Het knaagdierentopic

Pfff, zit echt even met mijn handen in mijn haar…
Eén konijn heeft sinds 1,5 maand ongeveer last van onzindelijkheid, veel drinken/plassen en persen bij plassen. Ben ik een tijd geleden mee naar de dierenarts geweest, zij gaf aan dat het blaasontsteking was en hij heeft antibiotica + pijnstilling gekregen. Dat ging allemaal goed, na 3 dagen leek het steeds beter te gaan (hij plaste weer op het wc’tje en dit leek ook gemakkelijker te gaan). Heb de kuur vervolgens wel netjes afgemaakt.
De laatste keer medicijnen is nu 4 dagen geleden en hij begint nu weer met onzindelijk worden… Heb gelijk de dierenarts gebeld en zij gaf aan dat ik weer met antibiotica kan beginnen om te kijken hoe het dan gaat.
Maak me echt zo veel zorgen… Lijkt mij dat zo lang aan de antibiotica ook niet zo goed is voor zo’n klein konijntje.

Ik zit ook in een konijnen facebookgroep, en zij zijn heel enthousiast over ‘urologist’. Dit heb ik dus voor de zekerheid ook net besteld… Iemand hier toevallig ervaring mee?

Weet niet zo goed wat ik verder nog zou kunnen doen…

Nee, daar is hij niet specifiek op onderzocht. Wel een goede om nog even achteraan te gaan inderdaad! Mocht hij nu niet opknappen, ga ik zeker naar de da om een foto te laten maken.

Hij heeft Sulfatrim 16/80mg gekregen, deze had hij vorige keer ook.

Goed dat je het zegt, dan wacht ik nog even met Urologist. Hij krijgt nu vooral hooi en iedere dag een klein bordje met groentes en kruiden, niet anders dan normaal.

Ik ga het proberen!

Thanks voor je behulpzame berichtjes :blush:

Ik ben er ook weer met mijn hersenpinsels (heb een paar maanden geleden ook gepost over dat ik een konijn wil) maar de situatie is veranderd.

Ik woon in een appartement van 80 m2, alle kabels zijn netjes weggewerkt en ik heb zoiets van: ik mis mijn oude konijntje echt gigantisch en ik weet dat nieuwe konijnen hem niet gaan vervangen (ben opgegroeid met het konijn, hij is twaalf jaar geworden) maar ik mis het hebben van een konijn oook gigantisch en we hebben de ruimte wel voor twee loslopende konijnen.

Dus is het verstandig om een konijn te nemen? Ik weet het niet zo goed. In principe werk ik 40 uur pw en mijn vriend ook. Maar we willen wel twee loslopende konijnen nemen. Waar moet ik allemaal aan denken? De eis van mijn vriend is wel dat het huis niet compleet een konijnenhuis mag worden met overal hooi en rommel.

Wij hebben de konijnen in de garage en laten ze er in de avond uit in de woonkamer. Er komt geen hooi in de woonkamer, maar overal dwarrelt haar. Dat hou je niet tegen, of je moet elke dag willen stofzuigen haha. Ook knabbelen onze konijnen soms aan de plinten (bijna nooit meer, maar soms ineens) en eerst ook aan de bank…
Omdat ze in de garage zitten hebben we daar de meeste ‘rommel’, maar daar ligt ook veel hooi te slingeren.
Als ik in een appartement zou wonen en geen aparte ruimte zou hebben voor mijn konijnen zou ik het zelf niet doen. Mijn vriend wordt nu al soms geergerd als hij ziet hoeveel haar er door de woonkamer dwarrelt.
Wij hebben dan wel een van drie konijnen met langere haren die meer haar verliest…
Wil je ze dan ook de hele dag door los rond laten rennen? Heb je waardevolle meubels? Konijnen knabbelen graag namelijk haha, zeker als iets nieuw is heb ik gemerkt. Wij hebben altijd een kartonnen doos in de woonkamer liggen waar ze mee spelen en aan knabbelen, dat zorgt er wel voor dat ze minder knagen aan andere dingen. Ook soms wilgentakken.

Ik moet wel zeggen dat ik het heel gezellig vind dat ze rondhuppen in de woonkamer. Ze komen ook bij ons op de bank chillen… we hebben nu een stoffen bank, maar ik wil de volgende keer een gladde bank. Die haren blijven overal plakken nu haha

1 like

Wij wonen in een appartement van 78m2 en hebben 2 konijnen. Ze hebben een groot hok (1.60m) in de woonkamer staan waar hun toiletje, eten en drinken in staat. Het hok staat altijd open dus ze kunnen de hele dag de kamer door lopen. Merk dat ze hun hok wel als ‘veilig’ zien. Als er visite ofzo is, gaan ze daar altijd liggen. Ook slapen ze daar meestal.
Wij werken beide ook (bijna) fulltime, maar merk niet dat de konijnen dat erg vinden. Zou wel sowieso 2 konijnen nemen!
Om de dag maak ik hun toiletje schoon en ik moet regelmatig stofzuigen (langharig konijn), maar het hooi blijft redelijk in hun hok.

