Het knaagdierentopic

Ja, ze is weer helemaal de oude! :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Ik had vroeger mijn konijn op mijn slaapkamer en werd daar echt helemaal gek van :sweat_smile: Volgens mij zijn hamsters ook nachtdieren dus zou het niet zo gauw doen.

1 like

Deze twee gekkies leven in onze slaapkamer.
Hebben weinig last van ze afgezien van de vrolijke buien die ze soms hebben. Dan gaan ze rennen springen en doen ze binkies. Soms knalt hierdoor een van de twee tegen het hekje aan(die dikste vooral) maar verder gedragen ze zich goed.

9 likes

Ik had 2 cavia’s, eentje is helaas 2 weken geleden overleden na een (lang) traject om haar add te verhelpen, maar tevergeefs. Ze is maar 2.5 geworden :cry: Heb vrij snel na haar overlijden 2 kleintjes erbij gehaald, zodat de ‘grote’ niet depressief zou worden. Dit gaat helemaal goed, ze kunnen het goed met elkaar vinden, en de ‘grote’ is ook weer helemaal actief aan het rondrennen en aan het popcornen. Ik haal ze alledrie elke dag uit de kooi en ook even alleen zodat we kunnen bonden. Alleen 1 van de kleintjes gaat na een halve minuut al heel hard piepen en dan wilt ze terug naar de andere 2. Ze springt nog net niet van de bank af. Maar zo raakt ze niet gewend aan mij. Ik heb ook geprobeerd om ze met z’n 3en uit de kooi te halen, en haar dan extra aandacht te geven, maar het is geen doen. Ze volgen elkaar continu, rennen achter elkaar aan enzo. Ze is gelukkig wel handtam. Het andere kleintje gaat op den duur ook wel piepen, maar ze blijft wel lekker bij me liggen. Ik weet dat het tijd nodig heeft maar ze is zo gehecht aan de andere 2, ik ben bang dat als ik te lang wacht dat het dan niet goed gaat komen. Iemand nog tips?

Sowieso zijn de 2 kleintjes echt fucking fearless en wild :sweat_smile: Toen de 2 ‘grote’ jong waren, waren ze helemaal niet zo.

Samenvatting

Samenvatting

1 like

Nee ik dwing haar ook niet. Ik kan haar wel makkelijk pakken, en als ze zo hard begint te piepen dat zet ik haar direct terug. En ik weet dat cavia’s vooral veel aan elkaar hebben, maar ik wil niet dat ze zich achtergesteld voelt. Ik weet dat dat een hele menselijke emotie is, en dat ik dat een beetje op haar projecteer. Het boeit haar wss echt niet :joy: Maar bedankt, ik ga wat meer afwachtend zijn.

Ik heb een goudhamster en die stond een halfjaar op mijn slaapkamer. Twee nachten moest ik aan de geluiden wennen, daarna heb er nooit meer last van gehad. Ze staat nu in de woonkamer, vind ik gezelliger en ze slaapt altijd overdag en wordt rond 18:00 uur wakker. Let er wel op dat hamsters geen knuffeldieren zijn over het algemeen. Puck (mijn hamster) wil er ongeveer 20 minuten per dag uit en wordt dan heel druk. Dan doe ik haar weer terug in de kooi. Hoe zie je het loslopen voor je? Een hamster heeft ook een erg grote kooi nodig.

@Maestoso is de hamster fluisteraar van het forum wat mij betreft. Ze wil je vast veel tips geven als je wel besluit voor een hamster te gaan!

Ze zijn wel echt super leuk hoor :heart:

4 likes

Alleen zo jammer dat ze niet zo oud worden

Als ze wat ouder/rustiger zijn vinden ze het misschien ook wel gezellig om met zijn drieën of met twee tegelijk op schoot te liggen en geaaid te worden. Weet niet of dat nu al gaat? Dat is zo leuk :grin:
Die van mij vonden dat allemaal fantastisch, dan gingen ze zich helemaal uitrekken en vielen ze soms ook in slaap. Ik had er trouwens wel altijd zo’n doek met rubber erin van de hema onder omdat ze niet bepaald zindelijk waren.

1 like

Hahaha heel herkenbaar, je hebt speciale hekken voor hamsters waarmee je een gebied of rondje kan afzetten waarin ze kunnen rondlopen! Heb die zelf nog niet, maar wil die nog wel!

