Het knaagdierentopic

Wat wel heel erg leuk is aan konijnen is dat je ze zoveel kunt leren. Als ik tegen mijn konijn zeg “in je hok!” Dan gaat ze gewoon in haar hok, ook al zit ze aan de andere kant van de kamer. Ik vind dat echt zo knap!! En ze vinden spelletjes ook heel leuk, ik heb bv zo’n stapeltoren en die kunnen ze uit elkaar halen:

4 likes

Haha na 2 weken is hij al verwend❤ helaas geen tips voor je.

1 like

@inezweski Weet jij of het per se noodzakelijk is om mijn mannetjeskonijn te laten castreren? Hij zit nu nog apart en wij willen hem straks gaan koppelen met een bestaand koppel dat al gecastreerd is. Dus er kunnen geen kleintjes komen. Wel misschien verstandig, want mocht hij straks een koppel vormen en gaan puberen we weer van voor af aan kunnen beginnen met koppelen als we dan pas laten castreren?

Ik ben een beetje huiverig voor de castratie, omdat mijn andere konijn toen best slecht uit de narcose kwam, is gelukkig wel goedgekomen Maar als het niet per se voordelen heeft, dan doe ik het liever niet.

Wat een schatje!!! Ik denk dat hij heel erg fan is van meelwormen :smile: Hij is het al zo gewend dat hij altijd een meelworm krijgt van jou. Ik denk daarom dat ‘ie je vinger aan ziet als een meelworm. Bijt hij hard of is het meer een ‘voorzichtig’ hapje. Hamsters happen vaak om te proeven of het veilig/eten is.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dan ga ik hem toch laten castreren. Mocht de koppeling niet lukken, dan krijgt hij een eigen vriendin :).

Het is geen heel rustig konijn, begint al snel te trappelen als ik hem oppak en er zit pit in. Ik zal het eens vragen aan de dierenarts. Ik heb wel een goed gevoel bij hen, ze liet weten dat ze de beestjes goed in de gaten houden en in het begin ook checken of castratie wel kan en er geen andere zaken spelen.
Mijn andere mannetje is ergens anders gecastreerd, daar ga ik nooit meer terug.
Lang lulverhaal waarom niet:

Samenvatting

De dierenarts kon hem bij een controle niet in bedwang houden en hij vloog tegen het plafond en gilde als een speenvarken. Ik heb een konijn nog nooit zo hard horen gillen. Ik had van tevoren aangegeven dat hij echt met twee vastgehouden moest worden. Hij dacht het wel even te kunnen doen… Ontzettend zielig. Hij viel in de wasbak. Ik dacht even dat hij toen dood was. Nu is hij telkens zo ontzettend gestrest als hij weer in die kooi moet en naar de dierenarts moet. Bij de nieuwe dierenarts kunnen ze hem wel goed vasthouden en doen ze het met z’n tweeën. Erg fijn dat ze meteen naar me luisterden en ik aangaf hij met twee vastgepakt moest worden. Toch ben ik telkens bang dat hij van stress doodgaat. Ik had gevraagd of ze hem de entingen bij ons thuis zouden willen geven, maar dat doen ze helaas niet.
En misschien moet ik me ook niet zo aanstellen, maar het zijn ook gewoon mijn baby’s.

Ik moet vanmiddag met mijn konijn naar de dierenarts. Ik kwam er gisterenavond achter dat hij een grote bal/gezwel bij zijn achterste heeft zitten. Ik kwam er bij toeval achter omdat hij helemaal languit lag met zijn kont naar mij toe. Misschien zit het er al wel een stuk langer, maar als hij gewoon zit of normaal ligt zie je het dus niet. Alleen als hij echt languit ligt en aangezien hij dan vaak meestal met zijn hoofd naar mij toe ligt. Ik voel me nu echt een slechte konijnenmoeder. :pensive::pensive: Straks loopt hij hier al langer mee rond. Vanmorgen gelijk gebeld, en gelukkig kan ik gelijk vanmiddag terrecht.

Het viel “mee” , hij heeft een gedraaide bal. Morgenochtend kan ik hem weer brengen en wordt hij gecastreerd. Ik vind het wel heel spannend dan gaat hij natuurlijk onder narcose, ook omdat hij al wat ouder is. Maar komt volgens de dierenarts helemaal goed.

Oh wat een lieverd!! Ik merk zelf dat meelwormpjes echt het jachtinstinct van mn hamsters triggert, ze worden helemaal wild van die levende beestjes. Je zou het met zonnebloempitjes kunnen proberen! Daar worden ze vaak minder moordlustig van hahah. (Tenzij je gedroogde meelwormen geeft, dan kan het zijn dat ze inderdaad je vingers aftasten)

1 like

Godverdomme, we moeten zo met ons konijn naar de dierenarts. Ze liet opeens heel ander gedrag zien, gaat languit liggen (doet ze nooit), we kunnen dr opeens aaien en oppakken (rent normaal gesproken weg), eet niet en ademt heel snel. Arts gebeld en kan misschien een koliek (?) zijn. Ik maak me zo’n zorgen! Over 3 kwartier afspraak.

Heel veel sterkte :frowning: :(. Ik hoop dat alles goedkomt!

Sterkte, ik hoop dat het meevalt.

Succes! :frowning:

Shit :frowning: sterkte, hoop zo dat het goed gaat!

Dankjewel allemaal (@Superkonijn @Love_story @kees @EllaFitzgerald) het was inderdaad gasvorming. Buikje ligt helemaal overhoop, maar wat nou de oorzaak is geen idee. Haar temperatuur was ook te laag dus ze ligt nu lekker met een kruik op schoot. Verder hebben we spul gekregen wat de boel weer op gang moet krijgen en dwangvoeding. Ik hoop zo dat het snel beter gaat😥

Oh nee, zo vervelend :(. Pff ik ga heel erg voor je duimen dat de boel weer op gang gaat komen!!

Hopelijk gaat het snel weer beter met jullie konijn :heart:

Ohh nee! Ik duim voor je dat alles weer goed komt.

Ach nee :frowning: duim heel hard mee dat ze er snel bovenop mag komen :heart:

Ze heeft alweer een paar hapjes gegeten :partying_face:

13 likes

Wat fijn dat het beter gaat! Hebben mijn konijnen ook soms last van helaas. Zo zielig :pensive: