Mijne krijgen minimaal vier verschillende soorten groenten per dag, variatie is belangrijk en groente hebben ze echt nodig. Hoeveel dat is qua gewicht weet ik niet. Fruit krijgen ze met mate, heb gedroogde fruitblokjes (papaya, meloen, kiwi, ananas etc.) waarvan ze er max een per dag krijgen. Ik geef ze wel iedere dag een schijfje winterpeen zo dik als een duim ongeveer, want daar zijn ze gek op. Qua groenten wissel ik verder af tussen andijvie/witlof/spuitjes/broccoli/peterselie/(bleek)selderij/spinazie/paksoi/komkommer/ijsbergsla. Ze lusten vrij veel gelukkig!
Dat ging nog best makkelijk, hij is al de hele avond lekker hooi aan het eten!! Super fijn
Februari is de maand van de gebitscontrole en onze dierenarts doet daarom gratis controles. Nu twijfel ik of ik mijn konijnen even wil laten checken. Ik merk niets aan ze en van naar de dierenarts gaan krijgen ze veel stress, maar een controle is nooit verkeerd. Heb al eerder een konijn met gebitsproblemen gehad namelijk. Hoe denken jullie hierover?
Nog een berichtje over het eten :
Mix van 1 handje boerenkool en 1 handje andijvie,
4 blaadjes spinazie, 2 stukjes bleekselderij, 3 broccoliroosjes, 1 schijfje winterwortel en 1 dun schijfje komkommer. Zou dit voldoende groente zijn voor 1 konijn? + hooi en 2 lepels voer?
Ja ik heb inderdaad een konijn met haken op de kiezen gehad en daarom leek het me wel slim om preventief te laten checken. Het is gratis dus daar hoef ik het niet om te laten. Maar omdat ik nu niks aan ze merk maar ze wel veel stress krijgen van zo’n autoritje vraag ik me af of ik ze dat wel aan moet doen.
Zoveel speeltjes, maar die kartonnen dozen zijn veel leuker!
Zijn jullie konijnen ook zo gek op dozen?
Ja! Om om te zitten, in te liggen en om op te eten. Vooral het laatste eigenlijk.
Ja die van mij ook! Zo schattig
Van @Kees moest ik me hier melden hahahaha
Ik heb vroegah altijd cavia’s gehad, de laatste jaren eigenlijk niet meer maar het ging toch weer kriebelen. Vandaag dus toch overstag gegaan. Bij de knaagdieren opvang hadden ze alleen konijnen te koop, dus heb ze bij de dierenwinkel gekocht. Nu moeten ze nog leuke namen krijgen!
Het is morgen 7 maanden geleden dat ons konijn dood is gegaan aan e cunniculi, en ik heb toen echt gezegd “ik neem nooit meer een konijn”. Zo kinderachtig, want ik wil het vorige konijn niet vervangen en wilde me nooit meer voelen zoals toen, maar aan de andere kant mis ik een konijn gigantisch. Tegelijkertijd ben ik bang dat een nieuw konijn lang niet zo leuk zal zijn (tja, wat zal ik zeggen, ik was 13 jaar toen ik het vorige konijn kreeg en 25 toen hij dood ging, dus ben er nogal gehect aan geraakt). Aan de ene kant is het echt onzin hoe ik denk, mis ik een konijn en wil ik een konijn. Maar ik twijfel heel erg, en weet niet of het verstandig is om een konijn te nemen door onze situatie.
Vriend en ik wonen samen in een appartement van 81 m2 met een balkon (balkon is wel goed afgesloten en zo een 10m2), buiten ruimte is er niet echt dus het konijn zal binnen wonen, maar nu komt de grote twijfel. We zijn beide van 8.00-17.30 van huis dus het konijn/de konijnen zullen veel alleen zijn, vooral gezien we drie avonden per week tot 20.30 van huis zijn en in het weekend gaan we wel vaak een dag op pad. Dus ik zit heel erg met mijzelf in de knoop of het eerlijk is dan een konijn (of twee) te nemen? Wat vinden jullie.
En dilemma 2: ik weet niet of een free-caged bunny een optie is (veel nieuwe meubels, bang voor schade, veel elektronica etc), dus aan wat voor hok etc moeten we denken? Het vorige konijn woonde bij mijn ouders, wel in een klein hok, maar had zo een 6-8 uur per dag toegang tot de hele tuin om los te lopen.