3 likes

Alleen de oudste blijft rustig zitten, liggen. Maar ja die kent me ook al 2,5 jaar. Het andere kleintje vindt het wel fijn om in bed met me te liggen haha. Ik snap dat ze moeten wennen aan alles, ik heb ze ook pas 2 weken. Ze snappen iig wel de routine hier. Als ik ‘s avonds naar bed ga, dan knip ik de lamp uit, en dan beginnen te piepen omdat ze dan weten dat ze een avond snackje krijgen. Dus het wennen gaat de goede kant op. Als ik bij de kooi ga zitten dan rennen ze ook niet weg. Ben net bij de kooi gaan zitten, en heb haar geaaid terwijl ze in de kooi zat. Dit stond ze toe, dus denk dat ik het voorlopig maar zo ga aanpakken met haar.

Ohhhh gaaf! Nog nooit van gehoord maar klinkt top!

1 like

Maar dat moet sowieso niet de insteek zijn bij het nemen van een huisdier.

1 like

Hoe veel geld zijn jullie ongeveer per maand kwijt voor 2 konijnen? Mijn vriend en ik willen vraag twee konijntjes uit een opvang halen, maar willen van te voren weten hoeveel het onderhoud ongeveer is. Ik las op internet ongeveer 40 euro per maand maar mijn vriend dacht minder.

En hebben jullie ook een verzekering voor jullie konijnen? Waarom wel of waarom niet?

Hooi, stro en zaagsel koop ik in bulk dus dat hoef ik maar eens in de paar maanden te kopen en is niet zo duur. Met brokjes doen ze ook best lang dus ik vind het lastig om te zeggen hoeveel ze omgerekend per maand kosten. Maar lang geen €40 in ieder geval. 1 keer per jaar krijgen ze hun jaarlijkse vaccinaties bij de dierenarts en dat is geloof ik €80 voor allebei samen. Ik heb geen verzekering omdat ik eventuele dierenartskosten prima zelf kan betalen. Mijn ene konijntje moest laatst geopereerd worden aan een tumor en dat kostte nog geen €200. Is natuurlijk een hoop geld, maar ik had hoger verwacht dus het viel me nogal mee. Het is natuurlijk afhankelijk of je zelf honderden euro’s klaar heb liggen voor dierenartskosten, maar ik zou niet zo snel een verzekering nemen omdat je uiteindelijk alleen maar duurder uit bent lijkt me

1 like

:joy:
Ah, vandaar dat alle groente in hun hok als sneeuw voor de zon verdwijnt haha, ze inhaleren

@inezweski
Nog bedankt voor de tip van het hooi halen bij een fouragehandel. Ze eten het weidehooi lekker op en scheelt enorm in kosten! Dit kan ik echt iedereen aanraden als je zo’n baal kwijt kunt thuis.

Mijn grote konijn van 4 zit suf in een hoekje te kijken. Als ik hem wil aaien valt hij me aan. Doet hij vaker, maar nu constant als ik bij zn snuit kom. Ik laat hem maar even, hij wilde ook niets lekkers en normaal eet die alles. Smiddags zijn ze altijd wat lam, maar dit viel wel op. Hopelijk voelt hij zich snel weer oké, zal ik anders wat pijnstilling proberen te geven? Ik weet niet wat er is natuurlijk maar ik was dikke maand geleden ook al met hem bij de dierenarts toen hij zo futloos was, was er niks aan de hand. Bij thuiskomst rende hij meteen weer rond.
Konden ze maar praten :sweat:

Pijnstilling kan geen kwaad, en eventueel een darmstimulerend middeltje erbij? Hij moet in ieder geval snel weer gaan eten en eventueel een beetje warm houden

1 like

Ik heb geprobeerd pijnstilling te geven, maar dat lukt me niet. Hij eet het normaal met banaan als hij ziek is, maar nu eet hij niks. Het is een beetje een probleemkonijn wat betreft oppakken en pipetje in mond doen, dat krijg je niet voor elkaar. Ik hoop zo dat hij snel weer eet. Anders moet ik naar de dierenarts ben ik bang. Hij heeft vanochtend wel nog gegeten.

Ja dat heb ik ook met eentje… lekker veel snoepjes om hem gooien misschien?

Ook geprobeerd, hij wil niks :frowning: normaal is het een vreetzak. De buik voelt niet echt hard aan, dat heb ik net even gevoeld. Denk geen gasvorming dan, maar zeker weet ik het niet. Hij heeft wel wat speeksel rond zn mondje. Op internet lees ik dat dat kan duiden op pijn of stress.

Edit:yes!!! Ik gaf net een brokje, at hij na drie keer pushen op. Toen een klein stukje aardbei op en nu heb ik een komkommer tussen de tralies van hok gestoken. Neem aan dat dit geen kwaad kan?

Haal het zo wel weg, want teveel lijkt me ook niet goed