Heb ff gegoogeld en het lijkt inderdaad op syfilis. Zal de dierenarts even mailen het deze foto en hopelijk valt het dan goed te behandelen! Nog even een vraag: het konijn zit met 3 andere konijnen in een ren, zij lijken nergens last van te hebben, moeten die alsnog ook behandeld worden?
Ik ben opgegroeid met konijnen en vond dat altijd leuk en gezellig. Alleen de meeste stonden binnen en weet ook dat dat veel werk is omdat je het toch wel ruikt.
Nu zit ik steeds naar konijnen te kijken en maak ik mezelf helemaal gek. Mijn vriend is ook helemaal enthousiast. Maar dat onderhoud staat me toch een beetje tegen en soms denk ik ook dat ik het nu zo leuk vind omdat we veel thuis zijn en dan vind ik het ook zielig als we straks weer gaan werken en ze minder aandacht krijgen. Wil er sowieso wel twee nemen dan.
Moeilijk zeg zo’n beslissing
Een van onze konijnen heeft de deur naar het dakterras gevonden. Als we de deur open hebben staan glipt ze dus snel naar buiten, ze vind het heerlijk. Nu vinden we dat in principe geen probleem. We dachten eraan een deel van het terras af te zetten met een ren/kippengaas ofzo zodat ze niet al te ver kunnen (eventueel de andere ook als ie dat wilt) aangezien het dakterras best diep is. Het dakterras is verder goed afgebakend, ze kunnen nergens heen en ook niet veel planten ofzo. Maar als ze alleen zo vrij buiten lopen is er natuurlijk gevaar/kans op katten en roofvogels, vooral omdat het qua lucht juist wel best open is. Nu heb ik hier in al die tijd nog geen kat gezien, maar je weet nooit. Hebben jullie tips/ervaringen? We kunnen ze natuurlijk buiten in een ren met overkapping zetten, maar het gaat me juist om het feit dat ik af en toe ook lekker de deur open wil kunnen zetten zonder me zorgen te hoeven maken over de konijnen.
Ik heb de cavia’s buiten in zo’n ren als hieronder. Kun je hiermee niet een deel om de buitendeur afzetten zodat ze niet te ver kunnen? Is ook makkelijk weer op te ruimen, vind het ideaal
Ja hier zat ik inderdaad ook aan te denken. Maar dan zit ik nog met het feit dat het niet overdekt is, ik weet niet in hoeverre dat een ramp is. Ik heb hier zelf nog nooit een kat gezien en ook bijna geen vogels, maar je weet natuurlijk nooit. Maar aan de andere kant, als dit op hooguit een paar meter afstand van de deur is kunnen ze ook naar binnen vluchten in het geval van? Ik weet veel van konijnen, maar dan alleen voor binnen haha. Buiten echt geen idee.
Ik zou het zelf toch niet helemaal vertrouwen als het niet overdekt is. Helemaal als het kleinere konijnen zijn. Dan zou ik er toch bij blijven of het moet echt maar een meter van de deur zijn tot waar ze kunnen komen.
Ja het zijn inderdaad 2 dwergkonijntjes, dus liever niet. We gaan maar kijken of we de deur niet gewoon kunnen afbakenen, zodat deze toch gewoon zonder problemen open kan. Dan kunnen we ze altijd nog mee naar buiten nemen als we er zelf ook zijn.
Misschien ben ik iets te zeker daar mee hoor haha. Wel leuk dat ze daar rond kunnen lopen
Ja ik vind het dus ook heel dubbel haha. Aan de ene kant denk ik ach, hoe groot is de kans. Ik heb hier nog nooit een kat gezien en vogels ook bijna niet (zelfs kleine vogels niet). Maar aan de andere kant zou ik het niet over mijn hart verkrijgen mocht het toch gebeuren.
Er zijn ook afdekzeilen voor over die ren die ik liet zien! Dus dan heb je het wel veilig
Dat is dan nog wel een optie! Mn vriend loopt wel te zeiken dat hij niet weer over dingen (de ren) heen wilt stappen maar daar moet hij zich maar overheen zetten, letterlijk en figuurlijk haha. Ik ga niet de hele zomer met een dichte deur zitten.
@Amoruccio
Ik zou het niet doen als je er zelf niet bent. Hier in de buurt is laatst een konijn aan flarden gescheurd door een roofvogel toen de eigenaar ze in de tuin los had, beschut, en even 5 minuten binnen was
He jeetje, wat een naar verhaal! Nu wil ik ze helemaal niet meer buiten hebben haha, ze blijven maar lekker veilig binnen. Ik ga wel op zoek naar iets om de deur te barricaderen.
Wij doen ze ook buiten als we er zelf zijn, dus dat kan wel hoor. Ik zou ze alleen niet onbewaakt achterlaten;)
Is het niet mogelijk om een hordeur te monteren? Dan kan de deur gewoon open wanneer je dat wil, zonder dat de konijntjes naar buiten kunnen glippen.
Ik heb een traphekje bij de deur!
Haha pas wel op, mijn konijn had binnen no time door hoe hij de hordeur zelf open kon trekken het was hier geen goede oplossing. @Amoruccio
Voor over dat hek/ren die hierboven staat kun je trouwens inderdaad een net kopen, dat gebruikten wij ook ivm met katten en roofvogels en heeft altijd goed gewerkt.
Als je ze toch binnen wilt houden is een traphekje met hele dichte spijlen misschien een optie als je dat kunt vinden?
Je zegt dat je vaker konijnen gehad hebt dus wellicht weet je dit al, maar als ik van tevoren geweten had dat konijnen zoveel rommel maken en alles kapot maken had ik er misschien niet voor gekozen . Plinten, kabels, post… Maar als je vanaf het begin heel strikt bent en er altijd bij bent als ze los lopen, dan valt het misschien mee.
Wat ik persoonlijk ook wel zwaar vind, maar dat is met ieder huisdier, is hoeveel je je aan zo’n beestje gaat hechten en hoeveel verdriet het geeft als ze ziek zijn/doodgaan.
Haha oh ja. De konijnen die ik heb gehad bij mijn ouders liepen niet zo vaak los binnen, vooral buiten. En het konijn wat we nu de afgelopen 11 jaar hebben is zo lief en sloopt niks. Maar als ik nu konijnen zou nemen zou ik ze wel veel los willen laten lopen. En nu in quarantaine kan dat natuurlijk ook maarja straks al we weer gaan werken is dat wel weer anders natuurlijk.
Precies dit heb ik ook… Wij zijn er altijd bij geweest bij het loslopen, maar is echt niet af te leren bij onze terror jaap. Ook buiten vreet ie aan de tuinset (geeneens hout). Ik heb me hier echt op verkeken en mijn man is het zo zat dat we soms gewoon ruzie hebben omdat hij vindt dat ik jaap weg moet doen, maar ik dat niet vind kunnen want dan hadden we er maar niet aan moeten beginnen…
Edit: ook @Vloeistof natuurlijk