Voor dilemma 2: Ik heb zelf een puppy bench als hok (lekker groot) waar hij gewoon in en uit kan springen, en als er niemand thuis is doe ik wel het deurtje dicht, maar ik ben wel veel thuis
Mijn konijntje heeft nu sinds ongeveer een week dat hij zijn kop af en toe een beetje scheef houdt of 1 wang optrekt. Verder heeft hij denk ik nergens last van, eet en drinkt goed etc, erg actief. Zou er iets met zijn tanden zijn? Weet niet zo goed of ik hiermee naar de dierenarts moet? Hiervoor deed hij het in ieder geval nooit…
Sowieso 2 nemen, 1 konijn alleen is echt zielig. Dat is gewoon niet meer van deze tijd.
Daarmee worden trouwens ook een groot deel van je bezwaren in punt 1 opgelost want ze zijn niet alleen! in de opvang kun je vaak leuke koppeltjes vinden die elkaar al heel lief vinden.
Qua hok gewoon absoluut iets groot genoegs, waar ze in ieder geval uit mogen als je thuis bent? Ik zou denk ik kijken of ik een deel van de huiskamer af zou kunnen zetten of idd iets van een grote bench.
Je meubels compleet beschermen kun je helaas niet garanderen, maar waarschijnlijk zal het wel meevallen. Mocht je dat risico echt heel erg vinden of niet genoeg ruimte hebben voor een groot leefgebied dan denk ik dat je (nu) beter geen konijnen kunt nemen. Niet vervelend bedoeld, soms is de situatie gewoon niet ideaal en het moet vooral voor de beestjes zelf goed zijn (daarom heb ik zelf ook geen huisdieren op het moment)
Maar alleen al dat je erover nadenkt en jezelf deze vragen stelt laten wel zien dat het vast helemaal goed gaat komen
Dankje voor het bericht. Op zo een reality check zat ik te wachten want wij hebben gewoon bijna geen 3m2 vrij waar een ren in kan dus dat gaat m niet worden. Was sowieso van plan voor de dierenopvang te gaan maar het wordt gewoon wachten want ik denk niet dat de konijntjes het nu fijn gaan hebben bij ons in een kleine ruimte helaas.
Ik ga morgen meteen bellen! Het is gelukkig geen verlamming oid want hij heeft het niet continu, ik hoop dat het niks ergs is…!
Oreo & Oatly
Honey
Butterscotch
Toffee
Werther
Mijn konijn was vannacht niet lekker, althans, daar ging ik vanuit. Zat ineen gedoken, en hoefde zijn eten niet. Hield het goed in de gaten (die ochtend had hij wel gegeten) en pas rond 4 uur begon hij plots te spelen, en zijn hele bak voer naar binnen te harken. Dit gedrag vertoont hij 1x per half jaar, dus vind het wel apart dat het dan na een half nachtje weer voorbij is.
Verder zit hij wel alleen en wil ik dus eigenlijk een maatje voor hem aanschaffen. Echter heb ik hem op mijn kamer in een best ruime ‘‘kooi’’ maar ik zoek iets anders. Mijn kamer is best klein, en een ren was geen optie, want het schoonmaken werd er niet makkelijker op. Hebben jullie een eventuele aanrader voor een heel groot hok? Wil namelijk wel dat er ruim genoeg plek is voor 2.
Heeft iemand interesse in denkspeelgoed en twee koelelementen? Pm me dan even om samen tot een prijsje te komen Ik hoef er niet veel voor, wil vooral dat het naar iemand gaat die het met haar konijntjes gaat gebruiken.
Een van mijn konijnen heeft een hele schrale neus met veel korstjes. Wanneer je deze eraf haalt, gaat het bloeden. Nu heb ik gisteren zijn neusje ontsmet en een dikke laag vaseline er op gedaan, maar ik heb eigenlijk geen idee of dit verder kwaad kan? Het konijntje is maar moeilijk te grijpen en 2x per dag vaseline gaat echt niet lukken daardoor. Iemand hier die weet wat het is, en wat ik er aan kan doen?