er continu mee bezig ben en het vreet enorm aan me. Wil echt graag dat ze het fijn hebben maar niet ten koste van alles.