1 like

Ik moet even spuien hoor, ik ben zo boos en verdrietig, ik heb een tijd geleden wel eens gepost over dat ik het zo oneerlijk vond dat mensen die weinig geven om dieren juist makkelijk huisdieren nemen omdat ze niet aan het dier zelf denken maar alleen aan zichzelf. Terwijl ik zelf dol ben op dieren maar juist daarom geen huisdieren neem, omdat het geen goede situatie is voor ze (terwijl ik het wel erg mis). (Ja sorry dit komt deels voort uit jaloezie)

Dat was nav een familielid dat ineens een konijn kocht waarbij ik al aan zag komen hoe het verder zou gaan.
En raad eens, nu is het even later en is er een baby, en nu moet het konijn weg want “geen tijd om genoeg aandacht te geven”. Wel naar een goed huisje hoor !!1!
Bah.

Ahhh zo zielig begrijp ook echt niet dat mensen zo zijn☹ ik probeer het altijd maar te bekijken dat zo’n beestje beter af is op een plek waar het wel alle aandacht liefde en tijd krijgt wat het verdiend dan bij die personen blijven die er geen tijd voor hebben.

1 like

Gisteren kwam er weer een foto voorbij van een bekende die een konijn in een doos had gevonden in het bos.Hij leefde nog en is optijd gevonden. Moet echt huilen van zo’n verschrikkelijke acties. Arm beestje, gelukkig krijgt die nu goede zorg

1 like

Nou, het konijn had inmiddels al wel een maatje gelukkig (onder lichte dwang genomen) dus het punt is ook dat ze qua aandacht echt niet veel meer nodig hebben dan standaard verzorging. Want ze hebben gelukkig elkaar.
Heb dan in ieder geval het beetje fatsoen om die verzorging te geven voor de rest van hun leven (want daar heeft ze gewoon de middelen voor), ook al ben je op de nieuwigheid uitgekeken. Ik vind het zo egoïstisch, hoe kun je zo zijn. En hoe kan het dat dit gewoon mag? Waarom zijn hier geen regels tegen.
En het erge is dat ik het ook wel weer zie gebeuren dat dat kind over een paar jaar groter is en een huisdier wil en dat dat er dan ook weer komt. Tot het niet meer spannend is.
Verschrikkelijk.

2 likes

Oja het klassieke “kind, je mag een huisdier als je er zelf voor zorgt!”
En dat kind vindt het dan 2 weken leuk en komt dan tot het besef dat op de iPad spelen leuker is dan een konijnenhok schoonmaken, en dan moet het dier maar weer naar de kinderboerderij.

Ik word hier ook zo ontzettend agressief en verdrietig van! Hoe kun je zo met dieren omgaan?!

2 likes

Binnenkort komen ze hier alle kozijnen e.d. aan de buitenkant verven. De ramen moeten dan natuurlijk open staan. Ik denk dat ik dan het beste mijn konijnen even ergens anders kan onderbrengen. Er is namelijk geen plekje in ons huis waar ik de konijnen neer kan zetten waar de konijnen ver genoeg van de ramen zitten; ik verwacht dat de verf in het hele huis te ruiken is. Ik heb geen tuin, dus de konijnen buiten zetten is helaas geen optie.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Ik zit momenteel echt met een enorm rotgevoel. We zijn net verhuisd naar een nieuw huis en hebben dus ook nieuwe spullen, schilderwerk laten doen, behangen etc. Ik heb het ophalen van de konijnen uit het oude huis (bij mijn ouders) heel lang uitgesteld omdat ik bang ben dat ze hier de boel gaan vernielen. Het zijn gewoon ontzettende slopers, terwijl ik ze wel echt veel en vaak corrigeer al vanaf dat ze klein zijn. Ze luisteren wel heel goed, maar trekken ook behang van de muur, knagen aan houtwerk en kabels en trekken aan het tapijt. Ik heb ze inmiddels opgehaald en waar ik al bang voor was gebeurde ook: knagen aan de houten drempel, kozijnen en nieuwe kast, een hap uit de plint en twee happen uit het behang. Ik heb ze nu dus in de keuken gezet en voor de doorgang een stuk plexiglas neergezet. In de kamer laten lopen werkt echt niet, dan zit ik de hele dag in de stress. En in de keuken hebben ze echt voldoende ruimte, maar niet de ideale situatie. Ik merk dat ik me kapot erger aan het steeds moeten verplaatsen van dat plexiglas, en dat spul heeft scherpe randjes waardoor ik al beschadigingen op het kozijn zie. Daarnaast dwarrelt er overal haar, wat absoluut niet fris is in een keuken. Pff ik heb echt het gevoel dat ik ze te kort doe of zo. Dit werkt gewoon niet. Een andere optie is ze een plek in de tuin geven. De ruimte is er wel, maar dan moet ik allerlei aanpassingen en kosten gaan maken. Daarnaast vind ik het gewoon geen fijn idee dat ze buiten staan. Ik heb er minder zicht op (bijv. als ze ziek worden), ze zijn kwetsbaarder en de weersinvloeden… Het is ook veel minder gezellig, maar ik wil ook weer niet dat m’n hele nieuwe huis naar de klote gaat. Ze weg doen of terug naar mijn ouders gaat al helemaal niet gebeuren. Maarja:

• Hoe voorkom ik dat het haar overal naartoe dwarrelt? Ja ze zijn in de rui nu, maar blijven ze zo haren? Ik kan me niet herinneren dat het anders ook zo erg was namelijk
  • Wat is een goede vervanger voor een stuk plexiglas dat je continu moet verplaatsen en beschadigingen geeft? Een traphekje is ook weer zoiets… Het moet tussen een deurkozijn passen (deur is er uit, geen optie om die er in te maken)
  • Als ik besluit om ze naar buiten te doen, dan neem ik aan dat ik dat een dezer dagen nog moet beslissen toch? Gezien de dalende temperaturen en de dikte van hun vacht

Merk echt dat ik er continu mee bezig ben en het vreet enorm aan me. Wil echt graag dat ze het fijn hebben maar niet ten koste van alles. :cry:

Ik snap je frustratie. Het verharen is, naar mijn mening, dit seizoen wel echt extreem. Zou het door de temperatuur komen? Konijnen die binnen verblijven blijven verharen volgens mij. Zou een robotstofzuiger helpen? Wij stofzuigen ook elke dag of om de dag even, anders inderdaad die haardoezels overal.

Zou een houten plaat beter zijn dan plexi? Ik weet het ook niet zo goed. Bij ons bijten ze nu nergens meer aan, alleen soms uit verveling een hapje plint. Heb je dozen liggen? Die van mij gaan daar los op.

1 like

Misschien is een veiligheidshek zoals dit een optie? Kun je volgens mij in veel verschillende maten vinden.

1 like

Het oogt inderdaad extremer dan anders, of het viel me toen minder op. We hebben nu veel zwarte meubels/raambekleding dus dat werkt ook niet mee. Maar ben nu telkens met de stofzuiger in de weer (hebben een steelstofzuiger, dat scheelt ook al!) en het lijkt alsof het binnen een uur allemaal weer terug is. Dat was eerder echt niet zo voor zover ik me kan herinneren. Een robotstofzuiger voor alleen de keuken vind ik dan een beetje overbodig. We hebben bewust voor plexiglas gekozen zodat het niet lelijk oogt omdat je er doorheen kunt kijken, en ik kan ze zo nog een beetje in de gaten houden. Dus vandaar niet voor hout. Ze hebben hier echt genoeg speelgoed: balletjes, grote dozen, tunnels, een eigen tipi… Ik weet het ook niet meer :sweat_smile:. Ze zijn echt mega verwend wat dat betreft, maar het slopen blijft ook al corrigeer ik ze zelfs met de plantenspuit. M’n vorige konijnen waren echt niet zo erg als deze twee (beide geholpen overigens).

@klaariskees ja zoiets zou ideaal zijn, maar hun kennende knagen ze zich zo een weg naar buiten :roll_eyes:. Dat maakt het zo irritant.

Ai ja, dat is echt niet fijn. Kun je om het plexiglas geen zachter materiaal maken op de hoeken en randen? Rubber of foam? Dan moeten ze daar natuurlijk wel vanaf blijven😫

We hebben er nu houten randen omheen zodat het blijft staan en steviger is. Daar zou misschien nog wel iets van vilt op kunnen. Op bepaalde plekken zit ook al een plastic dopje om dat krassen tegen te gaan, maar het lijkt niet helemaal te voorkomen. En het is gewoon mega onhandig om elke keer te moeten verplaatsen. Het meest relaxt zou zijn als ze naar buiten zouden gaan, maar dat voelt ergens ook weer niet goed haha.

Ja, dat snap ik. Mijn vriend wil ze ook naar buiten, maar ik vind dat ook niet gezellig en geef ze dan waarschijnlijk minder aandacht. Als konijnen samen zitten hebben ze genoeg aan elkaar, misschien zijn ze juist gelukkiger buiten dan? Kunnen ze lekker doen wat ze willen. Wij hebben ze nu in de garage, een grote bende :joy: haren en hooi. Kan daar ook bezig blijven.